امر به معروف و نهی از منکر حاکمان هدف مرکزی نهضت حسینی است
کد خبر: 4075221
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۸
حجت‌الاسلام ابراهیمی:

امر به معروف و نهی از منکر حاکمان هدف مرکزی نهضت حسینی است

عضو جامعه روحانیت مبارز با اشاره به کلام امام حسین(ع) مبنی بر اینکه «من برای اصلاح امت جدم قیام کردم» گفت: احیای امر به معروف و نهی از منکربه ویژه نسبت به حاکمان برای اصلاح جامعه و امت اسلامی هدف اصلی و بنیانی امام حسین(ع) بود و اهداف دیگر ذیل این هدف بزرگ قرار می‌گیرد که بدون آن، اصل اسلام ناب محمدی در معرض خطر نابودی قرار می‌گرفت.

حجت‌الاسلام و المسلمین حسین ابراهیمی، عضو جامعه روحانیت مبارز

حجت‌الاسلام و المسلمین حسین ابراهیمی، عضو جامعه روحانیت مبارز، در گفت‌وگو با ایکنا درباره اهمیت جایگاه فریضه امر به معروف و نهی از منکر حاکمان در مجموعه حرکت اصلاحی امام حسین(ع) تا قیام عاشورا گفت: اولین سخن امام حسین(ع) در تشریح اهداف قیام این است که «أُریدُ أنْ آَمُرَ بالمَعروفِ و أنهی عَنِ المنکَرِ وَ اَسیرُ بِسیرَةِ جَدّی و أبی»؛ در واقع احیای امر به معروف و نهی از منکر و اصلاح جامعه و امت اسلامی هدف اصلی و بنیانی امام حسین(ع) بود و اهداف دیگر ذیل این هدف بزرگ قرار می‌گیرد.

وی افزود: در واقع امر به معروف و نهی از منکر آنقدر مهم است که حضرت فرمود وقتی این فریضه را با اعمال خیر دیگر بسنجید، می‌بینید یک اقیانوس در مقابل یک قطره است. این بدان دلیل است اگر جامعه به خوبی‌ها دعوت نشود و از بدی‌ها نهی نشود فساد فراگیر شده و جای معروف و منکر تغییر می‌کند و جامعه در این وضعیت دیگر اسلامی نیست.


بیشتر بخوانید:


حجت‌الاسلام ابراهیمی با بیان اینکه به عبارتی لازمه جامعه اسلامی حرکت و فعالیت در چارچوب اسلام مدنظر پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) است، گفت: این فریضه به قدری خطیر است که امام حسین(ع) حتی حاضر شد برای احیای آن خون خود را نثار کند تا جامعه اصلاح شود زیرا اگر این اقدام را انجام نمی‌داد دیگر اصل اسلام از بین رفته بود. لذا این یک درس برای همه ماست که اگر این سیره‌های مبارک و این فرایض حتمی را فراموش کنیم جامعه به تدریج از مسیر اسلام ناب محمدی منحرف می‌شود و ممکن است دوباره تاریخ تکرار شود.

اصلاح حاکمان، اصلاح جامعه 

حجت‌الاسلام ابراهیمی درباره تأثیر امر به معروف و نهی از منکر حاکمان و مسئولان در اصلاح رفتار جامعه گفت: اگر مردم ببینند مسئولان به آنچه می‌گویند، عمل می‌کنند و مانند درخت بی‌ثمر و بدون میوه نیستند، قطعا اصلاح می‌شوند. اتفاقی که در دوره یزید افتاد این بود که او رسما جای حرام و حلال و معروف و منکر را جابجا کرده بود و جامعه نیز در همین مسیر از اسلام ناب و اصیل دور شده و به حرام آلوده شده بود و این در سایه سکوت خواص و نخبگان که بعضا آنها هم آلوده به دنیا شده بودند شدت یافته بود و در این شرایط هیچ‌کس جز امام حسین(ع) وارد صحنه و میدان امر به معروف و نهی از منکر مسئولان و حاکمان نشد.

وی تأکید کرد: اتفاقات دوران یزید و قبل از آن معاویه نشان می‌دهد که اگر جامعه، مسئولان را به حل خود رها کند و امر به معروف و نهی از منکر به معنای نظارت عمومی تعطیل شود، نه تنها انواع انحرافات در جامعه نهادینه می‌شود بلکه حتی اصل اسلام ناب محمدی در معرض خطر نابودی قرار می‌گیرد.  

اصلاح مردم با عمل 

عضو جامعه روحانیت مبارز با بیان اینکه  هر کسی شرایط امر به معروف و نهی از منکر را نسبت به مردم ندارد، گفت: برخی افراد خیال می‌کنند با تندی، بداخلاقی و درگیری می‌توان جامعه را اصلاح کرد، در حالی که خود این نوع رفتارها با مردم انجام یک منکر است. امام صادق(ع) می‌فرمایند: «كُونُوا دُعَاةً لِلنَّاسِ بِغَيْرِ أَلْسِنَتِكُمْ لِيَرَوْا مِنْكُمُ اَلْوَرَعَ وَ اَلاِجْتِهَادَ وَ اَلصَّلاَةَ وَ اَلْخَيْرَ فَإِنَّ ذَلِكَ دَاعِيَةٌ» مردم را باید با عمل، نه سخن، دعوت کرد تا تبعیت کنند و در این مسیر لازم است تقوا را رعایت و ترک حرام کرد و کارهای خوب را انجام داد تا مردم این را در عمل ما ببینند و در آن صورت حتما جامعه هم عمل می‌کند.

وی تصریح کرد: لازمه اینکه امر به معروف و نهی از منکر ثمربخش شود این است که مسئولان و شخصیت‌های صاحب نفوذ در جامعه، اول به اصلاح خانواده و نزدیکان و آشنایان خود اهتمام بورزند تا عمل و رفتار صحیح آنها باعث شود مردم به انجام کارهای خوب متمایل شوند.

حجت‌الاسلام ابراهیمی ابراز کرد: درست است که اصلاح براساس اجبار در برخی موارد لازم و ضروری است و جامعه باید با قانون اداره شود اما اصل در برابر توده‌های مردم، رفتار مبتنی بر مدارا و زبان خوش است که این بهترین روش است و اگر براساس این روش‌ها عمل شود و با مردم به خوبی رفتار شود، کمتر نیاز به بگیر و ببند است.

بنیه دینی اکثریت مردم ایران

حجت‌الاسلام ابراهیمی با بیان اینکه ایامی مانند ماه محرم و عزاداری امام حسین(ع) و شب‌های احیا و همین جشن ده کیلومتری عید غدیر نشانه زمینه دینی مردم ایران است، گفت: شاید برخی جریانات و گروه‌های سازمان‌یافته با دستور و پول دشمنان به دنبال حیازدایی و انجام اقدامات ضد دینی هستند و باید با قاطعیت با آنها برخورد کرد، اما اکثر مردم ایران فطرت پاکی دارند و به طور ذاتی به دین و اهل بیت(ع) علاقه‌مند هستند که نمونه آن شور و حرارتی بود که در سراسر کشور در رابطه با سرود «سلام فرمانده» ایجاد شد و همه اقشار مردم از گرایش‌ها و سلایق مختلف در آن حضور یافتند.

عضو جامعه روحانیت مبارز در پایان اظهار کرد: مردم ما واقعا خوب و دارای علایق و بنیه‌های دینی هستند و اگر ما خوب و درست رفتار کنیم، برخی اشکالات و خطاها که در جامعه می‌بینیم برطرف می‌شود.

انتهای پیام
captcha