گزارش ایکنا از سفر رئیس قوه قضاییه به قم
کد خبر: 4064652
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۸

گزارش ایکنا از سفر رئیس قوه قضاییه به قم

رئیس قوه قضاییه در هفتمین سفر رسمی استانی خود، صبح روز پنج‌شنبه 26 خردادماه با سفر به قم با قضات و کارکنان دستگاه قضایی استان قم، تولیدکنندگان و نمایندگان شرکت‌های دانش‌بنیان و همچنین اقشار مختلف استان قم دیدار و گفت‌وگو کرد.

محسنی اژه ای رئیس قوه قضاییهبه گزارش ایکنا از قم،حجت‌الاسلام‌والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضاییه در هفتمین سفر رسمی استانی خود، صبح روز پنج‌شنبه 26 خردادماه وارد قم شد و در حرم حضرت معصومه(س) مورد استقبال مسئولین استان قرار گرفت.

زیارت مضجع شریف بانوی کرامت

وی در ابتدای سفر خود با حضور در حرم مطهر کریمه اهل‌بیت(س) به زیارت مضجع شریف ایشان مشرف شد و در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه قم وطن اصلی ماست، اظهار کرد: برخی از اماکن حریم خاصی دارند و شهر قم هم مرکز مقدسی است که تلاش می‌کنیم آن‌چه را در تراز قم است، انجام دهیم.

وی بررسی و رفع مشکلات بخش قضایی در استان قم را از جمله اهداف این سفر دانست و گفت: نشستی با همکاران قضایی خواهیم داشت تا از نزدیک مسائل را بررسی و برای رفع مشکلات اقدام کنیم.

دیدار و گفت‌وگو با تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س)

پس از آن در دیدار با آیت‌الله سیدمحمد سعیدی، تولیت این آستان مقدس، اظهار کرد: توفیقی حاصل شده که ضمن زیارت حضرت معصومه(س) امروز و فردا کارهایی که در استان قم جریان دارد را تا جایی که مقدور است از نزدیک بررسی کنیم.

محسنی اژه‌ای و سعیدی

وی با بیان اینکه ما مسئولیت داریم که در شهرستان‌ها حضور پیدا کنیم و با مردم از نزدیک در ارتباط باشیم، افزود: قم با توجه به ویژگی هایی که دارد باید مسائلش هم در تراز این شهر مقدس دیده شود.

ابراز ناراحتی مردم برای مسئولان غیرمنتظره نباشد

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه برخی مکان‌ها و شخصیت‌ها به دلیل جایگاهشان احترام بیشتری دارند، گفت: نسبت به برخی از مسائل و ناهنجاری‌های اجتماعی در قم باید بیشتر توجه و مراقبت شود و این یک امر عقلایی و دینی است و اختصاص به اسلام ندارد بنابراین من از همکاران خودم در استان قم می‌خواهم که با این دید به مسائل قم نگاه کنند.

وی با تأکید بر اینکه امروز برخی از مردم بخاطر مشکلاتی ممکن است تحت فشار باشند و ناراحتی‌هایی داشته باشند، افزود: مسئولان باید توجه کنند که اگر جایی کسی حرفی زد برایشان غیرمنتظره نباشد و با صبر و تحمل مشکلات مردم را بررسی و رفع کنند.

دیدار با قضات و کارکنان دستگاه‌های قضایی استان

محسنی اژه‌ای در ادامه سفر خود با قضات و کارکنان دستگاه‌های قضایی استان قم دیدار و بیان کرد: مسئولان و کارکنان قضایی علی رغم تمام مشکلات، فعالیت پرفشاری را دنبال می‌کنند و امروز امید مردم به قوه قضاییه بیش از گذشته شده است.

رئیس قوه قضاییه و دیدار با کارکنان و قضات دادگستری قم

وی با تاکید بر کمبود نیروی انسانی در بخش‌های مختلف قضایی، تصریح کرد: راه حل اساسی رفع مشکلات قضایی در سطح کشور، کاهش ورودی پرونده‌های قضایی است.

صدها هکتار زمین واگذار شده به ارگان‌ها به مردم بازگردانده شد

محسنی اژه‌ای گفت: در دوره جدید قوه قضاییه صدها هکتار از زمین‌های واگذار شده به نهادها و ارگان‌ها با همت نهاد قضایی به دولت و مردم بازگردانده شده است.

وی گفت: قم چندسال گذشته بدلیل موقعیت مواصلاتی خود بارانداز موادمخدر در کشور بود که با تلاش‌های مسئولان قضایی و برخوردهای قاطعانه این استان هم اکنون این وضعیت مدیریت شده است.

رئیس قوه قضاییه بیان کرد: برخی مسائل و مباحثی در قم وجود دارد که شایسته این استان نیست و لازم است تا این مباحث با همت، تعامل و همراهی دستگاه‌های متولی به سرانجام برسد.

دیدار با نمایندگان اقشار مختلف قم

در ادامه سفر خویش نیز در دیدار با نمایندگان اقشار مختلف استان قم که در مجتمع قضایی معصومیه برگزار شد، با بیان اینکه در گام دوم انقلاب بیش از پیش و بیش از گذشته در راستای تحقق آرمان‌های الهی و تامین دنیا و آخرت انسان‌ها بر اساس تعالیم و آموزه‌های اسلامی قدم برداشته شده است، اظهار کرد: اکنون که چهار دهه را پشت سر گذاشته‌ایم به تجربه خوبی رسیده و ضعف‌ها، آسیب‌ها و نقاط قوت را به خوبی شناسایی کرده‌ایم.

وی اضافه کرد: در شرایط امروز با استفاده از آموزه‌های دینی باید ضعف‌ها را برطرف کرده و نقاط قوت را تقویت کنیم.

محسنی اژه‌ای بر لزوم بهره‌مندی از آموزه‌های دینی برای رفع مشکلات اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی تاکید کرد و گفت: برای رسیدن به یک حکمرانی صحیح و قضایی در تراز انقلاب اسلامی باید زیرساخت اصلی را فراهم کنیم که مهم‌ترین این زیرساخت عامل انسانی و تربیت نیروی انسانی در قوه قضاییه، سایر ادارات و در بدنه جامعه است.

وی بر لزوم بهره‌مندی از نخبگان حوزه در راستای تربیت نیروی انسانی تاکید کرد و گفت: نیروی انسانی در هر حوزه‌ای باید ویژگی متفاوتی داشته باشد و در قوه قضاییه ما نیازمند یک نیروی انسانی متفاوت و توانمند هستیم.

جذب 250 روحانی فاضل برای قضاوت در دادگاه‌ها

رئیس قوه قضاییه یادآور شد: ما برای جذب قاضی برنامه‌ریزی مطلوبی انجام داده‌ایم و از برج 10 سال گذشته بیش از 250 نفر از روحانیون فاضل، تحصیل کرده و دارای روحیه انقلابی، اصالت و استعداد را در حوزه‌های علمیه شناسایی کرده‌ایم و برای هفته قوه قضاییه نخستین دوره آموزشی این افراد برگزار می‌شود.

وی از شناسایی استعدادهای برتر در قوه قضاییه و بکارگیری از آن‌ها در جایگاه‌های مهم یاد کرد و گفت: ما در راستای پیشبرد اهداف قوه قضاییه از ظرفیت دانشگاه و حوزه استفاده خواهیم کرد.

محسنی اژه‌ای از ناهنجاری‌های اجتماعی به عنوان دغدغه دین‌مداران قمی یاد کرد و گفت: هر فردی که درد عزت، سلامت و دلسوزی برای خانواده خود و دیگران دارد برایش مهم است که چرا ناهنجاری‌های اجتماعی وجود دارد.

وی با بیان اینکه ما باید تلاش کنیم که ناهنجاری‌ها کاهش یابد، بیان کرد: نباید بیش از آنچه که هست برای ما جلوه دهند به گونه‌ای که ما احساس کنیم که همه جا را فساد برداشته است که این موضوع درست نیست اما هر مقداری که نارسایی در این حوزه باشد باز هم زیاد است و همه باید برای رفع ناهنجاری‌ها تلاش کنیم.

دشمن ناهنجاری‌ها را بزرگ‌نمایی می‌کند

رئیس قوه قضاییه یادآور شد: مردم قم همچنان متدین، انقلابی و پای کار هستند اما هر کجا که علم حق پا برجاست دشمن نیز برای افزایش فساد تلاش می‌کند و قم از یک جایگاه دینی متفاوت در جهان برخوردار است به همین علت بیشتر هم مورد تهاجم است.

دشمن به بهانه مسائل اجتماعی به دنبال اهداف سیاسی است

محسنی اژه‌ای گفت: دشمن با برنامه‌ریزی و به صورت حساب شده و به بهانه مسائل اجتماعی، اهداف سیاسی خود را دنبال می‌کند که نسبت به این اقدامات سازمان یافته سیستم اطلاعاتی برخوردهای لازم را دنبال می‌کند و در برخی از موارد نیز نیروی انتظامی در میدان برخورد می‌کند، در جایی مردم باید پای کار بیایند و در جایی نیز سیستم قضایی باید از آمران به معروف حمایت کند.

رئیس قوه قضاییه از اختصاص بخش قابل توجهی از پرونده‌های قضایی به موضوع خانواده یاد کرد و گفت: ورود مسائل خانوادگی به دستگاه قضا با توجه به حجم کاری بالا و نیروی انسانی این دستگاه موجب افزایش هزینه‌ها و زمان‌بر شدن پرونده‌ها شده است و در این راستا باید مسائل خانوادگی با استفاده از ظرفیت‌های مردمی رفع شود.

وی نزاع‌های فردی و گروهی را دیگر عامل تشکیل پرونده‌های قضایی برشمرد و گفت: ما در یکی از استان‌ها این مباحث را با محوریت عذرخواهی دنبال کردیم و به نتایجی نیز رسیدیم که این موضوع در دیگر استان‌ها نیز قابل الگوبرداری است.

مشکلات حوزه تولید به تنهایی توسط دولت رفع شدنی نیست

حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای هم‌چنین در دیدار با جمعی از تولیدکنندگان استان قم که در مجتمع قضایی معصومیه برگزار شد، با بیان اینکه شعار باید تبدیل به شعور شود، بیان کرد: ما نباید فقط شعار دهیم بلکه باید شعار خود را تبدیل به عمل و فعل کنیم، اگر می‌توانیم کاری را انجام دهیم باید وارد میدان شده و با توجه به جوانب امر به سمت هدف حرکت کنیم.

رئیس قوه قضاییه در دیدار با جمعی از تولیدکنندگان استان قم

رئیس دستگاه قضا یادآور شد: قبل از اینکه شعاری را مطرح کنیم باید به مراحل عملیاتی کردن آن شعار توجه داشته باشیم، شعاری که به عمل منتج نشود موجب ناامیدی می‌شود.

وی با بیان اینکه مشکلات حوزه تولید به تنهایی توسط دولت رفع شدنی نیست، بیان کرد: تولیدکننده و دولت باید در کنار یکدیگر قرار بگیرند و مشکلات را رفع کنند و اگر یکی خود را بر دیگری تحمیل کند یا یکی همکاری لازم را نداشته باشد مشکل رفع نخواهد شد.

جدیت قوه قضاییه برای جلوگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی

 حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای، رییس قوه قضاییه در ادامه سفر خویش در جلسه شورای اداری استان قم بیان کرد: شورای اسلامی شهر، دهیاری‌ها، منابع طبیعی و دستگاه‌هایی از این دست در صدور مجوز تغییر کاربری اراضی کشاورزی دخیل هستند و قوه قضاییه فقط در مرحله آخر زنجیره می‌تواند نسبت به تخریب ویلا یا خانه مسکونی اقدام کند.

رئیس قوه قضاییه در شورای اداری قم

وی با اشاره به برخی اختلاف‌نظرها در خصوص حد و مرز تغییر کاربری اراضی کشاورزی و مزروعی عنوان کرد: در خصوص تعیین تغییر کاربری اراضی کشاورزی مرجع نهایی تشخیص وزارت جهاد کشاورزی است.

رییس قوه قضاییه با اشاره به معضل تغییر کاربری اراضی کشاورزی گفت: قوه قضاییه برای جلوگیری از تغییر کاربری به خصوص زمین‌های مستعد مزروعی به ویلا و ساختمان‌های مسکونی جدیت دارد.

انتهای پیام
captcha