هنرنمایی خوشنویسان قزوینی در مسیر زائران اربعین
کد خبر: 4082561
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۱:۴۱

هنرنمایی خوشنویسان قزوینی در مسیر زائران اربعین

نماینده بعثه مقام‌معظم رهبری در اداره‌کل حج و زیارت قزوین گفت: در عمود ۹۴۰ و موکب حاج قربان میرزایی خوشنویسان استان قزوین مستقر و مواد اولیه در اختیار آنان قرار داده خواهد شد تا با نقش زدن هنر خود در روی کاغذ آن را در اختیار زائران قرار دهند.

خوشنویسان قزوینی

به گزارش ایکنا از قزوین، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین عباس افشار، نماینده بعثه مقام‌معظم رهبری در اداره‌کل حج و زیارت قزوین، در همایش مسئولین موکب‌ها و مسئولین فرهنگی مواکب استان قزوین که پنجشنبه، ۱۰ شهریور در سالن حج و زیارت استان قزوین برگزار شد، اظهار کرد: ۳۵ هزار زائر قزوینی در سامانه سماح ثبت‌نام و ۲۵ هزار نفر از این تعداد ثبت‌نام خود را قطعی کردند؛ پیش‌بینی می‌شود تعداد زائران قزوینی به ۴۵ تا ۵۰ هزار زائر برسد.

وی با بیان اینکه بایدها و نبایدهای سفر اربعین از طریق پیامک به اطلاع زائران رسانده خواهد شد، ادامه داد: برای روز اربعین فضاسازی شهری توسط سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قزوین و فضاسازی ادارات نیز توسط دستگاه‌های اجرایی انجام خواهد شد؛ همچنین در روز ۱۷ شهریور صوت زیارت اربعین از طریق بلندگوهای دستگاه‌های اجرایی پخش می‌شود.

نماینده بعثه مقام‌معظم رهبری در اداره‌کل حج و زیارت قزوین با تأکید بر اینکه خادمی امام حسین(ع) افتخاری برای ماست، بیان کرد: بعثه مقام معظم رهبری هدف خود را در پیاده‌روی اربعین در سه بخش عنوان کرده است، نخستین بخش این است که زائران پس از بازگشت از پیاده‌روی اربعین برای خود توشه فرهنگی و معنوی بیاورند به‌گونه‌ای که تغییرات ایجاد شده در رفتار آنان برای خانواده و همسایگان ملموس باشد.

وی تصریح کرد: در پیاده‌روی اربعین باید وحدت بین ایرانی‌ها و عراقی‌ها و حتی بین شیعه و سنی حفظ شود؛ در پیاده‌روی اربعین ۶۰ موکب از استان قزوین اعزام و ۶۰ مسئول فرهنگی در این همایش جهانی حضور خواهند داشت و پیشنهاد دارم موکب‌ها ارزیابی و رتبه‌بندی شوند.

زائران سفر خود را کوتاه کنند

افشار گفت: پیاده‌روی اربعین باید خروجی فرهنگی داشته باشد و استقلال عراقی‌ها و میزبانی آنان حفظ شود. بسیاری از موکب‌های پر زرق و برق ایرانی در کنار موکب‌های ساده عراقی قرار می‌گیرند که این امر نوعی تحقیر به‌شمار می‌رود لذا موکب‌داران باید به این امر توجه کرده و از بروز چنین رفتارهایی خودداری کنند. به خاطر گرمی هوا و شیوع کرونا توصیه می‌شود زائران سفر خود را کوتاه و طی پنج روز انجام دهند.

وی اشاره کرد: از برنامه‌های در دست اجرای بعثه مقام معظم رهبری می‌توان به همایش سفیران زینبی، برگزاری همایش مسئولین فرهنگی موکب‌ها، اعطای ۱۰ هزار محصول فرهنگی، تجلیل از ۵۰ موکب با اهدای هدایا، تهیه ۵۰۰ بسته عروسک و اسباب بازی برای کودکان و میزبانان عراقی، پخت ۲۵۰۰ پرس غذا برای زندانیان و آزادی ۱۴ زندانی در روز اربعین و روایتگری کربلا توسط بعثه مقام معظم رهبری در زندان‌ها اشاره کرد.

نماینده بعثه مقام‌معظم رهبری در اداره‌کل حج و زیارت قزوین اضافه کرد: اعزام اصحاب رسانه، حمایت از گروه‌های سرود برای اعزام از قزوین به کربلا، برگزاری محفل انس با قرآن در ۷۰۰ نقطه عراق، اعزام ۶۰ قاری قرآن بین‌المللی از طرف بعثه مقام معظم رهبری به عراق و همچنین اعزام گروه خطاط از پایتخت خوشنویسی از دیگر اقدامات بعثه مقام معظم رهبری است.

افشار در پایان گفت: قزوین پایتخت خوشنویسی ایران است برای همین در عمود ۹۴۰ و موکب حاج قربان میرزایی خوشنویسان استان قزوین مستقر و مواد اولیه در اختیار آنان قرار داده خواهد شد تا با نقش زدن هنر خود در روی کاغذ آن را در اختیار زائران قرار دهند.

انتهای پیام
captcha