قرآن، راهبرد و محور جهاد تبیین است
کد خبر: 4077185
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۲

قرآن، راهبرد و محور جهاد تبیین است

مربی قرآن ساوه با اشاره به اینکه قاریان و حافظان و سایر فعالان قرآنی خود را ادامه‌دهنده نهضت عاشورا می‌دانند، گفت: قرآن، راهبرد، محور و مبنای اصلی جهان تبیین است و با استخراج آیات الهی می‌توان تحقق جهاد تبیین در عرصه‌های دیگر اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و حتی سیاسی را رقم زد.

مرتضی کرمی، مربی قرآن ساوه

مرتضی کرمی، مربی قرآن ساوه، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، با استناد به آیه 23 سوره مبارکه «احزاب»: «مِنَ المُؤمِنينَ رِجالٌ صَدَقوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَيهِ ۖ فَمِنهُم مَن قَضىٰ نَحبَهُ وَمِنهُم مَن يَنتَظِرُ ۖ وَما بَدَّلوا تَبديلً، در میان مؤمنان مردانی هستند که بر سر عهدی که با خدا بستند صادقانه ایستاده‌اند؛ بعضی پیمان خود را به آخر بردند (و در راه او شربت شهادت نوشیدند)، و بعضی دیگر در انتظارند؛ و هرگز تغییر و تبدیلی در عهد و پیمان خود ندادند»، حرکت در مسیر اباعبدالله(ع) و ادامه دادن نهضت کربلا را بزرگترین رسالت قاریان و حافظان قرآن دانست.

وی با بیان اینکه قاریان و حافظان و سایر فعالان قرآنی در رشته‌های دیگر همواره خود را ادامه‌دهنده نهضت عاشورا می‌دانند، اظهار کرد: امر به معروف و نهی از منکر یکی از مهم‌ترین فرائض دینی است که همه ما باید به آن پیابند باشیم، انجام این امر مهم نیز به فعالان قرآنی محول شده است که نباید مورد غفلت قرار گیرد.

کرمی با اشاره به اینکه بها دادن به قرآن در ایام محرم تداعی‌کننده حدیث ثقلین است، افزود: قرار گرفتن دو اصل و مؤلفه قرآن و اهل‌بیت(ع) کنار هم تفکیک‌ناپذیرست، اگر بخواهیم به یکی از این دو به تنهایی تمسک جوییم آسیب‌پذیر خواهیم شد، تلاش دشمن برای جدایی این دو اصل نشان از اهمیت بسیار آن دارد؛ چراکه دشمن کاملا واقف است که با جدایی آن می‌تواند مسلمانان را دچار تفرقه کرده و به شکست رساند.

وی با بیان این مطلب که سیدالشهدا(ع) با روح و جسم خودشان قرآن را به میدان عمل کشاند، ادامه داد: امسال اجرای طرح‌های قرآنی در مجالس عزاداری سنت حسنه‌ای بود که باید تداوم پیدا کند. استفاده از قاریان به نام و شناخته با صوت زیبا می‌تواند تاحدی حق قرآن را در این ایام ادا کند، اما قطعاً با تلاوت قرآن به تنهایی نمی‌توان اقدامات گسترده انجام داد و باید برنامه‌ریزی‌ها دقیق‌تر و ادامه‌دار باشد.

کرمی بیان کرد: مؤلفه‌هایی همچون اقامه نماز، امر به معروف و نهی از منکر، عدالت، آزادگی در قران کریم به آن تأکید شده است و قیام امام حسین(ع) و به وجود آمدن نهضت عاشورا باعث شد تا مؤلفه‌های قرآنی فراموش نشوند. ایشان و یارانشان با اقامه نماز ظهر عاشورا و درخواست فرصت برای برپایی نماز، مناجات و تلاوت قرآن نشان از اهمیت شاخصه‌های این مصحف شریف و بصیرت‌افزایی نسل‌های بعدی تا قیامت دارد و باعث شد تا همه جوامع بشری به حقانیت اهل‌بیت(ع) پی ببرند.

وی شعار «حب الحسین یجمعنا» را مصداق اتحاد حول محور حضرت سیدالشهدا(ع) دانست و اضافه کرد: این شعار سال‌ها مورد توجه مسلمانان جهان است و حول محور همین شعار در برابر ظلم ظالمان و دشمنان اسلام و قرآن ایستادند. امروز شاهدیم دشمن مردم مظلوم غزه را به خاک و خون می‌کشد، اما مردم این خطه از بلاد اسلامی با قدرت ایستاده‌اند و سایر مسلمانان جهان نیز آنان را حمایت کرده و ترسی از دشمن ندارند.

کرمی در پایان گفت: با نصب‌العین قرار دادن سبک و سیره حسینی می‌توان رهرو واقعی و ادامه‌دهنده مکتب سیدالشهدا(ع) بود و تحریم و تطمیع باعث نشود ذره‌ای از این مسیر منحرف شویم. شعار «کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا» با گوشت، خون و جان ما آمیخته است و اجازه از بین بردن ارزش‌های اسلامی و قرآنی را به دشمن نخواهیم داد. امروز جامعه قرآنی مکلف است تا شعائر اسلامی را به بهترین شکل و با زیباترین روش برای نوجوانان تبیین کند و نباید از این امر کوتاهی شود؛ چراکه این مصحف شریف، راهبرد، محور و مبنای اصلی جهان تبیین است و با استخراج آیات الهی می‌توان تحقق جهاد تبیین در عرصه‌های دیگر اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و حتی سیاسی را رقم زد.

انتهای پیام
captcha