آیین‌نامه اجرایی زکات در کمیسیون مجلس بررسی می‌شود
کد خبر: 4067698
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۷

آیین‌نامه اجرایی زکات در کمیسیون مجلس بررسی می‌شود

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی(ره) با اشاره به اینکه زکات مسئله‌ای قرآنی است و سال ۹۱ قانون زکات در مجلس شورای اسلامی تصویب شد، اظهار کرد: بعد از گذشت ۱۰ سال آیین‌نامه اجرایی زکات تدوین شده و هفته آینده در کمیسیون مجلس بحث و بررسی خواهد شد.

حبیب‌الله آسوده، معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی(ره)

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، حبیب‌الله آسوده، معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی(ره)، امروز، نهم تیر، در همایش استانی علمی، تبلیغی و تکریمی «زکات» که در سالن پیامبر اعظم(ص) استانداری برگزار شد، با بیان این مطلب که احسان در کنار عدالت می‌تواند رفاه نیازمندان و جامعه را ارتقا داده و سطح رفاه را مترقی بخشد، تصریح کرد: فقر پدیده‌ای اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است که حداقل تا امروز در طول تاربخ وجود داشته است.

وی ادامه داد: عدالت از ارکان ساختاری دولت‌ها است تا بدین وسیله فقر از بین رفته و در ادامه مصرف، تولید و توزیع عادلانه شکل گیرد، اما در کنار عدالت، احسان نیز در دین مورد تأکید است و مردم به خوبی با این نگاه از نیازمندان دستگیری می‌کنند. وظیفه حاکمیت نیز اجرا و گسترش عدالت و ایجاد فرصتی برای انجام احسان و نیکوکاری است.

معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی(ره) گفت: فعالیت‌های کمیته امداد از سال 57 تاکنون بر 2 هدف اصلی کمک به نیازمندان و ترویج کار خیر و احسان در جامعه و توانمندسازی نیازمندان فعالیت‌های خود را هدفمند شده پیش می‌برد. این نهاد علاوه بر فعالیت‌های عنوان شده فرصت شکوفایی استعدادهای مغفول مانده نیارمندان را فراهم می‌کند. در سال گذشته بیش از ۱۰هزار میلیارد تومان کمک‌های مردمی ارزش‌گذاری شده که کمیته امداد توانسته این فرصت را فراهم کند.

وی تأکید کرد: راهبرد کمیته امداد مردمی‌سازی کارهای خیر و انفاق در کشور است. بر همین اساس جریان‌سازی، شفاف‌سازی و نهادسازی در دستور کار قرار گرفته است. نهادهای مردمی به منظور کمک به نیازمندان در این سال‌ها شکل گرفته و با نظارت و هدایت این نهاد انقلابی به دست جامعه هدف برسد. بیش از ۹ هزار مرکز نیکوکاری با سه ویژگی محله محور، مردم محور و مسجد محور در کشور فعالیت دارند.

آسوده بیان کرد: در زمینه اکرام ایتام بیش از یک میلیون و ۱۵۰ هزار نفر حامی، کمک‌های خود را به صورت مستقیم به دست ایتام می‌رسانند. در بخش صدقات نیز ۵۰۰ میلیارد تومان در سال در بیش از ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار صندوق کوچک و بزرگ صدقه جمع‌آوری شده  که در حوزه‌های مختلف کمک می‌شود.

این مقام مسئول در پایان با اشاره به اینکه زکات مسئله‌ای قرآنی است و سال ۹۱ قانون زکات در مجلس شورای اسلامی تصویب شد، ادامه داد: برگزاری اجلاس سالانه زکات در جمهوری اسلامی از منظر مقام معظم رهبری ارزش والایی دارد و در همین راستا بعد از گذشت ۱۰ سال آیین‌نامه اجرایی زکات تدوین شده و هفته آینده در کمیسیون مجلس بحث و بررسی خواهد شد تا وظایف دستگاه‌ها تعیین و مشخص شود.

انتهای پیام
captcha