امر به معروف و نهی از منکر از ویژگی‌های ممتاز جامعه اسلامی است
کد خبر: 4075156
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۰
نماینده ولی‌ فقیه در سیستان‌ و بلوچستان:

امر به معروف و نهی از منکر از ویژگی‌های ممتاز جامعه اسلامی است

نماینده ولی‌ فقیه در سیستان‌ و بلوچستان با تأکید بر این نکته که امر به معروف و نهی از منکر یکی از ویژگی‌های ممتاز جامعه اسلامی و امت محمدی(ص) شناخته شده است، بر انتخاب روشی تأثیرگذار در برپایی این فریضه تأکید کرد.

آیت الله محامی نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستانبه گزارش ایکنا از سیستان‌ و بلوچستان، آیت‌الله مصطفی محامی نماینده ولی‌ فقیه در سیستان‌ و بلوچستان، 10 مردادماه در سخنرانی تلویزیونی به مناسبت فرارسیدن ماه محرم‌، گفت: امر به معروف و نهی از منکر از واجبات مهم دینی ماست که به عنوان یکی از ویژگی‌های ممتاز جامعه اسلامی و امت محمدی(ص) شناخته شده است.

وی با اشاره به آیه ۱۱۰ سوره مبارکه آل عمران «كُنْتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَر»، اظهار کرد: به همین دليل است که در ویژگی امام حسین(ع) نیز در زیارت ائمه اطهار(ع) گواهی می‌دهیم در کنار اینکه شما نماز به پا داشته‌ و زکات داده‌اید، امر به معروف و نهي از منکر کرده‌اید.

امام جمعه زاهدان افزود: امر به معروف و نهی از منکر به عنوان نماد دین و ویژگی ممتاز امت و امام حسین(ع) شمرده شده است؛ در روایات نیز به اهمیت این فریضه اشاره شده که در واقع با امر به معروف و نهی از منکر، سایر فرایض و واجبات در جامعه احیا می‌شود.

وی، امر به معروف‌ و نهی از منکر را نماد غیرت دینی و احساس مسئولیت اجتماعی دانست و ادامه داد: اگر در جامعه‌ای فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر گسترش پیدا کند، مردم نسبت به جامعه خود حساس و احساس مسئولیت می‌کنند و نسبت به مسائل دینی خود غیرت داشته و اگر خلاف آن را مشاهده کنند در برابر آن عکس‌العمل نشان می‌دهند.

نماینده ولی‌فقیه در سیستان‌ و بلوچستان ضمن تأکید بر اهمیت امر به معروف و نهی از منکر، برپایی این فریضه واجب را دارای شرایطی عنوان کرد و گفت: شرط اول در برپایی امر به معروف و نهی از منکر، این است که امر و نهی کننده باید معروف و منکر را بشناسد و آگاه باشد که کدام معروف ترک شده تا به آن امر کند و کدام منکر صورت گرفته تا از آن نهی کند.

وی بیان کرد: متأسفانه گاهی ما به این جهت توجه نکرده و هرکس بر اساس سلیقه خود اقدام می‌کند که این کار سبب ایجاد آسیب در جامعه شده و آن را به پای امر به معروف و نهی از منکر می‌نویسند؛ اما باید دانست که این آسیب از عدم شناخت معروف و منکر نشأت گرفته است.

رئیس ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر استان، شرط دوم را آگاهی فرد خطاکار نسبت به معروف ترک شده و منکر مرتکب شده دانست و افزود: فرد خطاکار باید بداند که کدام اقدام ترک‌شده معروف و کدام کار مرتکب‌شده منکر است و سپس مورد موأخذه قرار گیرد.

وی ادامه داد: اگر انجام‌دهنده کار، اعتقادی به معروف و منکر نداشته باشد، دیگر جای امر به معروف و نهی از منکر نیست بلکه باید تعلیم و ارشاد جاهل صورت گیرد و فرد خطاکار با معروف و منکر آشنا شود، زیرا هیچ بعید نیست که اگر بداند کاری معروف و واجب است آن را انجام داده و یا کاری گناه و ناپسند است از ارتکاب آن خودداری کند.

امام جمعه زاهدان، بخش زیادی از معروف‌های ترک شده یا منکرهای تحقق یافته در جامعه را به دلیل عدم آشنایی مردم عنوان و خاطر نشان کرد: طبق بیان مقام معظم رهبری مردم متدین و علاقه‌مند به دین هستند اما به علت عدم آگاهی به برخی موارد عمل نمی‌کنند.

نماینده ولی‌فقیه در سیستان‌ و بلوچستان تصریح کرد: نکته سوم در شرایط امر به معروف و نهی از منکر در نظر گرفتن احتمال تأثیرپذیری است به این معنا که فرد احتمال دهد اگر امر به معروف و نهی از منکر انجام دهد، اثربخش باشد و سبب شود معروفی احیا یا از وقوع منکری جلوگیری شود.

وی گفت: اگر احتمال تأثیرپذیری نباشد، کار بیهوده خواهد بود و در چنین شرايطی، امر به معروف و نهی از منکر واجب نیست اما نکته مهم، این است که باید از افراط و تفریط پرهیز شود زیرا منظور احتمال تأثیرگذاری است نه یقین به تأثیرگذاری و نکته دوم اینکه تأثیر نباید حتما به طور کامل و صد درصدی باشد بلکه حتی اگر به مقدار جزئی هم باشد، باز هم امر به معروف و نهی از منکر واجب است زیرا ممکن است فرد با یک تذکر به طور کامل چشم‌پوشی نکند اما مقداری از شدت کار کاهش دهد و یا اینکه به حرف شما توجهی نمی‌کند و جلوی کار او گرفته نمی‌شود اما اگر چندین نفر به او تذکر دهند، درصدهايی تأثیر کرده و به تدریج اقدام به منکر و ترک معروف اصلاح خواهد شد.

رئیس ستاد احیای امر به معروف ونهی از منکر استان بیان کرد: نباید به امر به معروف و نهی از منکر فتنه و ضرری وارد شود زیرا در مواردی افراد با بیانی تند امر به معروف و نهی از منکر می‌کنند که منجر به ایجاد تنش شده و در نهایت امر به معروف و نهی از منکر را دچار مشکل می‌دانند و سبب می‌شود تا آن را ترک کنند.

آیت‌الله محامی ضمن تأکید بر انتخاب روشی تأثیرگذار در برپایی امر به معروف و نهی از منکر، گفت: زمانی که خداوند متعال حضرت موسی(ع) و برادرش هارون(ع) را برای ارشاد فرعون فرستاد، از آن‌ها خواست نرم سخن بگویند تا سخن آن‌ها تأثیرگذار باشد و ما باید بهترین روش را برای امر به معروف و نهی از منکر انتخاب کنیم تا در کنار تأثیرگذاری آسیب‌زا نباشد.

انتهای پیام
captcha