امر به معروف قدرت لازم مبتنی بر علم و عقلانیت را کسب نکرده است
کد خبر: 4058220
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۶
هاشمی‌گلپایگانی:

امر به معروف قدرت لازم مبتنی بر علم و عقلانیت را کسب نکرده است

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر گفت: در حال حاضر امر به معروف و نهی از منکر هنوز نتوانسته است قدرت لازم را که مبتنی بر علم و عقلانیت باشد کسب کند، بنابراین ما باید خود را تقویت کنیم و در این مسیر به یکدیگر روحیه دهیم.

سید محمدصالح هاشمی گلپایگانی، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکربه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، سید محمدصالح هاشمی گلپایگانی، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر، امروز 29 اردیبهشت‌ماه در نشست سراسری دبیران استانی ستاد امر به معروف و نهی از منکر، اظهار کرد: امر به معروف دو رکن اساسی دارد که رکن اول آن اقتدار و رکن دوم آن علم و تعقل است که این دو رکن، دو وجهه اسماء الهی هستند. در حقیقت امر به معروف جلوه وجودی الهی است و باید خود را در ارکان قدرت و علم را نشان دهد که ما نیز برنامه‌ریزی‌های خود را مشخص کرده‌ایم.

وی عنوان کرد: شما اگر هر کاری انجام می‌دهید باید اقتدار کسب کنید و اگر همانگونه که آیت‌الله صدیقی گفتند که باید با امام جمعه ارتباط داشته باشید، اگر در ارتباط ضعیف باشد این ضعف برای ما ویرانگر است. در حال حاضر امر به معروف و نهی از منکر هنوز نتوانسته است قدرت لازم را که مبتنی بر علم و عقلانیت باشد کسب کند، لذا اولین مسئله این است که خود را تقویت کنیم، به یکدیگر روحیه بدهیم آن هم نه با تعریف از کار یکدیگر بلکه باید یک مجموعه باشیم و با یکدیگر همکاری کنیم.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر خاطرنشان کرد: خوشبختانه امروز وضعیت ستاد در استان‌ها به جز دو استان اصفهان و تهران، همه استان‌های ما ورود خوبی به این مسئله پیدا کرده‌اند و با یکدیگر هماهنگ شده‌اند و امیدواریم در این مسیر بتوانیم با قدرت پیش رویم و به ویژه در قم که مرکز ثقل علوم اهل‌بیت(ع) است این حرکت را بتوانیم با قدرت بیشتری دنبال کنیم.

هاشمی‌گلپایگانی بیان کرد: باید توجه داشته باشیم که برای این کار باید وقت بیشتری را صرف کنیم. در حال حاضر در بسیاری از شهرستان‌ها فرماندهان سپاه به عنوان دبیر هستند، از این‌رو اگر شما صحبتی با امام جمعه شهرستان‌ها دارید باید به گونه‌ای تدبیر کنید که هم از قدرت فعالان در سپاه استفاده شود و هم اینکه یک دبیر مستقل برای این کار انتخاب شود.

وی خاطرنشان کرد: پس ما برای کسب قدرت و ظرفیت امام جمعه شهرستان‌ها باید استفاده کنیم و این در حالی است که خوشبختانه در برخی از استان‌ها امام جمعه به دبیر ستاد در شهرستان‌ها اعتماد کامل دارد و از طرفی هم دبیر ستادها از ظرفیت امام جمعه شهرستان خود به خوبی استفاده می‌کنند که سایر شهرستان‌ها هم باید اینگونه عمل کنند.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر بیان کرد: با توجه به اینکه مجلس از قوت زیادی برخوردار است اما اگر این قوت در ستاد ما جمع‌شود مجموعه ستاد امر به معروف و نهی از منکر می‌تواند قوی‌تر عمل و حرکت کند.

هاشمی‌گلپایگانی بیان کرد: بحث علم ما هرچه به نوعی شناخته شده باشیم عقلانیت ما بیشتر باشد. قدرت این آسیب را به وجود می‌آورد که اگر ما اولاً یک ارتباط قدرتمند قدرت‌گیرانه‌ای با اهل بیت(ع) و خداوند نداشته باشیم و ثانیاً از عقلانیت تهی باشیم حتماً خودمان ترویج منکر کرده‌ایم.

وی تأکید کرد: از این‌رو از همه دبیران ستاد تقاضا کرده‌ام که حتما باید کلاس امر به معروف و نهی از منکر داشته باشند، زیرا خوشبختانه امروزه شما اهل علم هستید و از این‌رو باید از این علم خود در این جهت استفاده کنید. در واقع ما باید امر به معروف و نهی از منکر را بتوانیم به خوبی تحلیل کنیم، بشناسیم و بیان کنیم.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر بیان کرد: موضوع مهمی که در راستای امر به معروف و نهی از منکر وجود دارد بحث عفاف و حجاب است. به گونه‌ای که در حال حاضر نیز مقام معظم رهبری بر روی این موضوع تأکید ویژه‌ای دارند. در جلسه اخیر ستاد ما نیز ایشان اعلام کردند که من از هرچه بگذرم از بحث عفاف و حجاب نمی‌گذرم و حتی از رئیس جمهور نیز این موضوع را مطالبه کردند.

هاشمی‌گلپایگانی اظهار کرد: امروزه نیز یک تهدیدی که بر ما وارد شده این است که گفته می‌شود که ستاد فقط عفاف و حجاب شده که همین تهدید بهترین فرصت است که ستاد با حرکت عقلانی مقتدرانه بهترین کار را نشان دهد و اتفاقا هم در حال انجام است و این در حالی است که ما در تشکل‌هایی که ثبت نام می‌کنیم، بیشترین مطالبه مردم در تشکیل گروه‌ها، بحث عفاف و حجاب است.

وی عنوان کرد: در واقع طرحی جامع‌تر و قابل ارتقا تر از طرحی که ستاد در جهت عفاف و حجاب ارائه کرده است، وجود ندارد و یک ادعای بزرگی داریم این است که ما می‌توانیم این مسئله را حل کنیم. در حقیق اگر لوازم ستاد و چند بند قانونی آن درست شود، قانون را مشخص کنند و قدرت را به ما بدهند ما ادعا داریم که این مشکل را حل خواهیم کرد.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر با اشاره به مشکلات عمده در بحث عفاف و حجاب بیان کرد: مشکلاتی چون عدم وجود متولی خاص که پاسخگو باشد در حالی که امکان ندارد موضوعی در کشور را بخواهیم حل کنیم در حالی که متولی نداشته باشد و چند متولی داشته باشد و به عبارتی همه متولی باشد اما هیچ متولی نباشد، همچنین نبود ضمانت اجرایی و نبود قانون منسجم واحد و وجود قوانین متراکم و مختلف از دیگر مشکلات ما در راستای عفاف و حجاب بشمار می‌رود.

هاشمی‌گلپایگانی اظهار کرد: ما اگر امر به معروف و نهی از منکر متولی ندارد، ستاد می‌تواند این کار را انجام دهد و همچنین می‌تواند همه نیروها را برای این کار بسیج کند. با توجه به اینکه ۱۱ عرصه در بحث عفاف و حجاب طراحی شده و معتقدیم که همه نهادها در این عرصه از جایگاهی برخوردار هستند.

انتهای پیام
captcha