نقش نیروی دریایی در تبدیل رؤیای صدام به کابوس
کد خبر: 4059253
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۶

نقش نیروی دریایی در تبدیل رؤیای صدام به کابوس

ناخدا دوم سید‌حسن میرناصری، پیشکسوت دوران دفاع مقدس با بیان اینکه رزمندگان ما برای مقابله با دشمن تجهیزات نظامی کافی و به‌روز نداشتند گفت: نیروی دریایی با حضور در دریا و خشکی و انجام حماسه مقاومت ۳۴ روزه دفاع از خرمشهر رؤیای صدام از فتح سه روزه را به کابوس تبدیل کرد.

ناخدا سیدحسن میرناصری، پیشکسوت دفاع مقدس

ناخدا دوم سید‌حسن میرناصری، پیشکسوت دوران دفاع مقدس، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، ضمن گرامیداشت سالروز آزادسازی خرمشهر، به جمله تاریخی و ماندگار حضرت امام(ره) که فرمودند: «خرمشهر را خدا آزاد کرد» اشاره و گفت: رزمندگان در طول دوران دفاع مقدس برای دفاع از این آب و خاک از تمام هستی خود که جانشان بود گذشتند و عزت و اقتدار را برای ما به ارمغان آوردند.

وی با بیان اینکه غیرت مردم آبادان و خرمشهر را در چوب‌دستی‌های موجود در دستانشان می‌شد ترسیم کرد، اظهار کرد: باید با واقعیت‌ها رو به رو شد و خروج دشمن تا بن‌دندان مسلح از آبادان و خرمشهر کار بسیار دشواری بود؛ چراکه رزمندگان ما برای مقابله با دشمن تجهیزات نظامی کافی و به روز نداشتند، اما نیروی ایمان و توکل به خداوند متعال و اهل‌بیت(ع) آنان را سرپا نگاه داشته بود.

میرناصری تأکید کرد: تمام رزمندگان اسلام در هر یگانی که خدمت می‌کردند برای پایداری و پیروزی اسلام و انقلاب سنگ تمام گذاشتند و در این مسیر از هیچ خدمت و فداکاری کوتاهی نکردند. در همان ماه‌های ابتدایی جنگ به واسطه‌های کوتاهی صورت گرفته در زمان رئیس‌جمهوری بنی‌صدر و خلل‌های ایجاد شده فرصتی به دشمن برای پیشروی داده شد و همین امر باعث شد تا شهرهایی همچون خرمشهر، سوسنگرد، مهران، قصرشیرین و ... به تصرف دشمن درآید. آنان خرمشهر را به عنوان شهر «محمره» می‌شناختند و قصد داشتند مناطق جنوبی را از ایران جدا کنند.

وی ادامه داد: بنی‌صدر همان روزها از مقام جانشینی فرماندهی کل قوا و رئیس‌جمهوری عزل شد، در همین دوران گویا جان تازه‌ای در رگ و جان مردم به ویژه رزمندگان به حرکت درآمد، آزادسازی خرمشهر و دیگر مناطق اشغال‌شده با عملیات حصر آبادان «ثامن‌الائمه(ع)» در 5 مهرماه سال 60 آغاز شد و خوشبختانه پس از انجام این عملیات و دیگر عملیات‌های موفق‌آمیز مناطق تحت تصرف رژیم بعث عراق یکی پس از دیگری به فاصله‌هایی آزاد و در اختیار لشکر اسلام قرار گرفت.

میرناصری با بیان اینکه فتح خرمشهر شناسنامه دوران دفاع مقدس است که برای همیشه باید در خاطر ملت شریف ایران بماند، اظهار کرد: رزمندگان اسلام در طول جنگ سختی بسیار کشیدند و با تمام وجود و شجاعت از میهن، نظام و اسلام دفاع کردند و لازم است این دستاوردها کامل به نسل امروز که تصوری از جنگ ندارند منتقل شود.

وی ضرورت ورود رسانه به منظور ترسیم روزهای افتخارآفرینی رزمندگان در دوران دفاع مقدس را مورد تأکید قرار داد و افزود: خرمشهر آزاد شد، جمله‌ای است که آسان بر سر زبان‌ها جاری می‌شود و روزهای منتهی به سوم خرداد این جمله همیشه آشنا را بسیار می‌شنویم، اما نباید اجازه دهیم این روز فقط به مانور تلویزیونی و پخش چند مستند کوتاه یا فیلم‌های سینمایی محدود شود؛ چراکه رزمندگان برای آزادسازی مناطق تصرف‌شده خون‌دل‌ها خوردند که نباید از خاطره‌ها حذف شود.

ناخدا میرناصری تأکید کرد: تصویرسازی و تصویرگری برای کودکان و نوجوانان امروز را نباید فراموش کرد، متأسفانه شاهد اتفاقات خوبی در این زمینه از سوی دستگاه‌های متولی نیستیم، نویسندگان و شعرای حوزه کودک و نوجوان در خصوص دفاع مقدس و به ویژه فتح خرمشهر کمتر قلم‌فرسایی کردند، در صورتیکه کودکان و نوجوان نسل امروز هستند که باید دستاوردهای دفاع مقدس را به نسل‌های بعد از خودشان منتقل کنند؛ از این رو در حوزه کودک هرچه کار کنیم باز هم کم است و جای کار دارد.

وی در ادامه به نقش تکاوران نیروی دریایی در دوران جنگ اشاره و تصریح کرد: عملیات بیت‌المقدس یکی از مهم‌ترین عملیات‌هایی بود که به صورت مشترک انجام شد و خوشبختانه نتیجه بسیار مطلوب و شیرینی به دنبال داشت. تکاوران نیروی دریایی ارتش به منظور انجام مأموریت و آموزش در خرمشهر پایگاه رزمی داشتند و به همین دلیل اشراف بسیار خوبی به منطقه داشتند و با در اختیار گذاردن این اطلاعات به فرماندهان جنگ نقش بسیار مهمی در پیروزی و آزادسازی خرمشهر داشته باشند.

میرناصری با شاره به اینکه نیروی دریایی ارتش علاوه بر به کارگیری یگان‌های عملیاتی خود در گستره دریا، با بهره‌گیری و به خدمت گرفتن تفنگداران دریایی که همان نیروهای زبده عملیات ویژه دریایی هستند در عملیات‌های متعددی در خشکی علیه دشمن شرکت کرده و برگ زرینی دیگر در سند افتخارات خود در دوران دفاع مقدس ثبت کردند که از آن جمله می‌توان به عملیات‌هایی نظیر مقاومت 34 روزه دفاع از خرمشهر اشاره کرد که رؤیای صدام از فتح سه روزه را به کابوس دست‌نیافتنی تبدیل کرد.

وی ضرورت بازخوانی زوایا و ابعاد دوران دفاع مقدس به ویژه عملیات بیت‌المقدس را متذکر شد و افزود: امروز هم دشمن با وجود شکست در جنگ هشت ساله دست از تهاجم خود علیه ایران اسلامی برنداشته است و با نقشه‌کشی و تحریم اقتصادی سعی دارد پایه و اساس انقلاب را به خطر اندازد، اما غافل از این است که رزمندگان آینده این سرزمین دهه 90‌هایی هستند که در آینده‌ای نه چندان دور به ندای رهبر و ولی‌فقیه خود لبیک گفته و اجازه هیچ‌گونه نفوذی را به دشمنان اسلام نخواهند داد. فتح خرمشهرهایی دیگری پیش روی ما و همه ملت ایران است و باید به همه بگوییم تا جان بر بدن داریم دست از آرمان‌های انقلاب و اسلام برنخواهیم داشت و دست دشمنان را برای همیشه از کشورمان کوتاه خواهیم کرد.

انتهای پیام
captcha