هیئت‌های عزاداری نماز اول وقت را فراموش نکنند
کد خبر: 4076274
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۵

هیئت‌های عزاداری نماز اول وقت را فراموش نکنند

دبیر ستاد اقامه نماز استان مرکزی با اشاره به اهمیت نماز ظهر عاشورا گفت: تمام هیئت‌ها موظف‌اند ظهر عاشورا در هرجایی که هستند آماده اقامه نماز اول باشند.

حجت الاسلام علی رودبارانی دبیر ستاد اقامه نماز مرکزی

حجت‌الاسلام علی رودبارانی، دبیر ستاد اقامه نماز در استان مرکزی، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، اقامه نماز اول وقت در طول روز و به ویژه ظهر عاشورا را مورد تأکید قرار داد و افزود: اقامه نماز در ظهر عاشورا نشان از اهمیت این مهم در دین مبین اسلام دارد و هیئات مذهبی نسبت به این مهم اهتمام ورزند و در این ساعت پراکنده نشوند.

وی ادامه داد: اقامه نماز ظهر عاشورا توسط امام حسین(ع) باید در تاریخ ثبت می‌شد تا همگان به اهمیت نماز اول وقت همت گمارده و حساس باشند. پایبندی آن حضرت به دین به حدی بود که در میدان نبرد نیز واجبات الهی را فراموش نکرده و به تأخیر نینداختند تا دشمنان نتوانند ایشان و اهل‌بیتشان(ع) را متهم به بی‌دینی یا خارج شدن از جمع مسلمانان کنند.

رودبارانی افزود: انقلاب اسلامی ایران نشئت گرفته از مبانی قرآنی و اهل‌بیتی است. ملت ایران با تأسی به مکتب حسینی و حرکت در مسیر اباعبدالله(ع) پایه‌های ظلم ظاغوت را شکسته و بنای محکم نظام برپایه اسلام ناب محمدی را گذارد؛ از این رو لازم است تا مراسم سوگواری سیدالشهدا(ع) به بهترین شکل ممکن برگزار شود. در واقع می‌توان گفت اقامه نماز و تداوم خط امر به معروف و نهی از منکر فلسفه اصلی قیام امام حسین(ع) است.

وی نماز ظهر عاشورا را نمونه عینی، عملی و اجرایی اهمیت دادن به اقامه نماز در همه لحظات حتی در آخرین لحظات زندگی دانست و اظهار کرد: فرصت درخواست شده امام حسین(ع) از دشمن برای اقامه و تلاوت قرآن نشان از اهمیت این مهم در مکتب اسلام دارد و ایشان با انجام این اقدام خواستند نسل‌های بعد از ایشان با این امر الهی بیگانه نباشند و به راحتی از کنار آن عبور نکنند.

رودبارانی ضرورت معرفت‌افزایی بین نوجوانان و جوانان را متذکر شد و افزود: امروز با وجود فتنه دشمن این امر از اهمیت بسیار برخوردار است و روحانیون، مداحان و حتی پیشکسوتان مسجدی باید به این امر اهتمام ویژه داشته باشند. تمامی هیئات مذهبی با به مسئله معرفت‌افزایی و بصیرت‌افزایی توجه لازم را داشته باشند؛ چراکه پرداختن صرف به شور حسینی باعث می‌شود تا معرفت کامل حاصل نشود.

وی افزود: تمام هیئت‌ها موظفند ظهر عاشورا در هرجایی که هستند آماده اقامه نماز اول باشند. هیئت‌داران اقامه مداوم عزای حسینی(ع) در طول ماه محرم و صفر را جدی گرفته و نسبت به نوجوانان و جوانان دغدغه‌مند باشند و این مراسم‌ را فقط به دهه اول محدود نکنند. در همین مجالس حسینی است که جوانان متحول شده و راه درست را انتخاب و مسیر حرکتی خود را درست انتخاب می‌کنند.

رودبارانی با اشاره به اینکه زیرسایه نماز منکرات و زشتی‌ها برچیده شده و زیبایی‌ها جلوه‌گر می‌شوند، ادامه داد: اقامه نماز ظهر عاشورا معروفی زیبا برای خلق خاطره‌ای زیبا در ذهن کودکان و نوجوانان است، می‌توان برای این روز هدایایی هرچند کوچک تهیه و در اختیار این افراد قرار داد تا طعم خوش نماز در ذهنشان بماند.

مدیرستاد اقامه نماز استان با تأکید براینکه آشنایی مردم به ویژه نوجوانان و جوانان با فلسفه قیام عاشورا، معنویت، معارف و پیام عاشورا باید به درستی تبیین شود، اضافه کرد: مبانی همچون ترویج نماز، اهمیت اقامه نماز اول، رعایت آداب نماز، به یاد خدا بودن در همه حال، معرفی احکام دین به دشمنان در دل نماز ظهر عاشورا مستتر است که باید توسط مداحان و روحانیون به آن پرداخته شود. سیدالشهدا(ع) در سخت‌ترین شرایط و در حین جنگ، نماز را در اول وقت اقامه کرده و هیچ چیز نتوانست مانع انجام این فریضه الهی شود.

انتهای پیام
captcha