تعامل با مؤسسات قرآنی در دستور کار مراکز افق بقاع متبرکه است
کد خبر: 4083272
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۶:۴۰

تعامل با مؤسسات قرآنی در دستور کار مراکز افق بقاع متبرکه است

مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور گفت: در مراکز افق تأکید بر این است که از ظرفیت قرآنی داخل شهرستان‌ها استفاده شود و واحدهای قرآنی مراکز افق در قالب تفاهم‌نامه با مؤسسات و مراکز قرآنی هر منطقه وارد همکاری و تعامل شوند.

محمد نوروزپور، مدیرکل بقاع متبرکه سازمان اوقاف و امور خیریه کشور

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد نوروزپور، مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به راه‌اندازی ۳۷۰ موکب اربعین حسینی از سوی این سازمان در داخل کشور و در کشور عراق در ایام پیاده‌روی اربعین حسینی‌، اظهار کرد: این موکب‌ها در راستای ارائه خدمات بهتر به زوار حسینی پیش‌بینی شده‌ است که در مسیرهای کاظمین، کربلا، نجف، سامرا، طریق‌الحسین و نیز در مرزهای ورودی و خروجی زائران اربعین به خدمت‌رسانی می‌پردازند.

وی با ذکر اینکه بقاع متبرکه و مساجد شاخص و بزرگ کشور نیز جهت خدمت به زائران اربعین آماده‌سازی شده‌اند، ادامه داد: در این موکب‌ها و اماکن مذهبی کشور هم امکانات اسکان برای زوار پیش‌بینی شده است و هم، پذیرایی از آنان و نیز برنامه‌های فرهنگی متنوع به زائران در ساعاتی که اسکان دارند، ارائه می‌شود.

نوروزپور با تصریح اینکه این مقرها تا یک هفته بعد از اربعین حسینی که زائران به منازل خود باز می‌گردند فعالند، بیان کرد: از هیئت‌های شاخص برای برگزاری محافل عزای حسینی و مداحی و سخنرانی در مواکب، بقاع متبرکه و اماکن مذهبی دعوت شده است. برپایی مسابقات فرهنگی و خیمه‌های معرفت در جوار مواکب حسینی و با حضور روحانیون، از جمله برنامه‌های فرهنگی مواکب ویژه کودکان و نوجوانان، خانواده‌ها و پاسخگویی به مسائل و شبهات، است.

وی استقرار طلاب مسلط به زبان‌های مختلف را از دیگر اقدامات برای ارائه خدمات متنوع فرهنگی به زائران اربعین حسینی در مواکب بیان کرد و گفت: این طلاب در مواکب کشور عراق به ارائه مباحث دینی به زوار کشورهای مختلف می‌پردازند.

برنامه‌های قرآنی مواکب اربعین

مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی کشور در خصوص برنامه‌های قرآنی موکب‌های اربعین حسینی، تصریح کرد: مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف نیز به‌عنوان متولی برگزاری مسابقات ملی و بین‌المللی قرآن ارتباط تنگاتنگی با قراء بین‌المللی و ملی دارد و از این قاریان برای برپایی محافل قرآنی و مجالس انس با قرآن برای بانوان و آقایان در مواکب حسینی دعوت می‌کند.

نوروزپور ادامه داد: مرکز قرآنی سازمان همچنین در یک تعامل و هماهنگی با متولیان بقاع متبرکه و ادارات اوقاف سراسر کشور، محافل قرآنی را ویژه خواهران و برادران در این اماکن مقدس برگزار می‌کند. همچنین برگزاری جلسات تفسیر قرآن در بقاع متبرکه در دستور کار ما قرار دارد و از روحانیون سخنران در بقاع متبرکه درخواست شده است که مباحث تفسیر به‌ویژه ناظر به آیات مرتبط با اهل‌بیت(ع) را در برنامه‌های خود و نیز در ساعاتی از روز و جلسات مجزا به زائران ارائه دهند.

وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به مشکلات عدیده مؤسسات و مراکز قرآنی به‌ویژه در مناطق محروم و عدم توانایی در تأمین مکان فعالیت آیا نگاهی مبنی بر تسهیل استفاده این مجموعه‌های قرآنی از فضاهای بقاع متبرکه وجود دارد یا خیر؟ گفت: بله این نگاه وجود دارد و در این راستا، تفاهم‌نامه‌هایی در سطح کشور با مؤسسات و مراکز قرآنی استان‌ها وجود دارد، همچنین مراکز افق در جوار بقاع متبرکه در راستای تقویت برنامه‌های اجتماعی، فرهنگی و قرآنی تشکیل شده‌اند.

نوروزپور گفت: در دستورالعمل مراکز افق که از سوی سازمان اوقاف به استان‌ها ابلاغ شده است، تأکید بر این است که از ظرفیت قرآنی داخل شهرستان‌ها و شهرها و روستاها استفاده شود و واحدهای قرآنی مراکز افق در قالب تفاهم‌نامه با مؤسسات و مراکز قرآنی هر منطقه وارد همکاری و تعامل شوند.

انتهای پیام
captcha