تمرین؛ سرلوحه فعالیت قرآنی قاریان جوان
کد خبر: 4066106
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۰

تمرین؛ سرلوحه فعالیت قرآنی قاریان جوان

رئیس مجمع قرآنیان اراک معتقد است اگر کسی ادعا کرد که استاد است از پیشرفت در حوزه قرآن بازمی‌ماند؛ قاریان هیچ‌گاه نباید به تمرین و ممارست در آموختن «نه» بگویند و از آموختن بیشتر جای بمانند.

علی شیخی مهرآبادی، رئیس مجمع قرآنیان اراک

علی شیخی‌مهرآبادی، رئیس مجمع قرآنیان اراک، فروردین سال‌جاری در مصاحبه‌ای با خبرنگار ایکنای استان مرکزی، ابراز امیدواری کرد که برای سال جدید در کنار اجرای طرح جام حافظان، «جام قاریان» نیز برگزار شود، برای تحقق این مهم گفت‌و‌گوی دیگری در این رابطه انجام شده است که تقدیم مخاطبان ایکنا می‌شود.

علی شیخی، در خصوص برگزاری «جام قاریان» اظهار کرد: قدمت اجرای این طرح به سال‌ها قبل بازمی‌گردد، اما تاکنون موفق به اجرای آن به صورت حرفه‌ای نشده‌ایم؛ چراکه برگزاری دو طرح «جام حافظان» با «جام قاریان» دارای تفاوت‌هایی است که باید به آن توجه کرد.

وی حفظ قرآن را اقدامی سخت و زمان‌بَر توصیف کرد و افزود: قاریان مستعد با تلاش مستمر و تمرین حرفه‌ای و با استفاده از اساتید مجرب حداقل در مدت زمان 2 سال می‌توانند به فردی متخصص تبدیل شوند، این امر از دو نگاه مزیت و آسیب مورد توجه است؛ چراکه از یک سو مطلوب و از سوی دیگر دارای آسیب‌هایی است.

شیخی با بیان اینکه تربیت نیروهای متخصص قرآن در رشته‌های مختلف لازم، اما کافی نیست، اضافه کرد: از همه ابزار برای تربیت قاری و حافظ استفاده می‌شود و این امکان در همه دستگاه‌ها با بهره‌گیری از تمام ظرفیت‌ها همچون اساتید و مراکز آموزش قرآن فراهم است، اما عامل بودن به مبانی قرآن و ورود مفاهیم الهی در زندگی مردم به‌ویژه نوجوانان و جوانان امری بسیار ضروری است که در کنار آموزش نکات فنی باید به آن اهمیت داد؛ چراکه شخصیت آنان را برای همیشه بیمه می‌کند.

وی ادامه داد: قاریان جوان با پشت سر گذاردن دوره‌های تخصصی می‌توانند در مسابقات شرکت کرده و حائز رتبه‌های برتر شوند، کسب رتبه‌های پی در پی می‌تواند برای قاری پیامدهایی همچون غرور را به دنبال داشته باشد، البته این ادعا مصداقی برای تمام قاریان یا قشر کثیری از این طیف نیست، اما همین تعداد اندک نیز برای جامعه قرآنی ناخوشایند است.

قاریان نوجوان و جوان از ادعای کاذب پرهیز کنند

شیخی در ادامه توضیحات خود قاریان نوجوان و جوان را از داشتن ادعای کاذب و غرور نهی کرد و افزود: هرگونه ادعا به دنبال کسب رتبه شایسته نیست؛ چراکه ممکن است قاری به واسطه حرفه‌ای شدن نیازی به حضور در محافل و جلسات قرآنی و استفاده از محضر اساتید نداشته باشد و قطعاً داشتن این نگاه برای آینده آنان خطرناک است.

وی اضافه کرد: اگر کسی ادعا کرد که استاد است از پیشرفت در حوزه قرآن بازمی‌ماند. همه ما باید در همه حال شاگرد و قرآن‌آموز بمانیم تا بتوانیم در عرصه‌های مختلف به‌ویژه عمل به فرامین الهی موفق عمل کنیم. قرآن‌آموز نگاهش به قرآن، نگاه آموزشی است و نگاه استاد، نگاه دانستن و حرفه‌ای بودن؛ از این رو نگاه آموزشی هیچ‌گاه نباید از بین فعالان این حوزه دور شود. به طور مثال ضبط تلاوت‌های اذان‌گاهی ثابت کرد تعدادی از قاریان ما تمرین کافی در مدت دو سال کرونا نداشتند و این امر از سوی نمایندگان شورای عالی قرآن نیز بیان شد.

شیخی ضرورت حرکت در مسیر «اُطلُبوا العِلمَ مِنَ المَهدِ إلَى اللَّحْدِ» را متذکر شد و با تأکید براینکه قاریان هیچ‌گاه نباید به تمرین و ممارست در آموختن «نه» بگویند و از آموختن بیشتر جابمانند، اظهار کرد: روی صحبتم اول با خودم است؛ چراکه با وجود همه قاریان از جمله نوجوان، جوان، بزرگسال  و پیشکسوتان جلسات و محافل قرآنی از رونق بیشتر برخوردار خواهند بود، قاریان جوان گمان نکنند اگر رتبه‌ای کسب کردند شایسته نیست در محافل و مسابقات شرکت کنند، برای توسعه فرهنگ قرآن باید از خودمان شروع کرده و وسوسه‌های شیطان را از ترس اینکه در مسابقات شرکت کرده و مثلاً سوم باشیم، دور کنیم.

رئیس مجمع قرآنیان اراک در پایان اظهار امیدواری کرد با حضور و استقبال همه قاریان به دور از هرگونه ادعا بتوان «جام قاریان» اراک را برگزار و موج جدیدی در این حوزه ایجاد کرد.

انتهای پیام
captcha