والدین خوبی در نظارت فضای مجازی برای فرزندمان باشیم
کد خبر: 4082396
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۸

والدین خوبی در نظارت فضای مجازی برای فرزندمان باشیم

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جُرم دادگستری‌کل چهارمحال‌وبختیاری با تأکید بر اینکه فرزندان ما در فضای مجازی یتیم هستند، گفت: پدر و مادرها در بهترین حالت، در فضای حقیقی والدین خوبی برای فرزندان خود هستند.

محمد موسوی، معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری چهارمحال و بختیاری

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، سید محمد موسوی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جُرم دادگستری‌کل استان روز گذشته ۹ شهریورماه در دوره آموزشی یک‌روزه هیئت‌امنای بقاع متبرکه استان که با حضور مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی اوقاف کشور، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان، مدیر حوزه علمیه امامیه شهرکرد و جمعی از کارشناسان در آستان مقدس امامزاده عزیزالله(ع) شهر کیان برگزار شد با اشاره به اینکه در انتقال ارزش‌ها موفق نبوده‌ایم، اظهار کرد: جمعیت قابل توجه معتادان، چهره خوبی را از ما در دنیا نمایش نمی‌دهد این در حالیست که با برنامه‌ریزی دقیق، ۵۰ درصد کشف قاچاق مواد مخدر جهان در ایران اتفاق می‌افتد اما با وجود این تلاش‌ها، آمار معتادان بالاست.

وی با ذکر اینکه ۴۰ درصد زندانیان به‌صورت مستقیم و ۶۰ درصد دیگر به‌صورت غیر مستقیم با مقوله مواد مخدر ارتباط می‌یابند، ادامه داد: پیداست که برخوردها کم نبوده است اما تنها پرداختن به این برنامه‌ها و جلوگیری از تهیه و عرضه و تولید کافی نیست بلکه ریشه‌های تقاضا نیز باید بررسی شود.

موسوی با طرح این پرسش که چرا جوان به سراغ مواد مخدر می‌رود؟ ادامه داد: حتماً خلأ در وجود جوان او را به سمت مواد سوق می‌دهد، هر یک از بخش‌های این خلأ را باید بزرگ محله، پدر و مادر، همسر، آموزش و پرورش، نهادهایی چون بهزیستی، ورزش و جوانان و غیره باید پر می‌کردند تا جوان گرفتار اعتیاد نشود؛ از کودکی باید جرأت‌مندی و قدرت نه گفتن را باید به فرزندانمان بیاموزیم تا در نوجوانی و جوانی آسیب نبینند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جُرم دادگستری‌کل استان تأکید کرد: آسیب‌های چون مصرف مشروبات الکلی، تصادفات جاده‌ای، خشم، ضرب و جرح، نزاع و آسیب‌های بازی‌های رایانه‌ای از دیگر مقوله‌هایی هستند که علاوه بر اعتیاد، کشور ما آمار قابل توجهی در میان آمار جهانی دارد.

موسوی با تأکید بر اینکه یک بازی رایانه‌ای نظیر جی‌تی‌ای کافیست تا آثار کارهای فرهنگی و عقیدتی و مذهبی هیئت‌ها و اماکن مذهبی را در نوجوان و جوان ما از بین ببرد، گفت: بیش از ۴۵ کشور دنیا این بازی رایانه‌ای را به دلیل خشن و غیراخلاقی بودن ممنوع کرده‌اند حال آنکه این بازی بر روی ۵۰ درصد گوشی‌ها و رایانه‌های ایران نصب است.

نبود قوانین سختگیرانه

وی با بیان اینکه فرزندان ما در فضای مجازی یتیم هستند، افزود: پدر و مادرها در بهترین حالت، در فضای حقیقی والدین خوبی برای فرزندان خود هستند اما امکانات را در اختیارشان قرار می‌دهند و آنان را در فضای مجازی رها می‌کنند. کالاف دیوتی ماهانه چند هزار میلیارد تومان از نوجوانان و جوانان ایران دریافت می‌کند و با شش ماه از این پول می‌توان تمام نقاط حادثه‌خیز جاده‌های ایران را اصلاح کرد.

موسوی با تأکید بر اعتیادآور بودن بازی‌های رایانه‌ای که به مراتب از اعتیاد به مواد مخدر و شیشه قوی‌تر است، گفت: نوجوانی که وارد بازی کالاف می‌شود حداقل شش ساعت از روز را صرف این بازی می‌کند، چگونه می‌توان از این نوجوان انتظار تلاش و درس خواندن و موفقیت در کنکور داشت و یا پزشک باسواد و حاذق از چنین انسانی پرورش داد؟

وی بیان کرد: در اروپا، قوانین بسیار سختگیرانه‌ای برای نصب بازی وجود دارد و بازی‌های رایانه‌ای با انتخاب و مشورت پدر و مادر و با توجه به ویژگی‌های نوجوانان بر روی گوشی یا رایانه آنان نصب می‌شود، ضمن اینکه در مورد تعداد بازی‌های نصب شده نیز محدودیت وجود دارد اما متأسفانه این قوانین و محدودیت‌ها در کشور ما وجود ندارد و این درد است.

موسوی با استناد به سخنی از امام حسین(ع) با این مضمون که فرمودند من برای امت جدم قیام کردم، تصریح کرد: ما شیعیان امت جد بزرگوار حضرت سیدالشهدا(ع) هستیم و امروز این امت با سیل آسیب‌ها و فضای مجازی و بازی‌های رایانه‌ای در خطر است؛ آیا نباید در کنار عزاداری برای اباعبدالله الحسین(ع)، حواسمان به این نیز باشد که بچه شیعه از اعتیاد، طلاق، فضای مجازی و دیگر آسیب‌ها رنج می‌برد؟

اماکن مذهبی؛ صالح‌ترین فضا برای طرح آسیب‌های اجتماعی

وی اماکن مذهبی را صالح‌ترین فضا برای پرداختن به آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی و اخلاقی جامعه خواند و گفت: طبعاً جوانی که عاری از اثرات این آسیب‌های فراوان باشد زمینه و آمادگی بیشتری برای دینداری نیز دارد، کسی که معتاد نباشد قاعدتاً بهتر از یک معتاد تحت تأثیر یک صوت زیبای قرآن یا نفس گرم یک سخنران مذهبی قرار می‌گیرد. پیداست که اگر اعتیاد و دیگر آسیب‌ها باشد‌، شعائر مذهبی و حسینی خودبخود رنگ می‌بازند.

موسوی ساکت و بی‌تفاوت بودن در برابر آسیب‌های اجتماعی را خلاف دین دانست و توضیح داد: امروز بعد از بیش از یک‌هزار و دویست سال که از حکومت امام حسن(ع) می‌گذرد، حکومت اسلامی به ما تحویل شده است و اگر نتوانیم توفیقی کسب کنیم، کسی از ما الگو نخواهد گرفت.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جُرم دادگستری‌کل استان تأکید کرد: انتظار رهبری و همه دلسوزان این است که بخشی از برنامه‌های بقاع متبرکه و اماکن مذهبی استان به مقوله سبک زندگی اسلامی بپردازد، مجموعه ما و دیگر نهادها نیز آماده کمک هستند تا کارشناسان خود را برای برپایی دوره‌های مشاوره و سبک زندگی به این اماکن مقدس اعزام کنند؛ این دست کارها سبب رونق امامزادگان و بقاع متبرکه نیز می‌شود.

موسوی با تأکید بر اینکه از توسل غفلت کرده‌ایم، گفت: کدامیک از مدیران ادارات ما سوره نور را در محیط‌های خود قرائت می‌کنند و اشاعه می‌دهند؛ کدامیک از متولیان بقاع متبرکه برای حل مشکلات و گره‌های جامعه از رفع اعتیاد تا گرم شدن کانون خانواده‌ها یا رفع بی‌عفتی، برنامه‌های توسل را در این اماکن مقدس برنامه‌ریزی و برگزار می‌کنند؟

انتهای پیام
captcha