تغذیه فرهنگی زوار اربعین در دستور کار موکب‌ها باشد
کد خبر: 4081646
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۳

تغذیه فرهنگی زوار اربعین در دستور کار موکب‌ها باشد

مدیرکل بقاع متبرکه سازمان اوقاف با اشاره به اینکه ظرفیت بقاع متبرکه در خدمت به زائران اربعین قرار گرفته است، گفت: پذیرایی از زوار امام حسین(ع) امری بسیار مهم است اما توجه به تغذیه فرهنگی آنان نیز در جای خود حائز اهمیت است.

محمد نوروزپور، مدیرکل بقاع متبرکه سازمان اوقاف و امور خیریه کشور

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد نوروزپور، مدیرکل بقاع متبرکه سازمان اوقاف و امور خیریه کشور، امروز، هفتم شهریورماه در جلسه هماهنگی موکب اربعین حسینی که با حضور نمایندگان دستگاه‌های فرهنگی استان در محل اداره کل اوقاف استان برگزار شد با اشاره به سبقه زیارت اربعین و با اشاره به اینکه این زیارت سفارش امام حسن عسکری(ع) به‌عنوان یکی از پنج علامت مؤمنان است، اظهار کرد: زیارت اربعین همچنین در سیره بزرگان و ائمه معصومین(ع) به‌ویژه در ایام ماه صفر و اربعین حسینی قرار داشته است که خود را به کربلا می‌رساندند و به زیارت می‌پرداختند.

وی با ذکر اینکه پس از برطرف شدن شر منحوس بعثی‌ها از عراق امکان تشرف به کربلا و زیارت حرم مطهر امام حسین(ع) فراهم شد، ادامه داد: امروز راه زیارت اربعین برای همه محبان حسینی در کشورهای مختلف باز است و هر ساله در ایام اربعین حسینی شاهد حضور ۲۰ میلیونی زائران از سراسر جهان در کربلای معلی هستیم که به زیارت اربعین امام حسین(ع) مشرف می‌شوند؛ ایرانیان نیز هر ساله با شور و شعور حسینی در این بزرگ‌ترین گردهمایی عظیم معنوی حضور می‌یابند.

نوروزپور با تأکید بر اینکه این همایش عظیم معنوی با هدایت خداوند و عنایت اهل‌ بیت‌(ع) مدیریت و برگزار می‌شود، گفت: مدیریت جمعیت بزرگ ده‌ها میلیونی در این راهپیمایی مذهبی کار بسیار سنگین و بزرگی است؛ در کشور ما ذیل وزارت کشور، ستاد عالی اربعین با حضور تمامی دستگاه‌های متناظر شکل گرفته است.

وی با اشاره به فعالیت کمیته فرهنگی ستاد اربعین برای خدمت‌رسانی به زائران، بیان کرد: یکی از وظایف اوقاف و امور خیریه ساماندهی اقدامات و خدمات کمیته‌های فرهنگی در مواکب اربعین حسینی است؛ پذیرایی از زوار امام حسین(ع) امری بسیار مهم است اما توجه به تغذیه فرهنگی آنان نیز در جای خود حائز اهمیت است که در موکب‌ها باید مورد اهتمام قرار گیرد.

انتقال پیام انقلاب اسلامی در موکب‌های اربعین

نوروزپور با اشاره به تبلیغات سوء و شبه‌افکنی گسترده دشمنان در رسانه‌ها و فضای مجازی علیه جمهوری اسلامی، بیان کرد: می‌طلبد که در موکب‌های اربعین، پیام نظام اسلامی و امامین انقلاب به گوش زائران رسانده شود. همچنین پاسخگویی به مسائل شرعی و احکام فقهی به زبان‌های مختلف از دیگر ظرفیت‌هایی است که در موکب‌های اربعین باید دیده شوند که خوشبختانه این نیروها توسط شبکه تبلیغی کشور تأمین می‌شود.

وی با ذکر اینکه در تمام ساعات روز به‌ویژه از ساعت سه بعدازظهر که گرمای هوا غالب می‌شود بسیاری از زائران در مواکب مستقر شده و استراحت می‌کنند، گفت: توصیه می‌شود که به دلیل گرمای شدید هوا در طول روز، زوار در شب حرکت کنند تا مشکلی پیش نیاید.

مدیرکل بقاع متبرکه سازمان اوقاف بیان کرد: در ساعاتی که زوار در مواکب حضور دارند باید بتوان برنامه‌های مناسب فرهنگی و سخنرانی متنوع مذهبی و روضه و غیره پیش‌بینی شود که سازمان اوقاف و امور خیریه برای این موضوع و هدایت و راهبری فرهنگی موکب‌ها برنامه‌ریزی می‌کند. سازمان اوقاف در مجموع، ۳۷۰ موکب اربعین در داخل و خارج کشور راه‌اندازی کرده است که در تمامی مسیرها و توقف‌گاه‌ها به زائران خدمت‌رسانی می‌کنند.

نوروزپور با تأکید بر اینکه خدمت‌رسانی به بخشی از جمعیت زائران خارجی نیز به اوقاف و امور خیریه واگذار شده است، تصریح کرد: زائرسرای زاهدان هر شب پذیرای سه‌هزار زائر پاکستانی است، همچنین ظرفیت امامزادگان و بقاع متبرکه شاخص در جای‌جای کشور جهت پذیرایی و خدمت‌رسانی به زائران خارجی و البته هموطنان مهیا شده است؛ حتی زائرانی که قصد زیارت مشهدالرضا را نیز داشته باشند، امکان پذیرایی و ارائه خدمات به آنان در بقاع متبرکه و اماکن مذهبی در مسیر برایشان فراهم است.

وی تأکید کرد: بر طبق دستور العمل ابلاغ شده از سوی ریاست جمهوری، تمام امکانات دستگاه‌ها در جهت خدمت‌رسانی به زائران امام حسین(ع) بسیج شده است، البته همه دستگاه‌ها به‌صورت خودجوش به این موضوع ورود دارند.

نوروزپور با مطلوب ارزیابی کردن خدمات موکب‌های چهارمحال‌وبختیاری به زوار اربعین، بیان کرد: امید است با تجربه‌های خوبی که کسب شده است و فضاهای بسیار خوبی که این استان در اختیار زائران در سال‌های گذشته قرار داده است، امسال نیز این خدمات به‌خوبی ارائه شوند.

انتهای پیام
captcha