بنیاد علمی - اجتماعی در استان مرکزی راه‌اندازی می‌شود
کد خبر: 4063080
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۲

بنیاد علمی - اجتماعی در استان مرکزی راه‌اندازی می‌شود

استاندار مرکزی با اشاره به خروج نخبگان از استان، اظهار کرد: درصدد راه‌اندازی بنیادی در موضوعات علمی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و ... متشکل از نخبگان استان هستیم؛ چراکه با بسترسازی مناسب می‌توان در جهت جذب آنان تلاش کرد.

فرزاد مخلص الائمه، استاندار مرکزی

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، فرزاد مخلص‌الائمه، استاندار مرکزی، 19 خرداد، در نشست با مدیران شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور که در دانشگاه اراک برگزار شد، با بیان اینکه سهم استان در اقتصاد دانش‌بنیان و شرکت‌های دانش‌بنیان نسبت به ظرفیت‌های موجود بسیار اندک است، اظهار کرد: این استان در دوره‌ای بیش از صدهزار دانشجو داشت و به عنوان قطب دانشگاهی کشور مطرح بود و امروز این میزان تا سقف 6۰ هزار دانشجو در ۲۳۲ رشته تحصیلی رسیده است. سهم اندک استان از شرکت‌های دانش‌بنیان نشان از غفلت عمیق صورت گرفته در این حوزه دارد.

مخلص‌الائمه ادامه داد: مسیر حرکت کشور و استان مبنی بر سه مؤلفه وزن گذشته، فشار حال و کشش آینده است و متأسفانه دو شاخصه اول زمان زیادی از مدیریت را به خود اختصاص داد و لازم است در جلسات تخصصی و کاربردی به سمت آینده و برنامه‌های پیرو حرکت کنیم.

وی اضافه کرد: ضعف ارتباط بین صنعت و دانشگاه یکی از علل سهم پایین استان از اقتصاد دانش‌بنیان است. البته مشکلات برخی از صنایع بزرگ به قدری زیاد است که فرصتی برای فعالیت‌های دانش‌بنیان باقی نمانده است. زمانی که درب اتاق مدیری در یک کارخانه جوش داده می‌شود، تکلیف آن کارخانه با مباحث دانش‌بنیان و علمی روشن است، البته این اتفاقات با هدایت سیاسی خارج از شرکت صورت گرفته است.

استاندار گفت: ارتباط دانشگاه با جامعه نیز دچار چالش است، درب دانشگاه اراک، به منطقه باغ خلج، یکی از پر مسئله‌ترین مناطق شهر اراک باز می‌شود و این مهم نشان می‌دهد که دانشگاه حتی موفق نشده است تأثیر مثبتی در پشت دیوار خودش داشته باشد.

وی بیان کرد: ضروری است نخبگان را به سمت مباحث دانش‌بنیان هدایت کنیم. متاسفانه در این عرصه موفق نبوده‌ایم و حتی با مسئله خروج نخبگان از استان روبرو هستیم. درصدد راه‌اندازی بنیادی در موضوعات علمی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و ... متشکل از نخبگان استان هستیم؛ چراکه با بسترسازی مناسب می‌توان در جهت جذب آنان تلاش کرد.

مخلص‌الائمه به موضوع اصلاح نظام پرداخت یارانه‌ها در کشور که توسط دولت آغاز شده است اشاره و ادامه داد: پرداخت یارانه از جنگ جهانی دوم تاکنون مسبوق به سابقه است و در جهان پرداخت یارانه در سه قالب هزینه در بخش تولید، کمک به مصرف‌کننده جهت افزایش قدرت خرید و پرداخت یارانه در زنجیره تولید تا مصرف صورت می‌پذیرد. در کنار سه روش یاددشده روش چهارمی وجود دارد که فقط در ایران و در بازه زمانی نسبتاً طولانی اجرایی می‌شود و آن پرداخت یارانه به واردکننده است که این پرداخت از زمان ایجاد ارز ۴۲۰۰ تومانی شدت گرفت.

این مقام مسئول در ادامه توضیحات خود گفت: از سال ۱۳۹۷ تا سال گذشته بالغ بر ۷۲ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردکننده داده شد که برای کشوری که فروش نفت آن سالانه به حدود ۳۵ میلیارد دلار می‌رسد، رقم هنگفتی است. این نوع پرداخت یارانه در کشور باعث شد که بزرگترین کارخانه کشتی‌سازی خاورمیانه در بندرعباس به ثمر ننشیند و در واقع با سرمایه ایرانی، صنعت کشتی‌سازی کره جنوبی شکل بگیرد.

وی افزود: در تمام این سال‌ها به دلیل پرداخت یارانه به واردکننده و دلال، کشور عقب افتاده است و مسلماً دلال‌های داخل و خارج از کشور از این رقم‌های هنگفت یارانه به سادگی عبور نمی‌کنند و تلاش می‌کنند تا این تصمیم و طرح جدید دولت و اصلاح نظام یارانه‌ای به نتیجه نرسد.

وی همچنین به موارد مطرح شده از سوی مدیران شرکت‌های دانش‌بنیان درخصوص لزوم اصلاح برخی از قوانین اشاره و تصریح کرد: اگر در مواردی لازم است که از سوی استان اصلاح قوانین صورت گیرد، از سوی مدیران اعلام شود تا از ظرفیت استان برای این امر استفاده شود. حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان برای مقابله با تحریم، مصوبات بسیاری در کشور وجود دارد و کافی است شرکت‌های استان نوع حمایت مورد نیاز خود را اعلام کنند تا مورد حمایت قرار گیرند.

مخلص‌الائمه ضرورت راه‌اندازی رشته‌های دانشگاهی مورد نیاز استان و رشته‌های جدید را خواستار شد و افزود: استان مرکزی قطب سوم تولید پروتئین است، اما رشته دامپزشکی در دانشگاه‌های استان وجود ندارد و باید دانشگاه‌های استان در این راستا و جذب رشته‌های جدید مورد نیاز وارد عمل شوند.

استاندار مرکزی اظهار کرد: تقویت صندوق نوآوری استان باید در دستور کار قرار گیرد. توقع می‌رود مجموعه‌های علمی، دانشگاهی و صنعتی استان تعامل و هم‌افزایی بیشتری با یکدیگر داشته باشند تا بتوان سهم اقتصاد و شرکت‌های دانش‌بنیان استان در کشور را افزایش داد.

انتهای پیام
captcha