طرح‌های مبارزه با مواد مخدر مطابق با زیست‌بوم فرهنگی باشد
کد خبر: 4066610
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۴

طرح‌های مبارزه با مواد مخدر مطابق با زیست‌بوم فرهنگی باشد

معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی با اشاره به اینکه برای مقابله با شیوع مصرف مواد مخدر برنامه‌ها باید مطابق با زیست‌بوم فرهنگی _ دینی برنامه‌ریزی شود، گفت: کشوری اسلامی با متدها و ایده‌آل‌های اسلامی هستیم که برای مقابله با هرگونه بزه یا معضل باید از همان ایده‌آل‌ها استفاده کرد.

حجت الاسلام امیر طاهری، معاون فرهنگی تبلیغات اسلامی مرکزی

حجت‌الاسلام امیر طاهری، معاون فرهنگی، پژوهشی و اجتماعی اداره کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، ضرورت پرداختن به پیشگیری از شیوع مواد مخدر در جامعه به ویژه فعالیت در بخش نوجوانان و جوانان را متذکر شد و گفت: خوشبختانه در این زمینه از سوی دستگاه‌های مختلف به‌ویژه دستگاه قضا و دیگر دستگاه‌های فرهنگی همچون ارشاد و تبلیغات اسلامی صورت گرفته است، اما این فعالیت‌ها نباید به همین چند روز ختم شود.

وی با اشاره به اینکه برای مقابله با شیوع مصرف موادمخدر برنامه‌ها باید مطابق با زیست‌بوم فرهنگی ـ دینی و قرآنی مردم ایران برنامه‌ریزی شود، اظهار کرد: دارای کشوری اسلامی با متدها و ایده‌آل‌های اسلامی، ایرانی و قرآنی هستیم که برای مقابله با هرگونه بزه یا معضل باید از همان ایده‌آل‌های خودمان استفاده کنیم، متأسفانه شاهدیم برای ترک معتادان از متدهای جهانی به دور از تطابق زیست‌بوم فرهنگی و اسلامی استفاده می‌شود و این امر مهم مورد غفلت و فراموشی قرار گرفته است. اگر در برخورد با این افراد به مبانی دینی توجه نشود، ضربه خواهیم خورد.

طاهری با بیان اینکه دشمن از هر فرصتی برای ضربه زدن به فرهنگ غنی ایرانی _ اسلامی مردم ایران استفاده می‌کند، تصریح کرد: روحانیون با استفاده از ایجاد فضای مذهبی توانستند افراد معتاد را در فضایی غیررسمی ترک دهند، به طور مثال هیئتی در یک مسجد با بهره‌مندی از فضای مذهبی توانست چند فرد معتاد را ترک داده و به دامان خانواده بازگرداند، ورود افراد به هیئت‌های مذهبی باعث می‌شود با مبانی دینی آشنا شده و علاوه بر ترک اعتیاد رفتار ناشایست قبلی خود را نیز کنار بگذارند.

معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی استان مطالعه کتاب‌های علمی و فرهنگی توسط نوجوانان و جوانان متناسب با سن آنان را ضروری توصیف کرد و افزود: برای ورود کتاب‌های جدید و جذاب به عرصه نشر مطالعات بسیار علمی و تخصصی باید از سوی محققان و پژوهشگران انجام شود تا متدی اصولی، قابل فهم و مطابق با موازین اسلامی با خروجی کارآمد استخراج شود. البته بسیاری از محققان پای کار هستند و با تحقیقات بسیار دریافتند کمپ‌های ترک اعتیاد باید مطابق با زیست‌بوم فرهنگی خودمان تعریف شود تا نتیجه مطلوب به دست آید.

راه‌اندازی اتاق «بررسی وضعیت فرهنگی»

طاهری تأکید کرد: برای حل مشکل اعتیاد باید اقدامات به صورت ریشه‌ای و اثرگذار باشد، اضافه کرد: همیشه پیشگیری بهتر از درمان است و قطعاً هزینه کمتری را نیز در برمی‌گیرد. به منظور مبارزه با این عامل خانمان‌سوز اتاقی در اداره تبلیغات اسلامی استان تحت عنوان «بررسی وضعیت فرهنگی» راه‌اندازی شده است که در این فضا با وجود افراد کاردان به بهبود حال مصرف‌کنندگان مواد مخدر کمک و از سوی دیگر به جریان‌های سو که جوانان و نوجوانان را به ترویج امور ضدفرهنگی تشویق می‌کنند پاسخ می‌دهند.

وی خواستار راهبری درست و اصولی برنامه‌های فرهنگی به ویژه مبارزه و پیشگیری از اعتیاد جوانان به مواد مخدر را از سوی استانداری خواستار شد و افزود: انتظار ما از استانداری این است که تمام برنامه‌ها را راهبری کنند، این‌طور نباشد که هرکسی از ظن و گمان خودش طرح یا نکته‌ای را بدون رعایت موازین دینی اعلام کند و بر همان اساس مصوبه‌ای صورت گیرد. برای اجرای طرح باید مراحل اداری با رعایت سلسله مراتب طی شود تا بتوان خروجی قابل قبولی داشت.

معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی استان با اشاره به استفاده از ظرفیت هیئت های مذهبی، خانه‌ها و مؤسسات قرآنی، مساجد و حسینیه‌ها برای پیشگیری از شیوع مواد مخدر، یادآور شد: خوشبختانه روحانیون در فضاهای غیررسمی اقدامات خوبی انجام می‌دهند، مسئولان باید چراغ به دست گرفته و بر عملکرد روحانیون نظارت داشته باشند تا از نحوه کاری آنان مطلع شوند. اجرای برنامه و طرح از سوی جامعه روحانیون در مقابله با اعتیاد باید بررسی شود و موانع برای فعالیت بیشتر از سر راه برداشته شود.

پیشگیری بهتر از درمان است

وی ترویج و توسعه فرهنگ قرآنی را مانع گرایش نوجوانان و جوانان به حوزه اعتیاد دانست و ادامه داد: سراغ نداریم یا تعداد انگشت‌شماری از جامعه قرآنی و مذهبی درگیر اعتیاد یا حتی استعمال مواد دخانی هستند و این عامل باید مورد بررسی قرار گیرد، وقتی پیشگیری بهتر از درمان است، باید سرمایه‌گذاری جایی صورت گیرد که خروجی با درصد بالا داشته باشد؛ از این رو فعالان قرآن، روحانیون و حتی جهادگران می‌توانند در این حوزه نقش‌آفرین باشند.

طاهری در ادامه به اجرای شیوه‌های نادرست در کمپ‌های ترک اعتیاد اشاره و اضافه کرد: کمپ‌های ترک اعتیاد ما به شیوه و اصول متدهای سایر کشورها مدیریت می‌شود. در این مراکز در گام اول از فرد می‌خواهند که تمامی اعتقادات ذهنی و شخصیتی خود را فراموش کند که این امر برای فرد مشکل‌ساز می‌شود و پس از بازگشت به جامعه شاید نتواند به اعتقادات خود بازگردد. در گام بعدی از افراد می‌خواهند که تمام اطلاعات خود را به آنان ارائه دهد، در صورتیکه اسلام با چنین عملکردهایی مخالف است و بازگو کردن گذشته و اعتراف عملی نادرست محسوب می‌شود.

معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی استان در پایان ضرورت بررسی برخی طرح‌ها با بازدهی مناسب از سوی مردم و جامعه روحانیت را یادآور شد و افزود: افراد بسیاری در اقصی نقاط کشور دست به بهبود حال مصرف‌کنندگان موادمخدر می‌زنند. چندی پیش روحانی در یکی از استان‌ها برنامه‌ای با همین محور با بازدهی بالای 80 یا 90 درصد ارائه داد، این امر می‌تواند تجربه بسیار خوبی برای سایر فعالان این حوزه باشد. برای فعالیت درست در این زمینه باید از تجربیات موفق دیگران بهره برد و سعی در تکمیل طرح‌ها داشت.

انتهای پیام
captcha