محورهای جهاد تبیین امام حسین(ع) + صوت
کد خبر: 4074917
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۷
حجت‌الاسلام سالک بیان کرد:

محورهای جهاد تبیین امام حسین(ع) + صوت

عضو جامعه روحانیت مبارز با بیان اینکه امام حسین(ع) در طول شش ماه عمر پربرکت خود در دوره یزید تا قبل از قیام عاشورا جهاد تبیین را در دستور کار قرار دادند، گفت: ایشان در 22 منزلی که تا کربلا سفر می‌کنند دو خط مهم را پیگیری می‌کنند؛ معرفی اسلام ناب محمدی و افشاگری علیه حکومت یزید و معاویه و جنایات آنان و همه این اقدامات با هدف ارتقای بصیرت توده‌های مردم نسبت به چهره واقعی حاکمان اموی است.

حجت‌الاسلام و المسلمین احمد سالک، عضو جامعه روحانیت مبارز

حجت‌الاسلام و المسلمین احمد سالک، عضو جامعه روحانیت مبارز، در گفت‌وگو با ایکنا درباره نقش و جایگاه فریضه امر به معروف و نهی از منکر حاکمان در حرکت امام حسین(ع) گفت: یکی از قوانین و سنت‌‌‌ها و مسائل اساسی قرآن، امر به معروف و نهی از منکر است. در روایات از امیرالمؤمنین علی(ع) در خصوص این فریضه داریم که «کلمه عدل عند امام جائر»؛ عالی‌ترین درجه امر به معروف و نهی از منکر بیان کلام عادلانه در مقابل حکومت جباران و ستمگران است و این درس امام حسین(ع) به تمام عالم در طول تاریخ داده است.

امام حسین(ع)؛ عالی‌ترین مصداق معروف 

وی با بیان اینکه امام حسین(ع) عالی‌ترین مصداق معروف و یزید و یزیدیان بارزترین مصداق منکر هستند، گفت: براین اساس ملتی که پشت سر امام حسین(ع) و نهضت ایشان می‌ایستد، ملتی است که در اردوگاه ولایت حضور دارد و کلمه عدل را در برابر استکبار بیان می‌دارد و امروز شاهد مقاومت و ایستادگی نیروهای محور مقاومت در لبنان، فلسطین، یمن، عراق و نقاط دیگر در برابر استکبار هستیم و این درسی است که از حرکت 1400 سال پیش امام حسین(ع) فراگرفته‌ایم و ملت‌های آزاده به دنبال فرهنگ حیات‌بخش «هیهات منا الذله» هستند.

حجت‌الاسلام سالک اظهار کرد: متأسفانه برخی دولت‌های عربی و اسلامی رمز ذلت را به مردمان خود می‌آموزند و در مقابل استکبار تسلیم هستند که نمونه آن دیدارهای بایدن و مقامات اسرائیل با مقامات عربستان است و این به معنای ذلت ملت عربستان و مسلمانان است.

امام حسین(ع)؛ احیاگر امر به معروف و نهی از منکر

عضو جامعه روحانیت مبارز بیان کرد: امام حسین(ع) اساسا در حرکت خود امر به معروف و نهی از منکر را به عنوان هدف اصلی خود بیان فرمودند و مصداق اصلی منکر، یزید و حکومت او بود و چنین مبارزه‌ای هزینه سنگینی دارد و امام حسین(ع) برای از بین بردن منکر و احیای معروف این هزینه را در محضر حضرت حق می‌پردازند و می‌فرمایند: «رِضاً بِقَضائِكَ‌ صَبْراً عَلى بَلائِكَ‌».

وی یادآور شد: امروز هم مقام معظم رهبری در راستای نهضت عاشورای امام حسین(ع) همین «کلمه حق عند امام جائر» را در داخل و خارج فریاد می‌کنند و اینها از آثار وضعی عاشورا است.

جهاد تبیین از مدینه تا کربلا 

حجت‌الاسلام سالک درباره جایگاه جهاد تبیین در حرکت اصلاحی امام حسین(ع) در مقابل یزید تا قبل از قیام عاشورا گفت: حضرت امام حسین(ع) پس از 15 رجب سال 60 که معاویه به درک واصل شد، توسط ولید بن عتبه، فرماندار مدینه، احضار شد که با یزید بیعت کنند. حضرت وقتی به کاخ ولید رفتند فرمودند این مسئله‌ای نیست که پنهانی انجام شود بلکه باید در حضور مردم باشد. ولید این سخن را پذیرفت و امام حسین(ع) وقتی از کاخ خارج می‌شد، مروان بن حکم که در کاخ حضور داشت به ایشان جسارت کرد و به ولید گفت اگر سر امام حسین(ع) را قطع نکنی دیگر به او دسترسی نخواهی داشت. امام حسین(ع) در این نقطه اولین حرکت تبیینی خود را انجام می‌دهند و در سخنانی ابتدا خودشان را معرفی می‌کنند و بیان می‌دارند ما از خاندانی هستیم که وحی از خانه ما شروع ‌شد و اسلام با ما آغاز شد و در ادامه به بیان ویژگی‌های زشت یزید می‌پردازند و می‌فرمایند یزید فردی فاسق و شرابخوار است که دستش به خون انسان‌های مظلوم آلوده است و در واقع به تبیین و افشای ماهیت واقعی حاکم حکومت اموی می‌پردازند و بعد از جلسه خارج می‌شوند.

عضو پیشین کمیسیون فرهنگی مجلس تصریح کرد: در طول این شش ماه دوران زندگی امام حسین(ع) در دوره یزید، ایشان در 22 منزلی که تا کربلا سفر می‌کنند دو خط مهم را پیگیری می‌کنند؛ معرفی اسلام ناب محمدی و افشاگری علیه حکومت یزید و معاویه و جنایات آنان و همه این اقدامات با هدف ارتقای بصیرت توده‌های مردم نسبت به چهره واقعی حاکمان اموی است.

وی افزود: معاویه در طول بیست سال حکومت خود با شستشوی مغزی مردم توانست حکومت را به فرد بدکاری مانند یزید بسپارد که فردی فاسق، شرابخوار، سگ‌باز و میمون‌باز بود و تدبیر معاویه را نداشت و لذا قدرت مقاومت در مقابل امام حسین(ع) نداشت. امام حسین(ع) با تداوم این افشاگری‌ها توانستند بخشی از توده مردم را بیدار کنند و در واقع خون اباعبدالله الحسین(ع) خمیرمایه ارتقای بصیرت ملت‌ها در طول تاریخ تا قیام حضرت امام مهدی(عج) خواهد بود.

امر به معروف و نهی از منکر؛ نظارت ملی

حجت‌الاسلام سالک درباره اهمیت فراموش نکردن فریضه امر به معروف و نهی از منکر مسئولان و مدیران به عنوان یکی از درس‌های قیام عاشورا گفت: امر به معروف و نهی از منکر به معنای نظارت ملی است و آحاد ملت انقلابی ما باید نظارت کامل بر مسئولان داشته باشند و خطاهای آنان را منتقل کرده و برخورد منطقی داشته باشند.

وی با تأکید بر اینکه اگر این نظارت ملی ضربه بخورد ما از درون می‌پوسیم، گفت: از این منظر فریضه امر به معروف و نهی از منکر جایگاه رفیعی در نظام اسلامی دارد که باید به آن توجه ویژه کرد.

کد

حجت‌الاسلام سالک در پاسخ به این سؤال که آیا ستاد امر به معروف و نهی از منکر ظرفیت اجرای این فریضه را در سطح مدیران و مسئولان دارد، گفت: این مسئله نیازمند بررسی و ارزیابی عملکرد این ستاد است. بنده افتخار دارم در مجلس شورای اسلامی در کنار برخی همکاران در کمیسیون فرهنگی قانون امر به معروف و نهی از منکر را بعد از بیش از 30 سال به رغم مخالفت دولت سابق تصویب کردیم اما اینکه در اجرا تا چه حد موفق بوده نیازمند ارزیابی است.

انتهای پیام
captcha