دستگاه قضا با گران‌فروشی دارو برخورد کند
کد خبر: 4071227
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۶

دستگاه قضا با گران‌فروشی دارو برخورد کند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک با اشاره به اجرای طرح «دارویار» گفت: انتظار می‌رود دستگاه قضا در برخورد با گران‌فروشی و آزادفروشی دارو همکاری لازم را داشته باشد.

سید محمد جمالیان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، سیدمحمد جمالیان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک، امروز، 25 تیر در جلسه ستاد مدیریت بیماری کرونا که در سالن جلسات استانداری برگزار شد، با اشاره به موج جدید کرونا، گفت: در حال حاضر در ابتدای بیماری قرار داریم و سرعت انتقال ویروس در این ایام پایین‌تر است، اما قطعاً با گذشت دو هفته بیماری حالت تهاجمی گرفته و آمار بستری افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه کرونا در یک ماه گذشته در کشورهای عراق، عربستان و امارات آغاز شده و سیر افزایشی به ایران رسیده است، اظهار کرد: استان مرکزی از جمله استان‌هایی است که پس از ورود به پیک جدید، زودتر از سایر استان‌ها تغییر رنگ داده و به رنگ نارنجی و قرمز تبدیل می‌شود.

جمالیان با اشاره به اینکه سویه جدید کرونا سرعت انتقال ۶ برابری نسبت به دوره‌های قبل دارد، اضافه کرد: محدودیت‌ها با توجه به کاهش آمار مبتلایان به بیماری از بین رفته است و با توجه به اینکه مردم بیش از دوسال شیوه نامه‌ها را رعایت کردند با کاهش آمار میزان خودمراقبتی سیر نزولی داشته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک ادامه داد: در دوره جدید بیماری همزمان با افزایش آمار مبتلایان، تعداد بستری بیماران نیز سیر صعودی دارد و پیش‌بینی افزایش بیماران بدحال در هفته‌های آتی دور از انتظار نیست. البته پیش‌بینی بر این است که پیک فعلی پس از دو ماه روند نزولی پیدا کند. شرایط را باید طوری مدیریت کنیم که کمترین تلفات و بستری را داشته باشد.

جمالیان با بیان اینکه مردم با استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی می‌توانند از خود مراقبت کنند، تصریح کرد: در شهرهای نارنجی و قرمر استفتده از ماسک باردیگر الزامی است و به افراد فاقد ماسک خدمات ارائه نمی‌شود.

جمالیان در خصوص بازگشت حجاج نیز بیان کرد: هر ساله با بازگشت حجاج یکسری بیماری ویروسی شدت پیدا می کند که امسال با توجه به شیوع کرونا باید مراقبت ها نیز افزایش پیدا کند و تالارها حتی الامکان رعایت فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک را توصیه کنند.

وی مردم را به تزریق واکسن کرونا تشویق کرد و افزود: واکسن در تمام مراکز جامع سلامت بدون معطلی تزریق می‌شود و گزارشی برای معطل ماندن مردم مطرح نشده است. استقبال مردم از واکسن از آنچه پیش‌بینی می‌شد کمتر است، مردم باید بدانند تزریق واکسن در کاهش مرگ و میر نقش مؤثری دارد.

جمالیان به تشریح طرح «دارویار» پرداخت و گفت: با اجرای این طرح اتفاق خوبی جهت واقعی‌سازی قیمت دارو در دولت سیزدهم رقم خورده است، اما پرداختی از جیب مردم افزایش پیدا نخواهد کرد. انتظار می‌رود بازرسی از داروخانه شهرستان‌ها انجام شود. در این طرح متقاضیان تمام داروهای خود را با قیمت بیمه‌ای خریداری می‌کنند و لازم است پزشکان نیز در این رابطه همکاری لازم را داشته باشند.

وی با بیان اینکه انتظار می‌رود دستگاه قضا در برخورد با گران‌فروشی و آزاد فروشی دارو همکاری لازم را داشته باشد و این موارد درگیر اطاله دادرسی نشوند، ادامه داد: 3 روستا برای دریافت نسخه‌های الکترونیک با مشکل اینترنت مواجه هستند که باید برطرف شود تا مشکلی در ارائه خدمات به وجود نیاید؛ چراکه با اجرای این طرح از قاچاق معکوس ممانعت به عمل آمده و مصرف دارو به حداقل می‌رسد.

انتهای پیام
captcha