چرا به نماینده جامعه قرآنی در گردهمایی فعالان فرهنگی اجازه صحبت داده نشد
کد خبر: 4079768
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۶
ایکنا گزارش می‌دهد

چرا به نماینده جامعه قرآنی در گردهمایی فعالان فرهنگی اجازه صحبت داده نشد

گردهمایی فعالان فرهنگی و قرآنی استان مرکزی، شنبه، ۲۹ مرداد با حضور رئیس سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد. در این مراسم نمایندگان فعالان فرهنگی به بیان مطالبات و مشکلات خود پرداختند، اما جامعه قرآنی نماینده‌ای نداشت که این اقدام اعتراض قرآنیان حاضر در گردهمایی را به دنبال داشت.

گردهمایی فعالان فرهنگی و قرآنی

همه ما در هیاهوی  زندگی جان‌پناهی برای کسب آرامش نیاز داریم. خوشبختانه به برکت انقلاب اسلامی فعالیت‌های قرآنی از رونق بسیار خوب و مطلوب برخوردار بوده است که با روزهای قبل از پیروزی قابل قیاس نیست. آن زمان تعداد حافظان به کمتر از انگشتان دستان می‌رسید و امروز روستاهایی با تعداد بالای حفاظ داریم که می‌توانند قطب قرآنی باشند.

آغاز برنامه‌ها، جلسات، نشست‌ها و همایش‌ها با قرائت قرآن نشان از اهمیت این مهم در امورات زندگی دارد، اما متأسفانه شاهدیم این مهم فقط به قرائت چند دقیقه‌ای خلاصه می‌شود و گاه به دلیل کمبود وقت از قاری جلسه خواهش می‌کنند کمتر از 5 دقیقه تلاوت کند؛ چراکه وقت نیست.

برای توسعه فرهنگ قرآن همه پای کار هستند و برنامه‌هایی نیز در این خصوص به انگیزه‌های مختلف در طول سال از سوی دستگاه‌های متولی قرآن همچون اوقاف، ارشاد اسلامی، تبلیغات اسلامی و حتی آموزش و پرورش برگزار می‌شود. شاید تعدادی از این برنامه‌ها همچون مسابقات قرآن ابلاغی مرکز باشد، اما برخی دیگر از برنامه‌ها نیز در اقدامی ابداعی در دستور کار خود قرار می‌گیرد که لازم است اجرای برنامه‌ها با هماهنگی بیشتر و بهتر صورت پذیرد تا جایی برای گلایه نباشد.

شنبه، 29 مرداد، حجت‌الاسلام محمدقمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی به اراک سفر کرد که دیدار با آیت‌الله دری‌نجف‌آبادی، نماینده ولی‌فقیه در استان، حضور در اجلاسیه مساجد، بازدید از دارالقرآن و حضور در گردهمایی جامعه فرهنگی و قرآنی در این سفر یک روزه انجام شد. عصر روز شنبه قرار بر این بود که گردهمایی با حضور فعالان دو قشر قرآنی و فرهنگی در حوزه‌های مختلف همچون طلاب و هیئت‌های مذهبی برگزار شود. پس از گذشت اندکی از ساعت، انتظارم به عنوان خبرنگار قرآنی حضور حداکثری جامعه قرآنی بود که این انتظار برآورده نشد و شاید تعداد حاضران از جامعه قرآنی به کمتر از 20 نفر می‌رسید، حال نحوه دعوت به چه صورت بوده است امیدوارم اداره کل تبلیغات اسلامی در این مورد پاسخگو باشد که آیا دعوت انجام نشده یا جامعه قرآنی با وجود دعوت شرکت نکردند.

پس از تلاوت آیاتی چند از کلام وحی توسط علیرضا طاهری و ادای احترام به سرود مقدس جمهوری اسلامی، حجت‌الاسلام مهدی عباسی، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان در جایگاه حاضر شد و به مدعوین خیرمقدم گفت. پس از آن نمایندگانی برای مطالبه‌گری و بیان مشکلات همچون حجت‌الاسلام سعید حسنی، فعال فرهنگی و نماینده وعاظ. حجت‌الاسلام رفیعی، نماینده هیئت‌های مذهبی و مادحین. خانم رجب‌زاده، نماینده بانوان طلبه. خانم یونسی، نماینده هیئت‌های مذهبی. خانم علیخانی، نمایندگی مرکز آموزشی طلاب خواهر، آقای رضایی‌خواه، رئیس شورای هیئت‌های مذهبی و حجت‌الاسلام حاجی‌بابایی در جایگاه حاضر شدند. پس از ارائه نقطه نظرات نمایندگان اقشار مختلف نوبت به صحبت آقای قمی رسید که در این هنگام آقای علی شیخی، رئیس مجمع قرآنیان اراک به دلیل عدم حضور نماینده قرآنی به منظور بیان مطالبات و مشکلات گردهمایی را به منزله اعتراض ترک کرد.

شنیده‌ها حاکی از این بود که خانم فهیمه جفرسته، حافظ کل قرآن، دکترای علوم قرآنی و رئیس هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی استان قرار بر صحبت داشتند و فرصت نشد. انتظارم به عنوان خبرنگار ایکنا این بود که اولین نماینده از جامعه قرآنی باشد، برای کسب اطلاعات بیشتر با علی شیخی‌مهرآبادی، رئیس مجمع قرآنیان اراک و فهیمه جفرسته، رئیس هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی استان گفت‌و‌گویی انجام شد که در ادامه تقدیم مخاطبان می‌شود:

انتظار نظرخواهی نداشتیم، اما...

علی شیخی، رئیس مجمع قرآنیان اراک، گفت: به دعوت اداره کل تبلیغات اسلامی در گردهمایی جامعه قرآنی و فرهنگی استان که با حضور حجت‌الاسلام قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد، شرکت کردیم. با توجه به اینکه بخشی از این همایش مربوط به قرآنیان بود، اما هیچ‌گونه مشورتی برای برگزاری و حضور جامعه قرآنی صورت نگرفت.

علی شیخی مهرآبادی، رئیس مجمع قرآنیان اراک

وی ادامه داد: اداره کل تبلیغات اسلامی از ما دعوت کرد و ما به پاس احترام لبیک گفتیم، انتظار ما این نبود که از مجمع برای ارائه نکات، پیشنهادات و مطالبه‌گری قرآنیان نظرخواهی کنند، اما انتظار داشتیم یک نماینده از این قشر در جایگاه قرار گرفته و مشکلات و مطالبات را بیان کند.

شیخی افزود: هیئت‌های مذهبی، مداحان و طلاب هر کدام با نمایندگانی مجزا در دو گروه خانم و آقا صحبت کردند و البته کسی با صحبت این افراد مخالف نیست، اما اینکه فرصتی در اختیار نماینده قرآنیان قرار نگرفت جای گلایه  دارد. نمی‌دانم چه ناهماهنگی‌هایی شده بود تا نماینده جامعه قرآنی دعوت نشد. این امر نوعی بی‌اعتنایی‌کردن است و ما اعتراض خود را با شدت اعلام خواهیم کرد.

ویبیان کرد: بی‌توجهی به نماینده قرآنیان برخورد مناسبی نبود، گرچه امیدی به این مطالبه‌گری وجود ندارد، اما سلسله مراتب و جایگاه‌ها باید رعایت شود، بیشتر فعالیت قرآنی خودجوش بوده و توسط مدیران مؤسسات اداره می‌شود. مهجوریت قرآن و اهل قرآن پایان یافتنی نیست، چون دغدغه‌ای برای قرآن وکار قرآنی وجود ندارد و در این همایش نیز ثابت شد دغدغه قرآن نداریم.

سخنان رئیس هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی در خصوص عدم حضور در جایگاه

فهیمه جفرسته، رئیس هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی استان مرکزی، در خصوص چرایی عدم حضورش در جایگاه و چگونگی انتخابش برای صحبت در مقام مطالبه‌گر از سوی جامعه قرآنی، گفت: حدود 5 روز پیش کمی کمتر یا بیشتر پوستر «عهد جهاد» (گردهمایی فعالان فرهنگی و قرآنی) منتشر شد و اداره امور قرآنی جلسه‌ای با بنده گذاشتند و قرار بر این بود که نماینده جامعه قرآنی در این گردهمایی صحبت کند و از ابتدا نیز قرار بر این بود که نماینده من باشم.

فهیمه جفرسته، رئیس هیئت اندیشه ورز بانوان قرآنی مرکزی

وی ادامه داد: 2 روز بعد از نشست داخلی یکی از بانوان تبلیغات اسلامی تماس گرفت و گفت برنامه تغییر کرده و قرار بر این است که گردهمایی ویژه آقایان و بانوان با یکدیگر برگزار شود؛ چراکه پیش‌تر قرار بود این برنامه فقط ویژه بانوان باشد و فقط سه خانم و سه آقا در این مراسم صحبت می‌کنند. پس از آن در گروه گفتم اگر نماینده‌ای از قرآنیان در این گردهمایی صحبت کرده و مشکلات جامعه قرآنی را در قالب مطالبه بیان کند خالی از لطف نیست که در جواب پاسخ داد: چون قرآن و مطالبات این حوزه زیرشاخه اقشار محسوب می‌شود و ما فقط 3 نماینده از بانوان از طرف مبلغات، هیئت‌های مذهبی و اقشار صحبت می‌کنند و قرآن هم زیرشاخه همین موضوع است و من نیز با شنیدن این سخن ناراحت شدم و پیگیری نکردم.

جفرسته ادامه داد: شنبه، 29 مرداد ساعت 16:15 دقیقه یعنی یک ربع قبل از شروع گردهمایی با بنده تماس گرفته شد و گفتند: آقای عباسی تأکید دارد که از جانب قرآنیان نماینده‌ای صحبت کند، با وجود اینکه فرصتی برای گردآوری مطلب نبود و کلاس نیز داشتم، اما کلاس را کنسل کرده و مطالب را با سرعت جمع‌آوری کردم و خود را برای ساعت 16:45 دقیقه به محل برگزاری گردهمایی رساندم.

وی ادامه داد: به محض رسیدن، جلسه آغاز شده بود و از من درخواست کردند تا صحبت کنم که گفتم من تازه رسیدم اجازه بدهید آبی میل کنم و نفسم تازه شود به عنوان نفر دوم صحبت می‌کنم. بعد از اینکه نفر اول صحبت کرد با من تماس گرفته شد و گفت شما نفر چهارم بروید برای صحبت که پرسیدم وقت می‌رسد اگر وقت نمی‌رسد من همین الان برای صحبت در جایگاه حاضر می‌شوم، که گفتند بله هر نماینده 5 تا 7 دقیقه صحبت می‌کند. بعد از سه نفر اول خود را آماده کردم و حتی تا پایین پله‌ها نیز آمدم که به من اطلاع دادند وقت نیست تا نماینده دیگری صحبت نکند. حتی وقتی آقای قمی گفت 2 نفر داوطلب صحبت کند، آمادگی خود را برای یکی از آن دو نفر اعلام کردم که اول گفتند اشکالی ندارد شما را صدا می‌کنند، باز هم مورد این اتفاق نیفتاد.

اعتراض و گلایه جامعه قرآنی به‌ حق است و نمی‌توان منکر آن شد؛ چراکه برای نشر و توسعه فرهنگ قرآن نیازمندیم مسئولان و جامعه قرآنی فارغ از نگا‌های جانب‌دارانه در سایه تعامل و همدلی مسیری روشن را برای مردم ترسیم کنند. با وجود گلایه‌ها و اعتراضات به‌ حقی که وجود دارد فعالیت در حوزه قرآن رسالت اصلی متولیان این امر و جامعه قرآنی است و همگی سعی دارند طرح و برنامه‌ها به بهترین شکل ممکن اجرایی و عملیاتی شوند.

در همین رابطه خبرگزاری ایکنا آمادگی خود را برای دریافت و انعکاس نظرات هر یک از مسئولان، اساتید استان در خصوص این گزارش اعلام می‌کند.

انتهای پیام
captcha