چرایی دلیل حضور چهره‌های تکراری در مسابقات قرآن
کد خبر: 4076170
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۸
بررسی مسابقات قرآن اوقاف از نگاه داوران و متسابقان / ۴

چرایی دلیل حضور چهره‌های تکراری در مسابقات قرآن

زینب مروج، داور مرحله شهرستانی مسابقات قرآن اوقاف اراک معتقد است که بی‌توجهی به استعدادیابی باعث می‌شود شرکت‌کنندگان رشد نکنند و چهره‌های رتبه‌آور هر سال تکرار شوند.

مسابقات قرآن اوقاف اراک

زینب مروج، داور مرحله شهرستانی مسابقات قرآن اوقاف اراک، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، با اشاره به میزبانی خوب استان در دو شهرستان اراک و ساوه، اظهار کرد: برای برگزاری مطلوب تمام شاخصه‌های یک مسابقات خوب رعایت شد، اما بهتر بود برای رقابت شرکت‌کنندگان بدین شکل داوطلبان هر شهرستان با هم‌سطح خودشان سنجیده می‌شدند و پس از آن به این مرحله راه می‌یافتند.

وی خستگی راه را یکی از دلایل ناکامی شرکت‌کنندگان شهرستانی دانست و ادامه داد: از طرف دیگر سطح برخی متسابقان شهرستانی پایین است و قطعاً در مسابقات حائز رتبه نمی‌شوند؛ از این رو بهتر بود این مسابقات در شهرستان‌ها برگزار می‌شد تا افراد ضعیف‌تر به امیدی این مسافت را طی نکنند.


بیشتر بخوانید: 


مروج سطح شرکت‌کنندگان در دو شهرستان ساوه و اراک را متوسط ارزیابی کرد و افزود: داوطلبان خیلی قوی نبودند و در 2 سال و 4 ماه که از شیوع بیماری کرونا می‌گذرد، قاریان و حافظان در اکثر شهرستان‌ها دچار اُفت شده‌اند و برگزاری دوره‌های مستمر در طول سال می‌تواند جبران مافات کند.

وی گفت: متأسفانه برخی از شرکت‌کنندگان هنوز فرق قرائت و ترتیل را نمی‌دانند و این امر نشان از کمی آموزش در شهرستان‌ها دارد، به نظر می‌رسد برگزاری دوره‌های تخصصی تفکیک شده صوت، لحن، تجوید، وقف و ابتدا و ... بسیار ضروری است. برگزاری دوره‌های کوتاه‌مدت از شهرستانی به استانی یا استانی به کشوری تأثیر و بازدهی مطلوب ندارد؛ چراکه افراد تجربه‌ای کوتاه‌مدت به دست می‌آورد؛ از این رو برنامه‌ریزی برگزاری دوره‌های تخصصی در طول سال الزامی است.

نبود دوره آموزشی و گلایه متسابقان شهرستانی

مروج افزود: برخی شرکت‌کنندگان معترف بودند که در شهرشان دوره تخصصی و استاد متخصص ندارند و همین عامل باعث شده که پیشرفتی نداشته باشد، متسابقان شهرستانی به اساتید اهل فن نیاز دارند و نباید اجازه داد احساس نیاز آنان از بین برود. استان مرکزی خود دارای اساتید قرآنی بنامی است که می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد، اگر حتی دوره آموزشی در قالب منطقه‌ای نیز برگزار شود برای جامعه هدف مفید خواهد بود.

این داور قرآنی به ظرفیت مجازی برای آموزش اشاره و تصریح کرد: شاید تردد از شهری به شهر دیگر برای جامعه قرآنی سخت باشد، امروز فضای مجازی به کمک آنان آمده و این افراد می‌توانند از آموزش مجازی استفاده کرده و کمتر از دوره‌های حضوری استفاده کنند. شایسته نیست شرکت‌کنندگان شهرستانی به دلیل بُعد مسافت از آموزش تخصصی بازبمانند، گاه این افراد دارای استعداد خاص هستند که اگر آموزش ببینند، قطعاً مسابقاتی قوی برگزار خواهد شد، اما چون استاد ندارند استعداد نهفته آنان شکوفا نشده است، در مقابل آنان عده‌ای رشد می‌کنند و ما هرسال شاهد چهره‌های تکراری حاضران در مسابقات هستیم.

مروج استعدادیابی در شهرستان‌ها و حتی روستاها را مورد تأکید قرار داد و افزود: به وسیله کلاس‌های آموزشی می‌توان استعداد قرآن‌آموزان را کشف و تقویت کرد، بی‌توجهی به استعدادیابی باعث می‌شود بچه‌های شهرستانی رشد نکنند و چهره‌های رتبه‌آور هر سال تکرار شوند، این امر نکته‌ای مهم است که باید به آن توجه شود.

بانوان وقت بیشتری برای فعالیت‌های قرآنی دارند

وی در پاسخ به سؤال چرایی آمار بالای متسابقان خانم نسبت به آقایان گفت: به نظر می‌رسد بانوان وقت بیشتری برای فعالیت‌های قرآنی دارند و آقایان به دلیل مشغله کاری کمتر به این مهم توجه دارند. بانوان در منزل نیز فراغ بال بیشتری برای پرداختن به مباحث قرآنی دارند و این امر می‌تواند یکی از دلایل گرایش آنان به مباحث قرآنی دارد.

مروج جاذبه نداشتن فضای مؤسسات برای کودکان و نوجوانان را دلیل عدم گرایش آنان به سمت مراکز قرآنی دانست و ادامه داد: وجود روش‌های سنتی و قدیمی باعث می‌شود تا افراد رغبتی برای آموزش نداشته باشند و اگر هم می‌آیند از ادامه مسیر بازبمانند، برای آموزش قرآن باید جاذبه ایجاد کرد و به روز شد. دعوت از اساتید خوب و بهره‌گیری از روش‌های مناسب و نوین به جذب بیشتر کمک می‌کند. اساتید در آموزش بسیار تأثیرگذار هستند؛ چراکه اگر قرآن‌آموز در حین آموزش متوجه پیشرفت خود نشود دلسرد شده و از ادامه بازمی‌ماند.

این داور مسابقات قرآن در پایان آموزش صرف تجوید، لحن و ... در کلاس‌های آموزشی را مورد نقد قرار داد و افزود: بهتر است اساتید یک ربع اول کلاس خود را در مورد عظمت و جاذبه‌های قرآن صحبت کنند؛ چراکه تجربه بیش از 20 ساله خودم نشان می‌دهد این امر اثرگذار و در گرایش هرچه بیشتر قرآن‌آموزان بسیار مؤثر است. روش‌ها برای ایجاد انگیزه بسیار مهم است و نباید از این مهم غفلت کرد.  

انتهای پیام
captcha