تلاش دشمن برای تقلیل حجاب از مسئله‌ای هویتی به سیاسی
کد خبر: 4070295
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۱
محمدمهدی اسماعیلی مطرح کرد؛

تلاش دشمن برای تقلیل حجاب از مسئله‌ای هویتی به سیاسی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه دشمن تلاش می‌کند مسئله هویتی حجاب و عفاف را به یک مسئله سیاسی تقلیل دهد، گفت: عناصر هویت‌ساز را باید در دست گرفت و بالا برد؛ مسئله پوشش در هویت ایرانی از این سنخ است.

تلاش دشمن برای تقلیل حجاب از مسئله‌ای هویتی به سیاسیبه گزارش ایکنا، مراسم تجلیل از بانوان عرصه عفاف و حجاب امروز سه‌شنبه، 21 تیرماه مصادف با روز ملی عفاف و حجاب با حضور محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

در ابتدای مراسم، حجت‌الاسلام حمیدرضا ارباب‌سلیمانی، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور روحانیت در سخنانی با تبریک ایام دهه ولایت و امامت و اعیاد قربان و غدیر، بیان کرد: اگر بخواهیم از این دو عید بزرگ توصیفی داشته باشیم می‌توانیم بگوییم عید قربان، عید دل کندن از وابستگی‌هاست، همانطور که ابراهیم خلیل(ع) از فرزندش برای خداوند دل کند و خداوند او را اسوه بشریت قرار داد، عید غدیر نیز عید دل بستن به وارستگی‌هاست، در آن روز بزرگ، پیامبر(ص) در منطقه‌ای به نام غدیر خم، امام علی(ع) را به جانشینی معرفی کرد.

وی ادامه داد: امروز 21 تیرماه است که روز ملی عفاف و حجاب نام‌گذاری شده است. علت این نام‌گذاری حادثه تلخی بود که در این روز در مسجد گوهرشاد اتفاق افتاد. عده‌ای مؤمن قیام و در آن مسجد تحصن کردند و اعتراض خودشان را به سیاست‌های رضا خان اعلام داشتند. مأموران به شکل فجیعی به مسجد حمله کردند و مردم غیر مسلح را مورد هجوم قرار دادند و بالغ بر هزار و ششصد نفر در آن حادثه به شهادت رسیدند و عده زیادی نیز مصدوم و مجروح شدند. این حادثه بازتاب‌ و پیامدهای فراوانی داشت و آن فریاد در تاریخ ماندگار شد.

حجت‌الاسلام ارباب‌سلیمانی اظهار کرد: در این روز اولاً باید از یک منظر تنفر خود را از سیاست‌های رضا خانی اعلام کنیم و دوم اینکه حمایت خودمان را از کسانی که جانشان را در این راه تقدیم کردند، نشان دهیم.

مشاور وزیر ارشاد با بیان اینکه استکبار جهانی بحث عفاف و حجاب را با برنامه‌ریزی تعقیب می‌کند، گفت: آن‌ها حیا و عفت عمومی را مورد هدف قرار داده‌اند، اگر حیا را هدف قرار داده‌اند به این خاطر است که در رأس همه خوبی‌ها و زیبایی‌هاست. به فرموده ائمه معصومین(ع) عفت رأس کل خیر است، همه برکات و خیرات از عفت و پاکدامنی شروع می‌شود.

ارباب‌سلیمانی اظهار کرد: امروز دشمن نهاد خانواده را مورد هدف قرار داده است و اگر این نهاد آسیب ببیند، سایر نهادها نیز آسیب می‌بینند. برای حفظ حریم خانواده باید روی موضوع عفاف و حجاب تأکید کنیم. دشمنان به دنبال گرفتن این سرمایه ملی هستند و اگر این سد را بشکنند، شکستن سایر سدها برایشان کاری ندارد.

در ادامه گروه سرود کانون محمدیه از محله دروازه غار و هرندی که متشکل از کودکان بود به اجرای برنامه پرداختند.

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه این مراسم با اشاره به دهه امامت و ولایت، گفت: همه روزهای ماه ذی‌الحجه آکنده از رویدادهای مهم تاریخ‌ساز است، از ابتدای آن که روز خانواده و روز ازدواج آسمانی امام علی(ع) و حضرت صدیقه طاهره(س) بود تا بعد از ایام غدیر، مناسبت نزول آیه مباهله و بحث مربوط به سوره «هل اتی» را داریم، همه اینها این ماه را به ماه ویژه‌ای تبدیل کرده است. طی سال‌های گذشته برای برنامه‌ریزی دقیق به منظور استفاده از فرصت بزرگی که این ماه در جامعه ما می‌تواند ایجاد کند، کمی غفلت کردیم.

نگاه به اهل بیت(ع) کاملاً تقریبی است

وی با اشاره به کارهای جدیدی که امسال برنامه‌ریزی شده، اظهار کرد: ستاد غدیر در وزارتخانه تشکیل شده و برای اولین بار در موضوع مباهله، جمعی از بخش‌های مختلف وزارتخانه گرد هم آمدند تا این نقاط تاریخی را برجسته کنیم. گاهی نگاه به اینها به عنوان نگاه تقریبی محسوب نمی‌شود، ولی ما نگاهمان این است که محبت به اهل بیت(ع) در مجموع یک نگاه کاملاً تقریبی است و در همه جهان اسلام یک نگاه کاملاً مؤدت‌آمیز همراه با مهر و عطوفت و ابراز ارادت نسبت به خاندان آل‌الله وجود دارد و این یک فرصت مهم برای عزم و جزم مشترک در جهان اسلام است. در برنامه تبلیغاتی و نگاه رسانه‌ای دولت مردمی این موضوع در جایگاه ویژه‌ای قرار گرفته است، با دستگاه‌های همکارمان نیز کارهای مشترکی را آغاز کردیم.

تلاش دشمن برای تقلیل حجاب از مسئله‌ای هویتی به سیاسی

وی افزود: بخش بعدی صحبت‌هایم مربوط به مناسبت امروز است. امروز یک روز مهم تاریخی در تاریخ معاصر ایران است. مردان و زنان ایرانی یک مقاومت تاریخی را در دوره سیاه پهلوی اول در مقابل حرکت‌های شبهه مدرنیته‌ای که توسط روشنفکران در دوره‌های مختلف طراحی و در موردشان نظریه‌پردازی و توسط مجری قلدری به نام رضا خان اجرا شده بود، رقم زدند.

اسماعیلی با بیان اینکه در بیش از 200 سال مواجهه جهان اسلام با غرب جدید، چند موضوع خیلی مهم وجود داشته است، بیان کرد: چند نکته تاریخی وجود دارد که در این مواجهه تلاش می‌شود به عنوان نقاط ضعف در جهان اسلام برجسته شود. یکی از این موضوعات که مستشرقین هم سعی در تئوریزه کردن و ارزیابی آن داشتند، مسئله زنان است. برای آسیب‌شناسی اینکه چرا جمهوری اسلامی عقب افتاده، به نگاه جمهوری اسلامی به موضوع زنان می‌پردازند و وقتی می‌خواهند نسخه و راهکاری ارائه دهند در سطحی‌ترین لایه به پوشش زنان می‌پردازند و یکی از دلایل عقب‌افتادگی و دور ماندن از قافله علم و پیشرفت را این مسئله می‌دانند.

وی گفت: اتفاق 21 تیر سال 1314 مسجد گوهرشاد یک عقبه دارد؛ در سال 1267 رابعه قرة‌العین در انظار عمومی، کشف حجاب نمود و خودش را به عنوان اولین زن ایرانی که کشف حجاب کرده ثبت کرد؛‌ این جریان کاملاً وابسته به بهاییت بود.

پوشش؛ مسئله‌ای هویتی برای جامعه ایران

وزیر ارشاد با ذکر این مطلب که پوشش به عنوان یک مسئله هویتی برای جامعه ایران مطرح است، بیان کرد: این مسئله با تاریخ و هویت ما گره خورده است. تصویر زنان هزاره دوم قبل از میلاد تا تاریخ‌های بعدی این را نشان می‌دهد، برخلاف غرب که آثار تاریخی‌شان را با حداقل پوشش می‌بینیم اما در شرق نگاه به این موضوع یک نگاه عفیفانه است.

وی اظهار کرد: دشمن تلاش می‌کند این مسئله هویتی را به یک مسئله سیاسی تقلیل دهد چون حس می‌کند اگر این دوگانه ایجاد شود، باعث ایجاد گسل در جامعه ایرانی خواهد شد. نگاه دقیق و واقع‌بینانه این است که همان طور که به جغرافیای ایران، زبان فارسی و ... تعصب داریم به حجاب نیز تعصب داریم. عناصر هویت‌ساز را باید در دست گرفت و بالا برد. مسئله پوشش در هویت ایرانی از این سنخ است؛ مسئله قانون به کنار که همه الزام به تبعیت از آن داریم، من می‌خواهم از یک زاویه هویتی به آن نگاه کنم. ما دچار یک جو رسانه‌ای عجیب هستیم که واقعیات را آنطور که دلشان می‌خواهد به ما می‌قبولانند، ما چون رسانه‌زده هستیم گاهی با واقعیتی که در جامعه است فاصله می‌گیریم. این که نباید باعث شود ما حرف صحیح را از ترس رسانه‌ها نزنیم. جامعه ایران به شدت جامعه عفیفی است.

اسماعیلی با بیان اینکه همه قوانین دولت دینی با نظر مستقیم و غیر مستقیم مردم تبدیل به قانون شده است، اظهار کرد: جوانان دهه هشتادی و نودی بسیاری از اتفاق‌ها را ندیدند؛ بیشتر رسانه‌ها نقش زیادی در شکل‌گیری ذهنیت آن‌ها دارند. باید با زبان فرهنگ و هنر در حوزه سینما، تئاتر و ... ورود کنیم، قدرت زبان هنر، این است که سرودی که درباره امام زمان(عج) بود در مدت کوتاهی به زبان‌های مختلف ترجمه و با آن ملودی خوانده شد. باید بتوانیم از این امکانی که خداوند در اختیار ما گذاشته برای بسط هنرمندانه این مفاهیم استفاده کنیم.

بنابر گزارش ایکنا، تجلیل از شیدا نیکوروین، بخش بعدی این مراسم بود، وی فعال رسانه‌ای و مدیرعامل کانون میثاق زندگی است که بیش از 60 سفر در حوزه تبلیغ و بین‌الملل انجام داده، همچنین عضو بعثه مقام معظم رهبری، مستندساز، تهیه‌کننده و کارگردان است و تولید بیش از 300 کلیپ در حوزه زن و خانواده را در کارنامه کاری خود دارد.

وی در سخنانی گفت: پدر معنوی‌ام آیت‌الله مهدوی کنی در دانشگاه امام صادق(ع) به من می‌گفت هیچ مسئولیتی قبول نکن؛ فقط کار فرهنگی و رو در رو با جوانان انجام بده. شرط ازدواج با همسرم نیز آزاد بودن برای فعالیت‌های بین‌المللی و سفرهای داخلی‌ام بود.

وی با انتقاد از نبود حمایت اظهار کرد:‌ انقلاب اسلامی با تغییر فرهنگ عمومی در کشورهای دیگر توانسته تأثیر شگرفی بر خانواده‌ها، زنان و جوانان داشته باشد اما در درون با کم کاری فرهنگی مواجه هستیم.

همچنین در این مراسم از عاطفه نیلی، مدیر گروه فرهنگی ملکا، احمدرضا داوری، مدرس کارگاه فیلم‌سازی، داور جشنواره استانی فجر و عضو خانه هنرمندان و انجمن فیلم‌سازان و فزه سادات حسینی، گوینده خبر سیما تجلیل شد.

تلاش دشمن برای تقلیل حجاب از مسئله‌ای هویتی به سیاسی

بنابر این گزارش، سیدمجید امامی، دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور در ادامه مراسم با بیان اینکه ماهیت فعالیت ما نظارت است نه حمایت، گفت: می‌شود صدها قسمت مستند در مورد کسانی که در اقصی نقاط دنیا خودشان حجاب را انتخاب کرده‌اند ساخت و از زبان آن‌ها سخن گفت اما کار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تسهیل‌گری است و الزاماً وظیفه تولید را ندارد. فکر می‌کنم اتفاقات خوبی در پیش باشد و با همدلی به جای تنش، می‌توان اتفاقات بزرگی در حوزه فرهنگ انجام داد.

حنانه خلفی، میهمان ویژه این مراسم بود. وی که 16 ساله است، به تازگی کلاس نهم را به پایان رسانده و همزمان هم محصل است و هم دانشجو، ایشان حافظ کل قرآن است و با سهمیه حافظان کل توانسته وارد دانشگاه شود. در مدرسه نیز می‌خواهد وارد رشته تجربی شود و در آینده رشته پزشکی را دنبال کند. وی از پنج تا هفت سالگی حفظ قرآن را انجام داده است، ترجمه و مفردات قرآن را نیز یاد گرفته، در مسابقات اوقاف، بسیج، مشکات، امام علی(ع)، دانش‌آموزی، مسابقات امارات و ... حائز رتبه شده و به کشورهای ترکیه، لبنان، عراق، سوریه، روسیه، امارات و بوسنی سفر تبلیغی داشته است. همچنین از سال 93 تاکنون نیز بیش از 2500 برنامه اجرا کرده است.

تلاش دشمن برای تقلیل حجاب از مسئله‌ای هویتی به سیاسی

بخش پایانی این مراسم، سخنرانی علی غلامی، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) در موضوع حجاب و عفاف و پاسخ به شبهات بود. وی گفت: دو نگاه در رابطه با حجاب و عفاف وجود دارد. نگاه اول این است که کار جمهوری اسلامی تمام شده و کار به زودی از دستمان خارج می‌شود و ما شاهد کشف حجاب کامل خواهیم بود. این عده فکر می‌کنند که بانوان ایرانی با جمهوری اسلامی محجبه شده‌اند؛ این خیلی تفکر عجیبی است.

وی افزود: ویل دورانت در کتاب تاریخ تمدن می‌گوید حجاب زنان ایرانی طوری بود که اسلام، حجاب را از زنان ایرانی اقتباس کرد که البته تفکر اشتباهی است ولی او معتقد بود که حجاب تند و تیز زنان عرب تحت تأثیر زنان ایرانی ایجاد شده. نگاه تفریطی هم داریم که می‌گوید همه چیز خوب است و ما مشکلی در جمهوری اسلامی نداریم.

غلامی گفت: دائماً سؤال می‌شود که برای برخورد با بدحجابی چه کار کنیم؟ وقتی سؤال غلط طرح می‌شود جواب هم غلط داده می‌شود. مقدمتاً به این بپردازیم که بدحجاب‌ها یا بی‌حجاب‌ها چه کسانی هستند؟ نکته دیگر اینکه اگر می‌خواهیم حجاب را درست کنیم، از خود حجاب شروع کنیم. اول شناخت، بعد گرایش و بعد رفتار ایجاد می‌شود، تا شناخت ایجاد نشود، کار انجام نمی‌شود، آدم‌هایی که رفتار را بدون شناخت انجام می‌دهند در جو هستند.

انتهای پیام
captcha