بایدها و نبایدهای ترویج فرهنگ حجاب
کد خبر: 4070170
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۴۰۱ - ۰۷:۲۹
یادداشت

بایدها و نبایدهای ترویج فرهنگ حجاب

قطعاً فرهنگ غرب در یک‌ شب و یک‌باره وارد فرهنگ ما نشده است و ما نیز به یک‌باره نمی‌توانیم فرهنگ اسلام ناب و پوشش اسلامی را ترویج دهیم. به همین دلیل برای رسیدن به این مهم باید وقت و هزینه صرف و ایجاد جاذبه و نه دافعه کرد.

 ترویج فرهنگ حجابتقویم به 21 تیرماه روز «عفاف و حجاب» رسید، همان روزی که مسجد گوهرشاد به دلیل تجمع عده کثیری از مردم بی‌گناه و بی‌دفاع به جهت اعتراض به تغییر پوشش رضاخانی به گلوله بسته شدند و بسیاری از حاضران در این واقعه تلخ به شهادت رسیدند. داشتن حجاب از دیرباز با فرهنگ مردم ایران پیوند خورده است و رعایت این مهم به تسلط اعراب به ایرانیان بازنمی‌گردد. ایرانیان دارای قاعده و قانون‌هایی در زمینه‌های مختلف بودند که داشتن حجاب، حتی برای آقایان از الزامات قانونی است.

داشتن حجاب امری درونی و فطری است و خداوند متعال این امر را در فطرت و وجود انسان‌ها به ودیعه گذاشته است. اینکه برخی رعایت حجاب و داشتن عفاف و حیا را منتسب به مسلمانان می‌دانند، برداشت کاملاً اشتباهی است؛ چراکه تقریباً تمامی ادیان از جمله یهود و مسیح و تمدن‌های بااصالت پوشش اصولی و درست را لازمه حکومت خود می‌دانند. مردم ایران نیز با حجاب بیگانه نبوده و نیستند، اما با گذر زمان این مهم دستخوش تغییراتی قرار گرفت و به شکل امروزی تغییر چهره داده است.

رعایت حجاب یکی از لازمه‌های جامعه اسلامی است و این مهم پس از پیروزی انقلاب رنگ و بویی دیگر به خود گرفت. چادر حجاب غالب دهه پنجاهی‌ها و شصتی‌ها شد و همه به این پوشش مفتخر بودند. با گذر زمان و گذشت 40 سال از انقلاب، حجاب و دیگر مباحث فرهنگی با وجود هجمه‌های سنگین دشمنان در نوک پیکان تهاجم دشمن قرار گرفت. متأسفانه رو به روز بر تهاجم‌ها افزوده شد و نوجوانان و جوانان ما را تحت‌الشعاع قرار داد. امروز تهاجم خستگی را برتن همه فعالان محصولات عفاف و حجاب ماندگار کرد، ایجاد شرایط سخت اقتصادی و معیشتی بهانه‌ای برای فاصله گرفتن عده‌ای از بانوان از حجاب برتر شد، درست است که این مهم تنها بهانه‌ای برای دوری از چادر بود؛ چراکه اگر بانویی قصد پوشش چادر داشته باشد با هر سختی و مشقتی که باشد آن را تهیه و استفاده می‌کند، اما باید قبول کنیم فشار اقتصادی بی‌تأثیر هم نبود.

اهمیت رعایت حجاب و داشتن پوشش در آیاتی از قرآن کریم از جمله آیات 31 سوره «نور» و 59 سوره مبارکه «احزاب» ذکر شده است. حتی احادیثی از نبی مکرم اسلام(ص) و امامان معصوم(ع) از جمله حدیث پیامبر(ص) که فرمودند: «زنی که برای حفظ غیرت، استقامت ورزید و برای خدا وظیفه خود را به خوبی انجام داد، خداوند پاداش شهید را به او خواهد داد». (نوادر راوندی، ص ۳۷ / بحار، جلد ۱۰۳، ص ۲۵۰). یا اینکه ایشان در دعایی فرمودند: «پروردگارا، زنانی که خود را پوشیده نگه می‌دارند، مشمول رحمت و غفران خود بگردان». (مستدرک الوسایل، ج ۳، ص ۲۴).

حجاب برای نوجوانان تعریف شود

معنای حجاب باید برای قشر نوجوان به زبان خودشان برای آنان تعریف شود، اما متأسفانه این امر مود غفلت قرا گرفته است و نوجوانان با زیبایی‌های حجاب و رعایت عفاف به معنای واقعی واقف نیستند. ایران به دلیل داشتن قومیت‌های بسیار دارای پوشش‌های خاص و منحصربه‌فردی است که این پوشش‌ها از جمله زنان بلوچ، کرد، ترکمن در قالب فرهنگ تعریف شده و باعث می‌شود این پوشش نسبت به سایر پوشش‌ها متمایز شود، اما با گذری به این فرهنگ‌ها متوجه می‌شویم برخی از این پوشش‌ها نیز دستخوش مدگرایی شده و کمی از اصالت خود در برخی مناطق فاصله گرفته است.

نباید فراموش کنیم که انسان روحیه زیباجویی دارد و نوجوان و جوان امروز از این امر مستثنی نیست، وقتی این زیبایی از سمت طراحان مد اسلامی برای آنان تأمین نشود به سمت زیبایی‌های ساختگی دست جوامع غربی و امریکایی گرایش پیدا می‌کند. آیا می‌شود از این نوجوان انتظار رعایت حجاب و داشتن پوشش اسلامی داشت؟ چه خوراک و تصوری برای این فرد از حجاب اسلامی ساخته‌ایم که امروز انتظار برآورده شدن رعایت حجاب داریم؟ مگر به خودی خود فرهنگی غالب می‌شود؟ قطعاً فرهنگ غرب نیز یک‌ شبه و به یک‌باره وارد فرهنگ ما نشده است و ما نیز به یکباره نمی‌توانیم فرهنگ اسلام ناب و پوشش اسلامی را ترویج دهیم. برای رسیدن به این مهم باید وقت گذارد و البته که هزینه کرد.

داشتن امنیت فرهنگی از جمله مواردی است که باید در کنار امنیت اقتصادی، سیاسی و نظامی شکل گیرد و برای رشد در حوزه‌های مختلف به ضرورت حفظ امنیت فرهنگی باید توجه کرد. متأسفانه در سال‌های اخیر به امنیت فرهنگی آن‌طور که باید و شاید توجه نشده است. نظام جمهوری اسلامی ایران بر پایه آرمان‌ها و ارزش‌های اسلامی و اخلاقی بنیان‌گذاری شده است و مردم نیز این ارزش‌ها را پذیرفته و به آن پایبند هستند، البته قرار نیست افراد غیرمحجبه از جامعه طرد و از حقوق شهروندی محروم شوند، اما باید برای گرایش آنان به سمت پوشش اسلامی برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت تعریف کرد و در واقع حوصله به خرج داد؛ چراکه براین باوریم که روزی همین افراد به اصل و فطرت زیبای خداجوی خود بازمی‌گردند.

«سلام فرمانده» نمونه بازر جریان‌سازی

صدا‌و‌سیما در حوزه گسترش پوشش اسلامی غفلت‌هایی انجام داده است، برنامه‌های تلویزیونی و نشست با بانوان محجبه آن هم با حرف‌های غیرباورپذیر دافعه ایجاد می‌کند، نه جاذبه. دقت در انتخاب افراد برای معرفی حجاب و عفاف دارای حساسیت بسیار است و سخنان فرد دعوت شده باید برای مخاطب جذاب و باورپذیر باشد. متأسفانه گاه شاهدیم فارغ از علمی بودن یا نبودن ادعاها، درک سخنان برای نوجوان و جوان دهه هشتادی سخت است و همین عامل باعث می‌شود تا آنان از حجاب فاصله بگیرند. رسانه ملی و به دنبال آن رسانه‌های استانی در انتقال مفاهیم دینی از جمله عفاف و حجاب نقش بسزایی دارند و فرهنگ‌سازی و جریان‌سازی سرود «سلام فرمانده» نمونه بارز و عینی آن است. وضعیت فعلی حجاب در سطح جامعه نشان از کم‌کاری رسانه، طراحان مد و پوشش اسلامی، گرانی لباس‌های پوشیده و با کیفیت و ارزانی لباس‌های غیرپوشیده دارد.

وجود طراحان خوب و البته تبلیغات مدهای زیبا و فاخر اسلامی حتی باعث گرایش بانوان غیرمحجبه به پوشش اسلامی می‌شود و این امر در برندهای مد اسلامی کاملاً مشهود است و این امر گواه بر این ادعا است که دولت و سایر سازمان‌ها و دستگاه‌های مربوطه باید از این برندهای اسلامی حمایت لازم را داشته باشند و آنان را به حال خود رها نکنند. با گسترش فرهنگ بی‌حجابی نیازمند توجه دولت به امر مهم حجاب هستیم و با ایجاد شرایط مطلوب برای کارآفرینان حوزه عفاف و حجاب به گسترش فرهنگ اسلامی کمک کنند. متأسفانه قیمت چادر سرسام‌آور و نجومی شده است و شرایط اقتصادی به خانواده‌ها اجازه خرید نمی‌دهد؛ از این رو برخی افراد چادری بالاجبار چادر را کنار گذاشته و پس از مدتی از فرهنگ پوشش اسلامی نیز فاصله می‌گیرند.

تولید طرح‌های زیبا در سال‌های اخیر موجب دلگرمی بانوان محجبه شده و استفاده بانوان غیرمحجبه از این تولیدات جای بسی خرسندی است. تنوع پوشش و تولید چادرهای زیبا می‌تواند در جذب نوجوانان و جوانان به استفاده از حجاب برتر مؤثر باشد، هرچند منظور از داشتن پوشش اسلامی صرف استفاده از چادر نیست و همه عوامل از رسانه گرفته تا 32 دستگاه مسئول در حوزه عفاف و حجاب باید نسبت به این امر مهم دغدغه داشته باشند.

یادداشت از مریم روشن، سردبیر ایکنای استان مرکزی

انتهای پیام
captcha