زدودن ارزش‌های زندگی سنتی؛ نقد اندیشمندان غربی بر مدرنیته
کد خبر: 4066433
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۳

زدودن ارزش‌های زندگی سنتی؛ نقد اندیشمندان غربی بر مدرنیته

استاد دانشکده مطالعات تاریخی و سیاسی دانشگاه باقرالعلوم(ع) قم ضرورت توجه به زیست سنتی را متذکر شد و گفت: ‌زدودن ارزش‌های زندگی سنتی یکی از مهم‌ترین نقدهایی که حتی از سوی خود اندیشمندان اروپایی و امریکایی به مدرنیته وارد است.

همایش فرهنگی ادبی روستا در زرندیه

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، به نقل از روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی زرندیه، حجت‌الاسلام محسن الویری، استاد دانشکده مطالعات تاریخی و سیاسی دانشگاه باقرالعلوم(ع) قم، جمعه، 3 تیر در همایش «فرهنگی _ ادبی روستا» از سری برنامه‌های پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی استان که در مسجد حضرت سیدالشهداء (ع) روستای الویر از توابع بخش خرقان برگزار شد، گفت: تمام رویکردها و روش‌های معاصر در سیاست‌گذاری برای مواجهه با آسیب‌های اجتماعی بر این نکته تکیه دارند که جز از طریق مشارکت گسترده تمام ذی‌نفعان و کسانی که در معرض آسیب قرار دارند امکان کاستن و یا حذف آن آسیب وجود ندارد.

وی بیان کرد: تجربه صدر اسلام ثابت کرد می‌شود شهری بدون دولت طی ۱۰ سال به پایتخت بزرگ و قدرتمند تبدیل شود و این مهم ریشه در مشارکت گسترده مسلمانان در اجرای طرح‌ها و برنامه‌های قرآن و پیامبر(ص) داشت. تجربه گذشت ۴۳ سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز گواه این مهم است که طرح‌هایی در مقام اجرا که فاقد مشارکت عمومی بوده‌اند، عملا به بن بست رسیده است.

الویری ادامه داد: برنامه‌هایی مانند همایش «فرهنگی _ ادبی روستا» همراه با برنامه‌های جانبی آن از این منظر که فضایی برای مشارکت همدلانه، خودجوش و مشتاقانه مردم برای شناخت، پاسداشت و بازتولید میراث گذشته خود فراهم می‌آورد، برنامه‌هایی بسیار ارزشمند به شمار می‌رود. این میراث، میراث مربوط به سده‌های پیشین و گذشته‌های دور غیرقابل دسترس نیست، این گذشته به دوره‌ای تعلق دارد که رنگ سنت در آن بر بی‌رنگی مدرنیته چیرگی دارد.

وی گفت: در سطح جهانی هم وقتی از رنسانس و تحولات پس از آن که به پیدایش دوران مدرن انجامید سخن گفته می‌شود، ‌زدودن ارزش‌های زندگی سنتی یکی از مهم‌ترین نقدهایی که حتی از سوی خود اندیشمندان اروپایی و امریکایی به مدرنیته وارد است.

الویری افزود: زندگی در گذشته همه اجزای یک زندگی شخصی و خانوادگی و جمعی را داشت و در آن افزون بر اهتمام گسترده به عبادات، از خوراک و پوشاک گرفته تا زراعت و تجارت به چشم می‌خورد، ولی همه محاط به یک خداباوری بود که به آن تقدس می‌بخشید.

استاد دانشکده مطالعات تاریخی و سیاسی دانشگاه باقرالعلوم(ع) گفت: هزینه کردن بهینه برای زندگی یکی از ویژگی‌های زیست سنتی با حداقل هزینه برای بیشترین بهره‌وری بدور از خساست و تنگ‌نظری است. همچنین اهتمام به حفظ محیط زیست و حداقل ویرانی طبیعت و حداکثر آبادانی از دیگر ویژگی‌های زیست سنتی که برخی پژوهشگران به آن باور دارند.

وی تصریح کرد: اهتمام جدی به رعایت حقوق دیگر همشهریان شامل پرهیز از ورود اموال دیگران به زندگی شخصی، سنگین گرفتن ترازو به نفع مشتری و کوشش برای بازگرداندن امانات و کالاهای دیگران به صاحبانشان نمونه‌هایی از زیست سنتی هستند.

استاد دانشکده مطالعات تاریخی و سیاسی دانشگاه باقرالعلوم(ع) افزود: نتایج چنین همایش‌هایی با برگزاری نمایشگاه دائمی محصولات خوراکی، میوه‌ای، لبنی و صنایع دستی ماندگار خواهد شد. معرفی کارآفرینان، هویت‌بخشی به آنان و معرفی دستاوردهای فرهنگی و اقتصادی به توسعه زیست سنتی کمک می‌کند.

وی در پایان گفت: تشویق جوانان روستا برای پرداختن به این نوع فعالیت‌ها نظیر تولید سرکه خانگی از پسماند میوه‌ها گرفته تا ساختن سفالینه‌هایی با نمادهای مربوط به روستا می‌تواند جوانان را به ماندن در روستا علاقه‌مند کند.

انتهای پیام
captcha