اربعین مظهر اتحاد عاشقان عدالت است
کد خبر: 4083622
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۲

اربعین مظهر اتحاد عاشقان عدالت است

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه کرمان با بیان اینکه موضع‌گیری دشمنان اسلام نسبت به راهپیمایی عظیم اربعین نشان از اهمیت این واقعه دارد، گفت: این واقعه عظیم مظهر اتحاد بین مسلمانان و همه عاشقان عدالت و معنویت است.

حجت الاسلام احمد شیخ‌بهاییآیت‌الله احمد شیخ‌بهایی، استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه کرمان در گفت‌وگو با ایکنا از کرمان درباره «اهمیت پیاده‌روی اربعین»، گفت: بزرگ‌ترین اجتماع عاشقان امام حسین(ع) در مسیر پیاده‌روی اربعین برگزار می‌شود؛ اجتماعی سیال که در حدود یک ماه میلیون‌ها نفر را در یک مسیر قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه افراد با پیاده‌روی اربعین عشق به امام حسین(ع) را زمزمه می‌کنند، گفت: این عشق در محور دفاع از عدالت و معنویت و مبارزه با ظلم و فساد است. بنابراین این پیاده‌روی که سابقه طولانی در تاریخ دارد و در سال‌های اخیر در سطح وسیع برگزار می‌شود اهمیت بسیاری دارد به گونه‌ای که با وجود حضور داعش در عراق در سال‌های گذشته این پیاده‌روی همچنان ادامه داشت.

آیت‌الله شیخ‌بهایی با بیان اینکه موضع‌گیری دشمنان اسلام نسبت به راهپیمایی عظیم اربعین نشان از اهمیت این واقعه دارد، گفت: خبرگزاری‌های مهم دنیا که تمام رویدادها را پوشش می‌دهند از کنار راهپیمایی میلیونی اربعین به سادگی عبور می‌کنند.

وی با اشاره به آیه ۱۲۰ سوره توبه گفت: گاهی قدم گذاشتن در یک مسیر، دشمن را به خشم می‌آورد و خداوند در مقابل آن برای فرد عمل صالح می‌نویسد. پیاده‌روی اربعین نیز دشمنان اسلام را که به دنبال تفرقه بین مسلمانان هستند به خشم می‌آورد زیرا این واقعه عظیم مظهر اتحاد بین مسلمانان و همه عاشقان عدالت و معنویت است.

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه در خصوص اهمیت روز اربعین در روایات گفت: خواندن زیارت اربعین در روز بیستم ماه صفر بسیار سفارش شده است. این زیارت سرشار از معارف است، به گونه‌ای که می‌توان گفت زیارت اربعین برنامه عملی امام حسین(ع) و ریشه واقعه کربلا را بیان می‌کند.

وی با بیان اینکه زیارت اربعین نشان می‌دهد که واقعه عاشورا منحصر به یک روز نیست، گفت: مبانی واقعه عاشورا در طول تاریخ استمرار دارد. جنگ بین حق و باطل از ابتدای خلقت تا روز قیامت وجود دارد و اوج آن در واقعه کربلا نمایان شد.

آیت‌الله شیخ‌بهایی با اشاره به تصویر کشیدن صفات جبهه حق و باطل در زیارت اربعین، گفت: زیارت امام حسین(ع) در اربعین به معنای حضور در محضر ایشان و اعلام وفاداری به مبانی حضرت است که هر ساله در طول تاریخ انجام می‌شود و مدافعان حق در این روز باید جبهه خود را مشخص کنند.

وی با بیان اینکه بهره‌مندی کامل از روز اربعین به این معناست که هم زیارت اربعین را کامل بخوانیم و هم اینکه عزادار امام حسین(ع) باشیم و بر مظلومیت ایشان گریه کنیم، تصریح کرد: باید در محتوای زیارت اربعین تأمل کرد و با توجه به صفات جبهه حق و باطل، این صفات را با زمان خود تطبیق داده و با مشخص کردن موضع، خودمان را برای آخرین مبارزه و ظهور حضرت مهدی(عج) آماده کنیم.

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه در خصوص ثواب زیارت اربعین گفت: تمام ثوابی که برای زیارت امیرالمؤمنین(ع)، زیارت امام حسین(ع)، زیارت کاظمین و سامرا در روایات مختلف نقل شده، در زیارت اربعین وجود دارد. همچنین ثواب‌های دیگری نیز به آن اضافه می‌شود. هر قدم پیاده رفتن به زیارت امیرالمؤمنین(ع) ثواب یک حج و یک عمره دارد و برگشت از زیارت و هر قدم پیاده‌روی از نجف به کربلا ثواب دو حج و دو عمره دارد.

وی با بیان اینکه پذیرایی از زائران، کمک به دیگران در مسیر، عزاداری در مسیر، به یاد اهل‌ بیت‌(ع) و ... هر کدام ثواب بسیاری دارد، گفت: هر قطره اشک بر امام حسین(ع) دریاهای آتش را خاموش می‌کند.

آیت‌الله شیخ‌بهایی با بیان اینکه کسانی که نمی‌توانند برای پیاده‌روی اربعین مشرف شوند می‌توانند با آرزوی زیارت و شهادت در ثواب زائران شریک باشند، گفت: جاماندگان از زیارت اربعین با پیاده‌روی به سمت زیارتگاه‌های محل زندگی خود، برپایی روضه‌های‌ خانگی، مطالعه در خصوص اربعین و خواندن زیارت اربعین، فراهم کردن زمینه سفر دیگران و زیارت نیابتی، خدمت در موکب‌های شهرها، بدرقه زائران اربعین و استقبال از آن‌ها و ... می‌توانند ثواب زیارت را به دست آورند.

وی تصریح کرد: زیارت هم از راه دور و هم از راه نزدیک مبتنی بر معرفت و شناخت عمیق از جایگاه اهل‌ بیت پیامبر(ص) است. اهل‌ بیت(ع) جایگاه معنوی بسیاری در نزد خداوند دارند. همه عالم هستی برای آن‌ها خلق شده، واسطه فیض و رساندن رزق و روزی به موجودات، اجابت دعاها و رفع بلاها هستند و آن‌ها هستند که در دنیا هدایت مردم و در آخرت شفاعت مردم را بر عهده دارند بنابراین مردم موظف به اطاعت از اهل‌ بیت(ع) هستند.

این استاد حوزه علمیه با اشاره به زیارت‌های متعددی که برای زیارت از راه دور نقل است، گفت: بُعد مسافت در سفر روحانی اهمیتی ندارد بنابراین انسان می‌تواند با یک ارتباط قلبی و توسل زیارت را انجام داده و از ثواب آن برخوردار شود.

آیت‌الله شیخ‌بهایی در ادامه با اشاره اقداماتی که در پیاده‌روی اربعین باید انجام شود، گفت: گام اول و مهم‌ترین نکته انجام واجبات است و باید مراقب باشیم در مسیر پیاده‌روی به اعمال واجب و در رأس آن نماز خواندن لطمه وارد نشود. با مسائل دین آشنا شده و تمام واجبات دین را انجام دهیم. واجبات دین مبارزه با ظلم، حفظ حجاب، مبارزه با فساد، حفظ معنویت جامعه و ... را در بر می‌گیرد و لازم است به همه واجبات خود عمل و همه گناهان را ترک کنیم.

وی با بیان اینکه در ایام اربعین افراد هر چه می‌توانند حتی با یک لیوان آب، سخنرانی، عملکرد خوب و ... باید در راه ترویج فرهنگ اربعین تلاش کنند و مبلغ اربعین باشند، گفت: باید از گناه کردن، ترویج فرهنگ باطل و ... پرهیز کرده و خودمان را در مسیر گناه قرار ندهیم.

آیت‌الله شیخ‌بهایی در پایان به توصیه‌هایی برای زائران اربعین پرداخت و گفت: بانوان بر حفظ حجاب و آقایان بر رعایت حال دیگران در شلوغی‌ها توجه ویژه داشته باشند. موکب‌داران عراقی را برادر خود بدانند و با احترام برخورد کنند، از بحث‌های جدال برانگیز اجتناب کنند، به سخنان و توصیه‌های مقام معظم رهبری عمل کنند، معارف دینی را مطالعه و به آن عمل کنند تا با بصیرت فتنه‌ها را شناسایی و به خوبی عمل کند.

انتهای پیام
captcha