موضوع حجاب با تهدید و برخورد انجام‌شدنی نیست
کد خبر: 4070250
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۲
امام جمعه کاشمر:

موضوع حجاب با تهدید و برخورد انجام‌شدنی نیست

امام جمعه کاشمر گفت: موضوع حجاب یکی از مطالبه‌های اصلی مردم است، باید به دختران و پسران کمک کرد، اما با تهدید و برخورد هم این امر انجام‌شدنی نیست،

عفاف حجاب من حجاب را دوست دارمحجت‌الاسلام جواد طاهری، امام جمعه کاشمر در گفت‌و‌گو با ایکنا از خراسان رضوی، به مناسبت 21 تیرماه و روز عفاف و حجاب، با تأکید بر اینکه احکام حجاب باید در جامعه تبلیغ شود، اظهار کرد: حجاب نباید وارد مسائل حاشیه‌ای شود.

وی با بیان اینکه برخوردهای فیزیکی با بدحجابان وظیفه ستاد امر به معروف و نهی از منکر نیست و باید توسط مجریان ذی‌صلاح برخوردهای قانونی صورت گیرد، عنوان کرد: موضوع حجاب یکی از مطالبه‌های اصلی مردم است.

امام جمعه کاشمر تصریح کرد: باید به دختران و پسران کمک کرد و با تهدید و برخورد هم این امر انجام‌شدنی نیست، حتی اگر تنبیه فرزند از روی علم نباشد، تأثیر منفی آن بیشتر خواهد بود. هرچند ورزش از جمله دوچرخه سواری برای سلامت بانوان واجب است، اما حریم زن باید حفظ شود و در مکان‌های خاص خود انجام شود.

طاهری اضافه کرد: چادر پوشیدن مجوز ورود زن به جامعه است که تبعات منفی نداشته باشد، علی‌غم اینکه غرب در حال بازگشت از بدحجابی است، اما متأسفانه ما به سمت بدحجابی می‌رویم.

وی با تأکید بر رعایت حجاب در جامعه، بیان کرد: اگر کارهای فرهنگی به درستی انجام شود، تأثیر خود را در جامعه به خوبی خواهد گذاشت، اگر به درستی با برخی از خواهرانی که حجاب ندارند، صحبت شود آن‌قدر فطرت پاکی دارند که محجبه می‌شوند.

امام جمعه کاشمر افزود: کسانی که می‌خواهد در خیابان تذکر دهند، ابتدا باید آموزش‌های لازم را فرا بگیرند، گاهی مواقع دفاع بد از مسئله عفاف و حجاب تأثیر بدتری می‌گذارد.

طاهری با بیان اینکه مسئله حجاب يک مسئله فرهنگی مذهبی است كه فشار دشمنان از اين ناحيه در حال زياد شدن است، اظهار کرد: هر دستگاه در امر گسترش فرهنگ حجاب و عفاف وظايفی دارد كه بايد انجام دهد و نقش خانواده در گسترش عفاف و حجاب و ساير مسائل فرهنگی بسیار تأثيرگذار است و اگر بتوانيم نگاه درست به حجاب را به پسران و دخترانمان آموزش دهيم هيچگاه نگران ورود فرهنگ‌های مختلف در جامعه نخواهيم بود.

ضرورت تشکیل شورای امر به معروف و نهی از منکر در ادارات

مصطفی قریشی، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کاشمر در همین خصوص به ایکنا گفت: اصل ستاد امر به معروف و نهی از منکر در راستای اصل هشتم قانون اساسی ایجاد شده است.

وی افزود: ستادهای امر معروف یکی از ستادهای بالادستی شهرستان محسوب می‌شوند و چون اعضاء شورای تأمین عضو این ستاد هستند، مصوبات ستاد برای تمامی ارگان‌ها و دستگاه‌ها لازم‌الاجرا است.

قریشی بیان کرد: در هر دستگاه اداری باید شورای امر به معروف و نهی از منکر تشکیل شود، اگر به هر دلیل تشخیص داده شود که مسئول اداره‌ای صلاحیت‌های لازم را ندارد، ابلاغی صادر نخواهد شد.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کاشمر تصریح کرد: ستاد امر به معروف بازویی توانمند برای روسای ادارات خواهد بود و تلاش ما بر ارتقاء آن سیستم اداری است.

وی نظارت و مطالبه‌گری را دو وظیفه مهم ستاد دانست و عنوان کرد: قرارگاه 21 تیر هم‌زمان با کشور در شهرستان تشکیل شده است. در همین راستا 10 تیم سه نفره در شهرستان تشکیل شده و تیم‌های بازرسی در ادارات حضور خواهند یافت و از تمامی اتاق‌ها سرکشی خواهند کرد.

قریشی عدم حضور پرسنل زن و مرد در یک اتاق را از شاخصه‌های عفاف و حجاب دانست و گفت: مدیران باید همکار هم‌جنس داشته باشند، اگر رعایت نشده باشد به مدیر اداره تذکر داده می‌شود.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کاشمر گفت: شاخص‌های عفاف و حجاب به کلیه دستگاه‌ها و نهادهای دولتی ابلاغ گردیده و تیم‌های نظارتی این ستاد به صورت محسوس و غیرمحسوس بر وضعیت عفاف و حجاب پرسنل ادارات نظارت و در راستای بهبود وضعیت اقداماتی را انجام خواهند داد.

وی بیان کرد: ستادهای امر به معروف و نهی از منکر وظیفه احیای این فریضه مهم فراموش شده را بر عهده دارند.

قریشی عنوان کرد: 1200 معروف و منکر توسط ستاد مرکزی احصاء شده و وظیفه این ستاد به عفاف و حجاب خلاصه نشده و معروفات و منکرات تخصصی هر اداره را شناسایی و در راستای ترویج آن معروفات و زدودن منکرات از طریق شوراهای امر به معروف و نهی از منکر هر اداره تلاش خواهند نمود.

غفلت از امربه معروف و نهي از منکر انحراف می‌آورد

غلامرضا طالعی دادستان عمومی و انقلاب کاشمر در همین خصوص در گفت‌وگو با ایکنا بیان کرد: غفلت جامعه از فريضه امربه معروف و نهی از منکر منجر به انحراف می‌شود.

وی با بيان اين‏که امربه معروف و نهی از منکر در فروع دين به عنوان دو موضوع بسيار مهم مورد تأکيد قرار گرفته است، تصريح کرد: همان‌گونه که در شرع مقدس بر اين دو فريضه تأکيد شده است، نظام مقدس جمهوری اسلامی نيز در موارد متعددی در قانون اساسی و در قوانين عادی به امربه معروف و نهی از منکر تأکيد کرده است.

دادستان کاشمر با اشاره به حمايت از امران به معروف و ناهيان از منکر گفت: امربه معروف و نهي از منکر ناظر به رفتاری است که منکری علنی و بدون تجسس قابل مشاهده باشد و قانونگذار از آن حمايت کرده است.

طالعی اظهار کرد: در اجرای امربه‌معروف و نهی از منکر نمی‌توان متعرض حيثيت و جان، مال و مسکن و شغل، حريم خصوصی و حريم اشخاص شد و هيچ شخص و گروهی حق ندارد به عنوان امر به معروف و نهی از منکر به اعمال مجرمانه از قبيل توهين، افترا، ضرب و شتم و قتل اقدام کند.

وی با بيان اين‏که معروفات در حوزه اداری تعريفات خاص خود را دارد، گفت: نظم، خوش خلقی و قانون‏‌مداری، انجام دادن امور مردم، نمونه‌های از آن است.

دادستان کاشمر با بيان اين‏که دستورالعمل‌های لازم از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی صادر شده و محدوديت‌ها اعلام و اگر در اداره‌ای رعايت نمی‌شود، تذکرات لازم داده شود، خاطرنشان کرد: امر به معروف و نهی از منکر که در موازين شرعی و قوانين باشد، مورد حمايت جدی قانونگذار و دستگاه قضا است، لذا ستاد امربه معروف و نهی از منکر را با بعضی از نهادهای اطلاعاتی و امنيتی ارتباط داده‌ايم و دستگاه قضا حمايت جامع از اين حوزه را خواهد داشت.

انتهای پیام
captcha