چگونگی بهره‌مندی از فرصت مسابقات برای جذب نسل جوان به قرآن
کد خبر: 4082204
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۹
عوامل جذب نسل جدید به قرآن / ۲۱

چگونگی بهره‌مندی از فرصت مسابقات برای جذب نسل جوان به قرآن

داور چهل و پنجمین دوره مسابقات قرآن اوقاف با اشاره به راهکارهای جذب نسل جوان به فعالیت‌های قرآنی بهره‌مندی از فرصت مسابقات را ارزشمند دانست.

حامد ولی زاده، قاری بین المللیحامد ولی‌زاده، داور چهل و پنجمین دوره مسابقات قرآن اوقاف، در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، با اشاره به راهکارهای جذب نسل جدید به فعالیت‌های قرآنی گفت: راه‌های فراوانی در این زمینه وجود دارد به‌طور مثال در مسابقات عامه مردم برای دیدن نمی‌آیند که در این زمینه باید تبلیغات محیطی بیشتر شود. همچنین یکسری جذابیت نیز در سطح مسابقات برای کسانی که عامی یا فقط علاقه‌مند به شنیدن تلاوت قرآن هستند، باید ایجاد شود.

ولی‌زاده با اشاره به نمود مسابقات در حوزه رسانه ادامه داد: نمود مسابقات در حوزه رسانه چیست؟ نهایتاً در خبر استان فارس، یک خبر دو دقیقه‌ای برای آن تولید می‌شود یا مستندی درباره این مسابقه از شبکه استانی پخش می‌شود و دیگر پرداختی به این مسابقه نمی‌شود حتی اگر فردی در این مسابقات رتبه هم بیاورد و اول شود، اتفاقی برای او نمی‌افتد یعنی به‌طور مثال در استان بگوییم فلان فرد اول شد پس از این به بعد ایشان صاحب جایگاه خاصی است یا احیاناً تسهیلات خاص و کار یا هر تشویقی به او می‌دهند هیچ‌کدام از این اتفاقات نمی‌افتد و عملاً جوایز مسابقات چندان جذابیتی برای کسی ندارد‌.

این قاری بین‌المللی کشورمان تصریح کرد: در کنار همه این موارد، در رشته‌های دیگر چقدر جایزه می‌دهند و تشویق می‌کنند؟ به‌طور مثال یک نفر در حوزه کشتی می‌خواهد فعالیت کند و قهرمانی آسیا یا جهان بیاورد چقدر برای آن عرف است؟ البته این دو قابل قیاس نیستند چون معنویتی که در این رشته است در هیچ چیز نیست اما بحث جذابیت ایجاد کردن است که این موارد برای مردم جذابیت ایجاد می‌کند.

انتخاب بهترین زمان برای برگزاری مسابقات قرآن

وی با یادآوری اینکه بخشی از این موضوع نیز به زمان برگزاری مسابقات بر می‌گردد، گفت: اگر مسابقات به نحوی برگزار شود که عموم مردم، کارمندها و افرادی که صبح و ظهر سر کار هستند نیز بتوانند بیایند و شکوه و جلوه این مراسم بیشتر شود، کمک می‌کند و هر چقدر در جلوه‌های بصری، تبلیغاتی و دیداری کار بهتر شود همان قدر هم مردم بیشتر گرایش پیدا می‌کنند.

داور چهل و پنجمین دوره مسابقات قرآن اوقاف با بیان اینکه در سطح کلان و کشور نیز تشویق چه معنوی چه مادی برای جذب بسیار مؤثر است، گفت: به خصوص در سال‌های اخیر که مشکلات اقتصادی بیشتر شده است اگر تشویق بهتری برای مسابقات در نظر گرفته شود در کنار تشویق‌های معنوی که خدا وعده آن را داده است این باعث جذابیت بیشتر برای فرد می‌شود.

ولی‌زاده افزود: اینکه با چه میزان جایزه، مردم تشویق می‌شوند باید فکر و سیاست‌گذاری شود اگر چه مسئولان بسیار تلاش دارند و برنامه‌ریزی هم می‌کنند و شاید بودجه آن‌ها برای این مسئله محدود باشد مقداری باید کلان‌تر این را ببینیم یعنی شاید فقط به رئیس مرکز امور قرآنی اوقاف بر نمی‌گردد و این سیاست کلان کشورمان است که باید دید ما مقداری وسیع‌تر شود.

تشویق‌های مادی و معنوی فراموش نشود

وی تصریح کرد: اینکه برای فردی که نفر اول مسابقات اذان کشور و بهترین مؤذن شود چه اتفاقی می‌افتد و چه تشویقی پشت این کار دارد ایجاد انگیزه می‌کند. این فرد به دلیل روحیه و تعلقی که به قرآن و اذان دارد این کار را انجام می‌دهد اما او برای این هنر زحمت کشیده است و این هنر ویترین اسلام است؛ تلاوت، اذان، حفظ و ترتیل یک هنر ویترینی است و هر چقدر تلاش کنیم این ویترین را ارزشمندتر نشان دهیم دیگران هم به این ویترین نگاه عمیق‌تر خواهند داشت.

این قاری بین‌المللی کشورمان در پایان تأکید کرد: به نظر می‌رسد اگر تشویق‌ها بهتر باشد انگیزه‌ها نیز بهتر می‌شود چه برای جامعه قرآنی چه برای دیگر افراد که عضو جامعه قرآنی نیستند و صرفاً با شنیدن یک خبر و تیتر ممکن است به این موضوع جذب شوند.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha