تأثیرات دنیوی و اخروی زیارت اربعین را بشناسیم
کد خبر: 4083092
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۲

تأثیرات دنیوی و اخروی زیارت اربعین را بشناسیم

استاد حوزه علمیه گفت: زیارت اربعین در قالب پیاده‌روی به سمت حرم سیدالشهدا(ع) دربردارنده حسنه‌ای والاست که روایات اسلامی بی‌شماری از پشت پرده تأثیرات زیارت حکایت کرده و در روایات، هر قدم با معرفت زیارت، با حج مقبول مقایسه شده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین میرباقری، استاد حوزه علمیهبه گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین میرباقری، استاد حوزه علمیه در اجتماع مبلغان «موکب اول» که شامگاه گذشته، ۱۲ شهریور در بنیاد بین‌المللی امامت برگزار شد، به آثار زیارت سیدالشهدا در روایات اسلامی اشاره کرد و گفت: بحث نتایج و ثواب زیارت سیدالشهدا(ع) با حج عمره، عتق و جهاد در راه خدا مقایسه شده است.

وی ایجاد و تجلی امت اسلامی را از مهم‌ترین آثار حج، عتق و جهاد دانست و ادامه داد: حج و دعوت به حج برای امت‌سازی از برجسته‌ترین طرح امامت حضرت ابراهیم(ع) است.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه انسان باید خود را از عوارضی که شیاطین بر روی آن تمرکز کردند تطهیر کند، اضافه کرد: کعبه نخستین بنا در عالم ارض است که معیشت و تمدن باید بر محور آن ترسیم شود؛ این بیت باید قبله زندگی مسلمین باشد.

عضو خبرگان رهبری با بیان اینکه رویه‌های شیطانی نسبت به خانه امن در دوره‌های مختلف قالب‌های متعددی به خود می‌گیرد، اظهار کرد: جریان نفاق در دنیای اسلامی با تسلط بر بیت قصد دارند تا از این طریق، امت اسلامی را از بین ببرند.

وی ادامه داد: مقایسه زیارت معصوم با حج نشان‌دهنده نقش اساسی آن در شکل‌گیری و تقویت امت اسلامی است و در گستره تاریخ زیارت ائمه اطهار(ع) در ایجاد و تقویت امت اسلامی نقش اساسی و مهمی داشته است.

عضو خبرگان رهبری به تأثیرات مسافرت و گردشگری در تبادل فرهنگ‌ها اشاره کرد و افزود: غرب با تمرکز بر جریان گردشگری ضمن فریب و تحقیر و انحلال ملت‌ها، فرهنگ غربی و جلوه‌های ظاهری تمدن غربی را با یک نوع استحاله فرهنگی به نمایش می‌گذارد و با طراحی توسعه تمدنی غرب و گردشگری، نقش محوری در انتقال فرهنگ احساس تعلق، حقارت و فریفتگی بر عهده دارد.

تأثیر زیارت اربعین بر فرهنگ مسالمت‌آمیز مؤمنانه و فداکارانه

وی جذب نخبگان برای شکل‌گیری تحول در مسیر طرح‌های غربی را از رویکردهای این جوامع برشمرد و اظهار کرد: نقشی که تمدن مادی در عرفی‌سازی فرهنگ غربی و بسط آن در جوامع دیگر داشته است، به شکل مضاعفی می‌توان از زیارت توقع داشت، چراکه زیارت در کمترین سطح آن تأثیرات بالایی بر فرهنگ مسالمت‌آمیز مؤمنانه و فداکارانه دارد.

استاد حوزه علمیه گفت: زیارت به‌ویژه زیارت اربعین تجربه‌ای فوق‌العاده است که در شکل کنونی آن و در قالب پیاده‌روی به سمت حرم سیدالشهدا(ع) دربردارنده حسنه‌ای والاست که روایات اسلامی بی‌شماری از پشت پرده تأثیرات زیارت حکایت کرده و در روایات، هر قدم با معرفت زیارت، با حج مقبول مقایسه شده است.

میرباقری ادامه داد: آثار و برکات معنوی و سلوکی که در حج و در تمام فرازهای آن حاصل می‌شود، در زیارت با معرفت سیدالشهدا(ع) نیز وجود دارد.

وی به فرازهایی از دعای مکارم الاخلاق اشاره کرد و گفت: اگر انسان خود را به ما عندالله برساند، در آن صورت رفتار انسان که او را در وادی ضلال سوق خواهد داد و زیارت حرکت به‌سوی خداوند متعال از معبر ولایت به امام و وادی تقرب به امام برای دستیابی به ما عندالله است که باید این حرکت با اتصال به خدا و تکیه به اسماءالله صورت بگیرد.

عضو خبرگان رهبری بیان کرد: انسان در همه نیازهای خود به جای اتکا به غیر، به خداوند متعال اتکا داشته، باید با سرمایه توکل به خداوند متعال همراه باشد؛ لذا سیر به‌سوی خدا از وادی ولایت به امام است. آغاز و انتهای سیر در محضر خدا، سیر همراه با امام است؛ امام خلیفه‌الله و حجت‌الله است که در سیر خود از آن عبور نمی‌کنیم.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه موحد شدن، تازه آغاز کسب فیض زیارت است، اظهار کرد: هر امتی که با انبیا و امام خود راه می‌رود اگر موحد شد امام را در سیمای وجه‌الله می‌بیند.

تحقق سیر امت‌سازی با زیارت اربعین

وی با بیان اینکه ثواب عالی‌ترین درجات ایمانی در بهشت، زیارت مقام‌الرسول است، افزود: مؤمن حتی در درجات بهشت زائر خداوند است و زیارت امام و سیر به سمت امام، سیر به سمت خداوند متعال است. این سیر زیارت که سیر سلوکی و سیر امت‌سازی است، اگر در اربعین این شکل را پیدا کرده نمونه‌ای از تعالی حول امام شکل گرفته است و اینکه غربی‌ها با این امر مهم مخالفت می‌کنند، ناظر به میدان رقابتی است که این مهم معرفت‌الامام را تعالی می‌بخشد و تجلی که سیدالشهدا در این موقف دارند در اربعین تجلی پیدا می‌کند.

استاد حوزه علمیه یادآور شد: در اربعین تعلق به امام به روابط اجتماعی و سبک زندگی و الگوی جدیدی در مقابل الگوی مادی تبدیل شده و محور این سفر، توجه به امام است که خود آن تأثیراتش را می‌گذارد؛ همین همنوایی و قدم زدن کار فرهنگی است و باید حواشی که شیاطین برای غفلت از کسب فیض زیارت ایجاد می‌کنند را گوشزد کنیم.

انتهای پیام
captcha