میزان خسارت‌های ناشی از سیل اخیر قطعی نیست
کد خبر: 4076398
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۶

میزان خسارت‌های ناشی از سیل اخیر قطعی نیست

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه 26 استان دچار سیل شده‌اند، اظهار کرد: در سیل اخیر هزار و 433 روستا درگیر سیل شدند، اما هنوز میزان خسارت قطعی برآورد نشده است.

حمدحسن نامی، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، محمدحسن نامی، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، امروز، 15 مرداد، در جریان بازدید از مناطق سیل‌زده استان، با بیان اینکه در سیل اخیر ۲۶ استان، ۱۴۳۳ روستا، ۱۳۳ شهر و ۲۵۸ بخش در سطح کشور درگیر سیلاب شدند که ۲۴ استان خسارت دیدند، در خصوص برآورد خسارت‌ها گفت: میزان خسارت وارده هنوز مشخص نشده است؛ چراکه کارشناسان جهادکشاورزی باید برآورد خسارات باغات، زمین های کشاورزی، استخرهای پرورش ماهی، کندوها، احشام و... بررسی کنند که این کار احتمالاً دو هفته به طول بیانجامد.

وی با اشاره به اینکه کارشناسان بنیادمسکن انقلاب اسلامی نیز باید خسارت‌های وارده به مسکن و راه و شهرسازی خسارت‌های وارده به راه‌ها و پل‌ها بخصوص پل‌های روستایی را برآورد کنند، اظهار کرد: راهبری خوب در اکثر استان‌ها، از جمله مرکزی باعث شد تا سیل به خوبی مدیریت شود.

نامی ادامه داد: در استان مرکزی اطلاع‌رسانی و مدیریت خوبی در حوزه سیل صورت گرفت و مردم از وقوع این حادثه مطلع بودند. در برخی استان‌ها هدایت‌ها اجباری بود تا آنان از مسیر سیل خارج شوند، اما متأسفانه برخی افراد حاضر به ترک خودرو یا منزل خود نبودند. از جمله این افراد عشایرها که در قسمت پایین دره‌ها چادر زده بودند حاضر به ترک نشدند، البته به سمت بالای دره هدایت شدند تا دچار سیل نشوند.

این مقام مسئول با بیان این مطلب که جان یک انسان هم برای ما مهم بود و مدیریت خوب باعث شد خسارت‌های بسیار وارد نشود، تصریح کرد: در این سیل تاکنون ۷۸ نفر جان خود را از دست داده‌اند. متأسفانه برخی آمارهای اعلامی درست نیست و برخی افراد تلاش می‌کنند سایر آمارها را در دل آمار سیل‌زدگان بگنجانند و بدین دلیل خیلی در ارائه آمار دقت می‌شود.

وی اظهار کرد: آمار فوتی‌ها زمانی با دقت اعلام می‌شود که پزشکی قانونی تایید کند که فرد در سیل یا تخریب سیل فوت شده است؛ زیرا دقت در آمار برای ما اهمیت بسیار دارد. یک هفته پیش در غرب اروپا سیلی ایجاد شد که طبق آمار اعلام شده ۱۸۴ نفر فوتی و بیش از ۱۵۰۰ نفر مفقود شده‌اند و BBC تنها یک‌بار این آمار را اعلام کرد، اما خبر متروپل حدود ۳۰۰ بار مرور شد.

نامی اضافه کرد: خوشبختانه در این مدت صدا‌و‌سیما و خبرگزاری‌ها با دقت و درایت اخبار سیل و مربوط به این حادثه را منتقل کردند. مهم این است که اخبار تهدیدها و خطرات به موقع به مردم اطلاع‌رسانی شود. در بسیاری از مواقع مطالبات مردم نیز به مسئولین منتقل شده است.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در پایان ادامه داد: هدف از حضور در استان مرکزی این است که از خسارت‌ها مطلع شده و برای ساکنان منازل تخریب شده، اسکان موقت در نظر گرفته شود. تا زمانی که مسکن مناسب و با مقاومت بالا برای مردم ساخته شود، هزینه اجاره بهای مسکن آنان پرداخت شده و مشکلی در این رابطه وجود ندارد.

انتهای پیام
captcha