دستاوردهای افزودن رشته ترتیل به مسابقات بین‌المللی قرآن بانوان
کد خبر: 4065928
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۶
الهام ماندگارمهر بیان کرد:

دستاوردهای افزودن رشته ترتیل به مسابقات بین‌المللی قرآن بانوان

حافظ کل قرآن با اشاره به اینکه افزودن رشته ترتیل به بخش بانوان مسابقات بین‌المللی قرآن، یکی از مطالبات بی‌شمار فعالان قرآنی است به بیان برخی دستاوردهای این اقدام پرداخت و گفت: به طور حتم بحث ترتیل قرآن در بین بانوان بیشتر رواج یافته و شاید افرادی که در زمینه آموزش صوت و لحن در بین بانوان فعالیت می‌کنند، فضای بیشتری برای ارائه پیدا کنند.

الهام ماندگارمهر حافظ کل قرآن

مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه بر اساس تصویب شورای معین ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور، رشته قرائت ترتیل(آزمایشی) را به مسابقات قرآن بانوان در سی‌ونهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران افزود تا به این ترتیب تعداد رشته‌های بین‌المللی در بخش بانوان به دو رشته(حفظ کل و قرائت ترتیل) برسد و از این طریق به یکی از بی‌شمار مطالبات بانوان قرآنی، جامه عمل پوشانده شود.

مسئولان قرآنی سازمان اوقاف اعتقاد دارند، افزودن این رشته به مسابقات بین‌المللی قرآن و توسعه بخش رقابتی فعالیت‌های قرآنی در حوزه بانوان نتایج و دستاوردهایی را نه تنها در بخش بانوان بلکه در کلیت فعالیت‌های قرآنی کشور به دنبال خواهد داشت. ایکنا به منظور بررسی دستاوردهای این اتفاق در عرصه فعالیت‌های قرآنی با تعدادی از بانوان فعال در حوزه قرآن گفت‌وگوهایی انجام داده است.

الهام ماندگارمهر، حافظ کل قرآن و از معدود بانوانی که از طریق عضویت در ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن به عرصه تصمیم‌سازی در امور قرآنی نیز راه‌یافته گفت: به خاطر محدودیت‌هایی که در عرصه فعالیت‌ قرآنی بانوان به خصوص در رشته قرائت تحقیق وجود دارد، شاید ضرورت افزودن رشته‌ای همچون قرائت ترتیل به مسابقات بین‌المللی بیش از این احساس می‌شد، لذا این موضوع می‌تواند خنثی‌کننده بخشی از آن محدودیت‌ها باشد.

وی به نظرات برخی مراجع عظام و اساتید حوزوی در مورد مداحی بانوان اشاره کرد و گفت: اخیراً در برخی منابع خبری شاهد اظهاراتی مبنی بر بلامانع بودن مداحی بانوان، منتشر شد، جدا از مسئله صحت داشتن این موضوع، آنچه مهم است، این است که احساس می‌شود در بحث قرآن سخت‌گیری‌ها به مراتب بیشتر از دیگر حوزه‌هاست.

این حافظ کل قرآن اظهار کرد: با افزودن این رشته مطمئناً بحث ترتیل در بین بانوان بیشتر رواج پیدا می‌کند و شاید افرادی که در زمینه آموزش صوت و لحن در بین بانوان فعالیت می‌کنند فضای بیشتری برای ارائه پیدا کنند.

عضو حقیقی ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن همچنین انگیزه‌بخشی برای حضور بیشتر در مسابقات را یکی دیگر از دستاوردهای اضافه شدن رشته ترتیل به مسابقات بین‌المللی قرآن در بخش بانوان عنوان و تصریح کرد: بالاترین سطح هر رویدادی، سطح بین‌المللی آن است، وقتی یک رویداد در این سطح تعریف شود، مخاطبان آن حوزه با برنامه‌ریزی بهتر و تدارک بیشتر پا به آن حیطه می‌گذارند.

ماندگارمهر مسابقات بین‌المللی را فضایی برای دیده شدن مهارت‌ها عنوان کرد و گفت: در رشته حفظ قرآن امکان نشان داده شدن مهارت‌ها از قبل وجود داشته اما دوستانی که به خصوص در رشته قرائت تحقیق فعالیت کرده‌اند، از این فضا محروم بوده‌اند. بانوان قاری بسیار خوشخوانی در عرصه ترتیل و تحقیق در کشور حضور دارند که چون نمی‌توانند به مسابقات بین‌المللی راه پیدا کنند، کم کم انگیزه‌های خود را از دست داده‌اند و شاید این بی‌انگیزگی در برخی مواقع باعث خروج آنها از عرصه فعالیت‌های قرآنی هم شده باشد، چرا که این افراد اصولاً فضایی برای ارائه هنر خود در جامعه ندارند.

این حافظ کل قرآن بیان کرد: هر چقدر فضاهای مربوط به تلاوت قرآن طبق اصول و موازین شرعی ایجاد شود تا بانوان بتوانند مهارت‌های خود را ارائه دهند، انگیزه‌ها برای حضور در این فضا نیز بیشتر خواهد شد و این چیزی جز قرار گرفتن در مسیر توسعه نیست.

عضو حقیقی ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن با تأکید بر اینکه نباید تفاوتی بین مهارت‌های بانوان و آقایان قائل شویم به آیه «مَن عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَى» اشاره کرد و گفت: تنها عمل صالح مهم است که باید در انجام کارها وجود داشته باشد و بر همین اساس شایستگی‌ها ملاک است و نباید تفاوتی بین مهارت‌های بانوان و آقایان قائل شد.

وی به برخی مطالبات بانوان فعال در حوزه قرآن اشاره و اظهار کرد: خلاء بانوان در عرصه‌های مدیریتی یکی از این مطالبات است، همیشه این سؤال وجود دارد که چرا از بانوان برای حضور در عرصه‌های مدیریتی دعوت نمی‌شود، مطمئناً همه فعالیت‌های قرآنی بانوان به حفظ و قرائت ختم نمی‌شود و می‌توان در عرصه‌های مدیریتی هم سهمی برای آنها قائل شد.

ماندگارمهر افزود: در بخش آقایان بعضاً شاهدیم که یک قاری یا حافظ قرآن پس از کسب رتبه در مسابقات بین‌المللی از آنها برای حضور در عرصه‌های مدیریتی دعوت می‌شود، اما چنین فرصتی تاکنون در اختیار بانوان قرار نگرفته است. این خلل در بخش آقایان نیز مشهود است و لذا دعوت از قاریان و حافظان برای حضور در عرصه‌های مدیریت امور قرآنی باید پررنگ‌تر شود.

این حافظ قرآن با تأکید بر اینکه حضور بانوان در جلسات تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی را مثبت ارزیابی می‌کنم، گفت: نتیجه حضور بانوان در تصمیم‌گیری‌های کلان و سهم پیدا کردن در این موضوع می‌تواند منجر به توسعه بیشتر فعالیت‌های قرآنی شود.

وی با تأکید بر اینکه اضافه شدن رشته ترتیل شاید اولویت اول نباشد، اما می‌تواند به رشد فعالیت‌های قرآنی کمک کند، گفت: ما اغلب شاهد حضور پررنگ‌تر بانوان در مسابقات قرآن هستیم، یکی از دلایل این حضور پررنگ بیشتر بودن تعداد بانوان حافظ قرآن نسبت به آقایان است. به عنوان مثال در آزمون‌های حفظ سازمان دارالقرآن اغلب نسبت حضور بانوان به آقایان 80 به 20 است. به نظر می‌رسد حضور پررنگ بانوان در عرصه‌های مختلف قرآنی باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد و از ظرفیت موجود بیشتر استفاده شود. 

انتهای پیام
captcha