عفاف و چالش‌های جدید
کد خبر: 4070339
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۷

عفاف و چالش‌های جدید

عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده گفت: پوشش و حجاب وجه نمایان چالش‌های عفاف است و حاکمیت می‌تواند برای اصلاح آن پافشاری کند. اما پیشگیری از سایر چالش‌ها همچون مسائل خیانت در خانواده، عشق‌های مثلثی، دوست در کنار همسر و LGBTها (همجنس‌گرایی، دوجنس‌گرایی، همه‌جنس‌گرایی و بی‌جنس‌گرایی) نیاز به تبیین دارد.

عفاف و چالش‌های جدید

به گزارش ایکنا از قزوین، دکتر فریبا علاسوند، عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده، در همایش عفاف و چالش‌های جدید که امروز سه‌شنبه ۲۱ تیر ماه ۱۴۰۱ در سالن اجتماعات دانشکده آینده‌پژوهی دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی(ره) برگزار شد، با بیان اینکه حجاب موضوعی در تخاصم گفتمانی است، بیان کرد: اگر کسی تبار تاریخی مخاصمه بر سر حجاب را در کشور دنبال کند متوجه خواهد شد که قریب به ۱۵۰سال است که حجاب مورد مخالفت و موافقت گفتمان‌های مختلف قرار گرفته است و اتفاقات بسیاری در پشت صحنه جریان دارد.

وی خاطرنشان کرد: حجاب مهمترین خاکریز است. اگر جمهوری‌اسلامی از آن دست بکشد وارد چالش‌های جدید در حوزه عفاف خواهد شد. شاهد مثال آن هم فعالیت رسانه‌های بیگانه است که اگر قله عفاف را فتح کنیم می‌توانیم به‌راحتی روی مسئله هم‌جنس‌گرایی مانور دهیم.

علاسوند گفت: وقتی غول‌های دانش همچون دکارت، کانت، اسپینوزا، کپلر و کسانی‌که در حوزه‌های دیگر پروژه نظم جهان را کلید زدند و علیه نظم‌ جهانی شورش کردند و به دنبال نظم جدید، مبدأ تمام تحولات حوزه‌های مختلف را رقم زدند، خود را در صف اول فهم و دانش جهان تصور می‌کردند، اما به خواب هم نمی‌دیدند که پروژه تغییر آن‌ها، امروز اینگونه در فرهنگ و اخلاق نفوذ کرده باشد.

وی ادامه داد: آن‌ها می‌گفتند تغییر خوب و مقدس است و ایستایی و پابرجایی خوب نیست. فرد و نظرش مهم است و فرد کانون تصمیم‌گیری در جهان است و همان شد که گفتند خانواده آرمانی دیگر چیست، خانواده می‌تواند تعاریف مختلفی داشته باشد و اینگونه بود که LGBTها رسمیت یافتند.

این کارشناس مسائل‌ خانواده گفت: با جنجال جدیدی که در آمریکا به‌راه افتاده طرفداران و مخالفان سقط‌جنین بعد از لغو حکم سقط‌جنین در دادگاه فدرال‌ آمریکا شعاری را در فضای‌مجازی ترند کردند که 'My body, my choice' به معنای بدن خودم و انتخاب خودم؛ یعنی تمدنِ مبتنی بر اهمیت خانواده (در معنای ایدئولوژیک آن) اصولاً از صفر تا صد متفاوت از تمدن مبتنی بر بی‌اهمیت بودن خانواده است.

وی گفت: تفکر غرب برای بی‌اهمیت جلوه‌دادن تفاوت بین زن و مرد تلاش و تغییر تفکر زن خوب، مرد خوب را هنجارسازی و واژه‌هایی خلق می‌کند همچون واژه GENDER که مأموریت دارد تفاوت جنسیت‌ها را بی‌اهمیت کند.

علاسوند با اشاره به سفر به واتیکان و صحبت با پاپ گفت: آنها اذعان کردند که هیچ‌چیز به اندازه نظریه GENDER به بنیان‌خانواده در اروپا آسیب نزده است. این نظریه می‌گوید چه خبر است این‌قدر برای مردان و زنان ویژگی‌های بی‌شمار و انحصاری ردیف می‌کنید بگذارید آزاد باشند. مرد باید به اندازه کافی زن و زن به اندازه کافی مرد باشد.

وی در ادامه‌ی نقل از پاپ گفت: آموزش و پرورش با الگوی مرد محور و الگوی زن محور راه‌اندازی شد و جریان‌های فمنیستی که قدرت سیاسی را در جهان به‌دست دارند از قربانی‌ بودن زنان در تاریخ بهره‌برداری کرده و اینگونه توانستند جریان دانش در جهان را فیلتر و نظریه GENDER را تقویت کنند.

عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده گفت: تا اواخر قرن بیستم کلمه GENDER این‌گونه معنا می‌شد که «تفاوت‌های مردان و زنان اهمیت ندارد و دوباره باید بازتعریف شود و باید فهرست این تفاوت‌ها حذف شود تا بتوان در حوزه‌های مختلف وارد شد». اما مفهوم GENDER کاملاً سیال و تفسیرپذیر است. از سال ۲۰۰۰ به بعد تغییر معنا داد و «همجنس‌گرایی، دوجنس‌گرایی، همه‌جنس‌گرایی و بی‌جنس‌گرایی» را هم در برگرفت.

وی گفت: آنچه در اواخر دهه ۹۰ اهمیت یافت حقوق همجنسگراها، LGBTها به‌عنوان حقوق‌ بشر بود. این نظریه جدید انواع LESBIANS، TRANCE, GAY ,BISEXUAL را به رسمیت می‌شناخت و هرکسی که با آن‌ها مخالف بود homophobia یا همجنسگراگریز یا همجنسگرا ‌ستیز محسوب می‌شد.

علاسوند با اشاره به سند ۲۰۳۰ مربوط به آموزش گفت: واژه GENDER در این سند آمده و تمام کشورها باید برنامه آموزشی جامع را برنامه‌ریزی کنند که یک نوجوان LGBT بتواند به‌راحتی بگوید که همجنسگراست یا به جای پدر و مادر با 2 زن، 2 مرد، یک مرد تنها، یک زن تنها زندگی می‌کند. هر کشوری که این برنامه آموزشی جامع را اجرایی نکند باید محکوم و محاکمه شود.

وی خاطرنشان کرد: در سال گذشته در تیراژ وسیع ۵۰ سوپراستار سینمای‌جهان که به‌شدت مورد علاقه جوان‌های ایران هم هستند همچون تام‌هاردی، سلنا گومز، دی‌کاپریو اعلام‌کردند که BISEXUALL هستند یعنی روابط جنسی با مرد و زن را تجربه کرده‌اند.

این فعال فرهنگی عنوان کرد: پوشش و حجاب وجه نمایان چالش‌های عفاف است و حاکمیت می‌تواند برای اصلاح آن پافشاری کند. اما پیشگیری از سایر چالش‌ها همچون مسائل خیانت در خانواده، عشق‌های مثلثی، دوست در کنار همسر و LGBTها (همجنس‌گرایی، دوجنس‌گرایی، همه‌جنس‌گرایی و بی‌جنس‌گرایی) نیاز به تبیین دارد.

این عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده در پایان با اشاره به جمله علامه‌طباطبایی که «اگر عفت را از جامعه برداریم بسیاری از مسائل مربوط به خانواده را هم باید حذف کنیم» خاطرنشان کرد: خانواده‌ای که در گذشته برای تشکیل آن ده‌ها کارکرد تعیین می‌شد، الان به عشق‌ رمانتیک رسیده یعنی اگر 2 طرف توانستند به هم عشق بورزند با هم زندگی می‌کنند در غیر این‌صورت یکدیگر را ترک می‌کنند. این یعنی کم‌کم مسئله پاکدامنی قبل از ازدواج، در جامعه کم‌رنگ می‌شود، تعهد در خانواده از بین می‌رود و در نتیجه دشمن به اهداف خود که خانواده سست بنیاد و روابط آزاد و به‌دور از فرزندآوری است دست خواهد یافت.

انتهای پیام
captcha