قرارگاه ۲۱ تیر؛ گامی برای ارتقا وضعیت عفاف و حجاب کارکنان دستگاه‌ها
کد خبر: 4063494
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۲

قرارگاه ۲۱ تیر؛ گامی برای ارتقا وضعیت عفاف و حجاب کارکنان دستگاه‌ها

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر گیلان با اشاره به مفاد ابلاغیه قرارگاه ۲۱ تیر، بیان کرد: نظارت بر وضعیت عفاف و حجاب کارکنان دستگاه‌های اجرایی در دستور کار ستاد امر به معروف و نهی از منکر قرار گرفته و قرارگاه ۲۱ تیر در همین راستا تشکیل شده است.

حجت‌الاسلام سجاد سرافراز دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان گیلان

حجت‌الاسلام سجاد سرافراز، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان گیلان در گفت‌و‌گو با ایکنا از گیلان با اشاره به اینکه از میان معروفات و منکرات، حجاب دغدغه‌مندان بسیاری دارد، اظهار کرد: از آن‌جایی که مردم مسلمان دغدغه‌های به حق دینی دارند و رعایت عفاف و حجاب در ملأ عام و ساحت اجتماعی، هم یک فریضه شرعی و هم یک هنجار و خط قرمز قانونی است، مطالبه صیانت از این دغدغه، مطالبه به‌حق و مبارکی است که نشان از حیات اخلاق و اهتمام به سرنوشت در جامعه است.

وی در پاسخ به این سؤال که طبق قانون، متولی صیانت و شیوع عفاف و حجاب کدام دستگاه است، بیان کرد: این پیش‌فرض نادرستی است که دنبال یک متولی باشیم زیرا مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی به‌وضوح وظایف دستگاه‌های حاکمیتی در قبال ایجاد و سامان‌دهی عفاف و حجاب را به تفکیک بیان کرده است. ۳۲ دستگاه حاکمیتی به تفکیک طبق قانون و مستقل در قبال تحقق حجاب و عفاف در جامعه وظیفه دارند.

سرافراز تصریح کرد: نمی‌توان حجم وظایف ۳۲ دستگاه را صرفاً از یک نهاد به نام ستاد امر به معروف انتظار داشت، مسلماً اصل صلاحیت و استقلال نهادهای اداری، منطق و لوازم کار تشکیلاتی، الزامات قانونی و بضاعت واقعی هر سازمان مانع این انتظار غیرواقعی است. برای تحول در حوزه عفاف و حجاب هرگز نمی‌توان بدون تعامل کامل این دستگاه‌ها توفیقی حاصل نمود. همچنین انتظار اقدامات پلیسی، قضایی و قهری از نهادهای فرهنگ‌ساز و متولی آموزش نیز قطعا غلط است و مانع اتخاذ تصمیمات و اقدامات عمیق و موثر خواهد بود.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر گیلان با اشاره به اینکه گاهی گفته می‌شود ستاد وظیفه ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌ها را دارد و از این حیث مسئول است، بیان کرد: این شأن ستادی و هماهنگ کنندگی در مورد اصل فریضه امر به معروف و نهی از منکر است، نه در مورد خود منکرات و معروفات. وظیفه ستاد طبق منویات رهبری و نص قوانین، ناظر به زدودن منکرات و تحقق معروفات نیست، بلکه ناظر به احیا، انگیزش و رفع موانع برای ورود آحاد جامعه به عرصه تحقق معروفات و زدودن منکرات است.

وی تصریح کرد: ما در این زمینه حتی نهی و عتاب مقام معظم رهبری را نیز داریم که فرمودند «شما نباید «ستاد امر به معروف و نهی از منکر» باشید. باید «ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر» باشید. «ستاد امر به معروف»،یعنی اینکه امر به معروف در مملکت، یک‌جا، کار ستادی رویش می‌شود! مگر می‌شود شما چنین کاری بکنید؟! امر به معروف، مالِ همه‌ مردم است. مگر می‌شود یک ستاد ده نفره بنشینند و سازماندهیِ ستادیِ امر به معروف در سطح کشور را بکنند؟! این‌که اصلاً امکان ندارد. شما باید یک کار دیگر را به عهده بگیرید. نخواهید مباشرتاً، امر به معروف و نهی از منکر کنید. شما باید امر به معروف را در جامعه، احیا کنید.»

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر گیلان با بیان این‌که خوب است انتظارات فعالان اجتماعی در این مقوله با منویات رهبر انقلاب و قانون و واقعیات تطابق بیشتری پیدا کند، اظهار کرد: این ستاد طبق مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در تولید و رصد محتوای آموزشی و فرهنگی و همچنین در مورد تعیین حدود حجاب در کنار دستگاه‌های دیگر وظایفی غیرستادی و مباشرتی دارد و همچنین در حسن اجرای مورد قبل و رعایت عفاف و حجاب در محیط دستگاه‌های اجرایی نیز وظیفه نظارتی را عهده‌دار است.

وی ادامه داد: ستاد امر به معروف با آسیب‌شناسی وضع موجود به طرح جامعی رسیده که اگر موضوع مهم عفاف و حجاب به او واگذار شود، می‌تواند جامعه را به وضع مطلوب برساند. این طرح مدعی است در بازه زمانی مشخص، از زمان شروع در منطقه مورد نظر اولا روند رو به رشد بدحجابی و ملحقاتش متوقف، ثانیاً وضعیت حجاب جامعه ارتقا و نهایتاً مسئله حجاب روال قانونی به خود گرفته و ناهنجاری و تهدید بدحجابی حل خواهد شد و ازجمله مزیت‌های آن عدم تنش‌زایی، توامان نمودن کار فرهنگی و کار اجرایی، استمرار داشتن، بدون ایجاد هیاهو و شعارهای رسانه‌ای، مردمی بودن و ... است.

سرافراز به ابلاغیه قرارگاه ۲۱ تیر و مفاد آن اشاره و مطرح کرد: در اجرای تکالیف قانونی ستاد امر به معروف و نهی از منکر از جمله بند ۱۱ مصوبه ۴۲۷ شورای فرهنگ عمومی، جلسه ۸۲۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی و بند ۱۱ ماده ۱۶ قانون حمایت از آمران معروف و ناهیان از منکر مبنی بر نظارت بر وضعیت حجاب و عفاف در دستگاه‌های حکومتی و به دنبال ابلاغ شاخص‌های عفاف و حجاب به دستگاه‌های موضوع ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری، نظارت بر وضعیت عفاف و حجاب کارکنان دستگاه‌های اجرایی در دستور کار ستاد امر به معروف و نهی از منکر قرار گرفته و قرارگاه ۲۱ تیر در همین راستا تشکیل شده است.

وی هدف کلی این طرح را ارتقای سطح وضعیت عفاف و حجاب کارکنان دستگاه‌های اجرایی کشور دانست و ابراز کرد: در گام نخست نماینده ستاد با حضور در دستگاه‌های اجرایی و تشکیل جلسه با مدیر دستگاه یا دبیر شورای امر به معروف دستگاه و جانشین رئیس این شورا و نیز مسئول حجاب و عفاف دستگاه، علاوه بر تبیین ضرورت اجرای شاخص‌ها از ابلاغ آن به زیرمجموعه توسط مدیر دستگاه اطمینان حاصل می‌کند. مرحله دوم دریافت گزارش خودارزیابی دستگاه‌ها از وضعیت حجاب و عفاف است که در این مرحله رئیس قرارگاه ۲۱ تیر ستاد در سطح کشوری و استانی، طی نامه‌ای رسمی از مدیر دستگاه، وضعیت حجاب و عفاف در دستگاه را مطالبه می‌کند.

سرافراز افزود: مرحله بعد نظارت و بازرسی از دستگاه‌ها با استفاده از ظرفیت‌های فعال نیروهای مردمی انقلابی و دغدغه‌مند به صورت نامحسوس مردمی و رسمی با بازرسی سرزده تیم نظارت بر رعایت عفاف و حجاب از دستگاه‌هاست و در آخر تجمیع و تحلیل گزارش‌های وضعیت حجاب و عفاف در دستگاه‌ها و پیگیری گزارشات توسط معاونت مهندسی فرهنگی یا اداره کل حقوقی در ستاد کشور و واحدهای متناظر در سایر ستادهای امر به معروف و نهی از منکر است.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر گیلان به وظیفه دستگاه‌های اجرایی در اجرای این ابلاغیه و تشویق اعضای خود به رعایت عفاف و حجاب اشاره و اظهار کرد: طبق نص قانون همینطور که مدیران ادارات مکلف هستند که با فساد اداری و اقتصادی مبارزه کنند، وظیفه دارند با تاکید روی عفاف و حجاب مانع سقوط هنجارهای اخلاقی در محیط اداری شوند.

وی برخی از اقدامات ملموس ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان در حوزه عفاف و حجاب را برشمرد و مطرح کرد: در این راستا اقداماتی صورت پذیرفته است هم‌چون سامان‌دهی و صدور مجوز برای ده‌ها تن از گروه‌های مردمی داوطلب برای مطالبه‌گری از دستگاه‌های اجرایی پیرامون وظایفشان در حوزه عفاف و حجاب، تنذیر به دستگاه‌های اجرایی با محوریت الزام به اطلاع‌رسانی قانونی و شرعی، تذکر خصوصی و سالم سازی محیط در مورد عموم کارکنان و مراجعین مستمر و برخورد با کارکنان متجاهر به حرمات شرعی.

سرافراز ادامه داد: ایجاد کارگروه اقدام مشترک در مورد سامان‌دهی تولید، توزیع و تبلیغ پوشاک منطبق بر عفاف و حجاب در اصناف با محوریت اصناف، دستگاه انتظامی و قضایی، ایجاد کارگروه اقدام مشترک در مورد سامان‌دهی محیط‌های بوم‌گردی استان منطبق بر رعایت فرهنگ عمومی با تاکید بر عفاف و حجاب با محوریت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، سازمان ورزش و جوانان و ...، دستگاه انتظامی و قضایی نیز اقدامات صورت‌گرفته در این راستا است.

وی در پایان افزود: همچنین ایجاد کارگروه اقدام مشترک در مورد سامان‌دهی محیط‌های ورزشی استان منطبق بر رعایت فرهنگ عمومی با تاکید بر عفاف و حجاب با محوریت سازمان ورزش و جوانان، بسیج ورزشکاران، دستگاه انتظامی و قضایی و درخواست از سازمان برنامه و بودجه مبنی بر ارائه هزینه‌کرد دستگاه‌های متولی آموزش و امور فرهنگی در حوزه عفاف و حجاب، به گونه‌ای که این ستاد بتواند ارزیابی و سنجشی در این حوزه از دستگاه‌های مذکور داشته باشد، بخشی دیگر از اقدامات ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان در حوزه عفاف و حجاب است.

انتهای پیام
captcha