بازار در حال رشد محصولات و خدمات حلال در موزامبیک
کد خبر: 4064167
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۳

بازار در حال رشد محصولات و خدمات حلال در موزامبیک

شواهد زیادی از رشد فروش محصولات حلال در موزامبیک وجود دارد. این گسترش بازار شامل افزایش تعداد شرکت‌هایی است که به دنبال گواهی حلال هستند و حلال بودن خدمات خود را برای جمعیت مسلمان رو به رشد این کشور آفریقای جنوب شرقی تضمین می‌کنند.

به گزارش ایکنا، فروش و مصرف محصولات حلال، از جمله محصولات غذایی و زیبایی، در موزامبیک به مانند سایر نقاط جهان و همراه با تقاضای جهانی برای کالاهای دارای گواهی حلال در حال رشد است.

مولانا ابراهیمو عیسی، رئیس کمیسیون حلال موزامبیک (Comissão Halal de  (Mocambique به Salaam Gateway  در این باره گفت: تاجران و تولیدکنندگان حلال موزامبیک از بازار جهانی سود می‌برند. آنطور که Statista(شرکت آلمانی حوزه اطلاعات و آمار) انتظار دارد بازار جهانی محصولات حلال از 1.4 تریلیون دلار در سال 2017 به 2.6 تریلیون دلار تا سال 2024 رشد کند.

با وجود این در حالی که آماری از میزان فروش محصولات حلال در موزامبیک در دسترس نیست عیسی تصریح کرد: شواهد زیادی از رشد فروش محصولات حلال در موزامبیک وجود دارد. این گسترش بازار شامل افزایش تعداد شرکت‌هایی است که به دنبال گواهی حلال هستند و حلال بودن خدمات را برای جمعیت مسلمان رو به رشد این کشور آفریقای جنوب شرقی تضمین می‌کنند.

طبق گزارش مؤسسه ملی آمار موزامبیک(Instituto Nacional de Estatistica - INE) 20 درصد از 32.1 میلیون شهروند موزامبیک مسلمان هستند در حالی که در سرشماری سال 2007 این رقم 17 درصد بود.

از زمان تأسیس کمیسیون حلال موزامبیک در سال 2005، حدود 300 کسب و کار موزامبیک در سطح ملی گواهی حلال دریافت کرده و درخواست‌ها برای صدور گواهی حلال بین سال‌های 2019 تا 2021 با درخواست حدود 100 مؤسسه، به طور تصاعدی افزایش یافته است.

رئیس کمیسیون حلال موزامبیک گفت: متقاضیان از مغازه‌های ساده گرفته تا مراکز خرید، رستوران‌ها و هتل‌ها، تولیدکنندگان مواد غذایی و لوازم آرایشی هستند.

بازار در حال رشد محصولات و خدمات حلال در موزامبیک

این رشد از سوی زایس لاسردا، دبیر اجرایی انجمن صنعت طیور موزامبیک تأیید شد و در بیانیه‌ای تمامی محصولات این سازمان را حلال اعلام کرد. با این حال، فروش طیور حلال در دو سال گذشته متأثر از همه‌گیری جهانی کووید-19 نوسان داشته است.

لاسردا گفت: قبل از همه‌گیری، فروش بهتر بود، اما زمانی که کووید-19 شیوع پیدا کرد، تقاضای زیادی وجود داشت زیرا مردم از قرنطینه می‌ترسیدند و مقدار زیادی از محصولات را خریدند. پس از آن رکود آمد و اکنون با کاهش محدودیت‌ها، وضعیت در حال بازگشت به حالت عادی است، بنابراین انتظار داریم از سطح فروش قبل از کووید-19 فراتر برویم.

خرده‌فروشان همچنین متوجه رشد کلی فروش غذای حلال موزامبیک شده‌اند. مدیر قصابی Talho Versalhes  در ماپوتو، پایتخت، به Salaam Gateway  گفت که افزایش فروش حلال باعث گسترش فروشگاه‌های دارای گواهی حلال گوشت قرمز، مرغ و فرآورده‌های گوشتی است؛ همه اینها با ضوابط حلال مطابقت دارند.

کووید-19 همچنین باعث فروش نابرابر در این تجارت شده، اما به تدریج از آگوست 2021 کاهش محدودیت‌های جابه‌جایی توسط دولت موزامبیک که در فوریه 2020 شروع شده بود، کاهش یافت.

این چشم‌انداز مثبت از سوی آلیسون جی.کریسی(Alison J. Creasey)، محقق آمریکایی دانشگاه آرکانزاس تأیید شده است.

 به گفته این محقق آمریکایی، مسلمانان موزامبیک حتی زمانی که فقیر هستند، ممکن است مایل به پرداخت هزینه بیشتر برای محصولات گوشت حلال به خاطر اعتقادات اسلامی باشند. این امر به‌ویژه در منطقه شمال موزامبیک که مسلمان‌نشین است به دلیل داشتن ایمنی و ارزش بیشتر رایج بود.

بازار در حال رشد محصولات و خدمات حلال در موزامبیک

پاسخ‌دهندگان نظرسنجی این محقق آمریکایی گفتند: گوشت حلال ایمن‌تر از گوشت غیر حلال است.

صنعت گردشگری موزامبیک و مسلمانان 

با توجه به اینکه بانک جهانی میانگین تولید ناخالص داخلی(GDP) سرانه موزامبیک را 448 دلار در سال 2020 اعلام کرده است، این تمایل به پرداخت بیشتر برای حلال ممکن است فرصت مهمی برای تاجران و تولیدکنندگان باشد.

بسیاری از محصولات دارای گواهی حلال از کشورهای همسایه موزامبیک به‌ویژه آفریقای جنوبی، همچنین از خاورمیانه، آسیا و اروپا وارد می‌شوند و کمیسیون حلال، محصولات و مغازه‌ها را از نظر مطابقت بررسی می‌کند. همچنین به مصرف‌کنندگان مسلمانی که مایل به خرید محصولات بدون گواهینامه، از جمله محصولات دارویی و آرایشی، بدون خرید محصولات حرام هستند، توصیه‌هایی می‌کند.

در حالی که کمیسیون می‌گوید هیچ آمار قابل اطمینانی وجود ندارد، اما موافقت است که فروش لوازم آرایشی حلال در کشور بخش کوچکی از بازار است و تاجران نسبتاً کمی محصولات مراقبت شخصی با برچسب حلال مانند کرم‌های دست و صورت را می‌فروشند.

با این حال، برنامه‌هایی برای ایجاد یک بخش گردشگری منطبق با حلال برای جذب گردشگران مسلمان به سواحل شنی وسیع کشور و دیدن حیات وحش غنی و فرهنگ متنوع آن وجود دارد.

سخنگوی انجمن گردشگری موزامبیک گفت که بحث‌ها و ابتکاراتی برای ایجاد بسته‌های گردشگری حلال، از جمله هتل‌هایی که روی حوزه حلال کار می‌کنند، ادامه دارد.

با این همه این سخنگو تصریح کرد که این کار هنوز یک چالش است.

رئیس کمیسیون حلال موزامبیک به این نکته اشاره کرد که اجرای مقررات در موزامبیک آسان نیست و مسلمانان موزامبیک از برخی مراکز خرید شکایت داشتند که طیور را در حالی که با محصولاتی که بدون رعایت قوانین ذبح حلال و فرآوری آنها مخلوط شده بودند، به عنوان حلال می‌فروختند.

بازار در حال رشد محصولات و خدمات حلال در موزامبیک

وی توضیح داد: تعدادی مرغ حلال و غیرحلال وارداتی با یک بسته‌بندی وارد کشور و باعث ترکیب شدن این محصولات در بین خرده‌فروشان شد. در نتیجه کمیسیون بارها از مصرف‌کنندگان درخواست کرده که در هنگام خرید غذاهای حلال محتاط بوده و بدانند که برچسب محصول تضمینی برای اصالت نیست.

موزامبیک به دنبال سرمایه‌گذاری کشورهای اسلامی 

در همین حال، بخش حلال موزامبیک به دنبال افزایش سرمایه‌گذاری کشورهای مسلمان، به‌ویژه امارات متحده عربی است. آژانس ارتقای سرمایه‌گذاری و صادرات موزامبیک (Agência para a Promoção de Investimento e Exportações - APIEX) بیش از 1 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری امارات متحده عربی را بین سال‌های 2014 تا 2018 با بیش از 20 شرکت اماراتی در حال حاضر در این کشور تأیید کرد.

بازار در حال رشد محصولات و خدمات حلال در موزامبیک

این آژانس خاطرنشان کرد که شرکت‌های اماراتی در حال حاضر ماشین‌آلات و وسایل نقلیه موتوری را به موزامبیک صادر و سنگ معدن، تنباکو، آلومینیوم، سنگ‌های قیمتی و محصولات کشاورزی وارد می‌کنند.

بر اساس گزارش APIEX، تجارت دوجانبه بین امارات و موزامبیک در حال رشد بوده و اکنون سالانه حدود 700 میلیون دلار است.

این آژانس گفت: این گونه سرمایه‌گذاری‌ها و مشارکت‌های تجاری بخش حلال را در این کشور آفریقایی که در حال حاضر به‌طور پایدار در حال رشد است، تقویت می‌کند.

خبرنگار: علیرضا بختیاری

انتهای پیام
captcha