پیاده‌روی اربعین نماد چیست
کد خبر: 4083833
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۹
چرا زیارت اربعین / 4

پیاده‌روی اربعین نماد چیست

مدیر حوزه‌های علمیه فارس با اشاره به بعد اجتماعی و سیاسی رزمایش اربعین گفت: امروز اجتماع بزرگ شیعیان که به عنوان بزرگترین اجتماع پیاده‌روی چند روزه دنیا باید ثبت شود نماد قدرت محبان و پیروان مکتب اهل بیت و در واقع تمرینی برای زمینه‌سازی ظهور امام زمان(عج) است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد استوار میمندی، مدیر حوزه‌های علمیه فارسحجت‌الاسلام والمسلمین محمد استوار میمندی، مدیر حوزه‌های علمیه فارس در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، در پاسخ به اینکه چرا زیارت اربعین بسیار سفارش شده است و برکات این زیارت برای جهان اسلام چیست، گفت: در خصوص زیارت امام حسین(ع) دستورات متعددی از پیشوایان دینی به ما رسیده است.

وی تصریح کرد: یکی از علت‌های این توصیه‌های اکید آن است که یاد و راه امام حسین(ع) همچنان زنده نگه داشته شود البته بحث مودت و محبت اهل بیت و به ویژه امام حسین(ع) و همچنین تکریم مقام این امام بزرگوار که جان خود را در راه دفاع از دین خدا و احیای سنت‌های پیامبر(ص) و قرآن کریم فدا کرده نیز مطرح است و همه این‌ها می‌تواند از علت‌های تأکید اهل بیت به زیارت این حضرت باشد تا جایی اهتمام به یاد و زیارت حضرت مورد توجه پیشوایان دینی ما است که امام صادق(ع) فرمودند اگر که نمی‌توانید به زیارت امام حسین(ع) مشرف شوید، بروید در یک محل مرتفعی قرار بگیرید و همین یک جمله «السلام علیک یا ابا عبدالله السلام علیک و رحمه الله و برکاته» را بیان کنید.

مدیر حوزه‌های علمیه فارس با تأکید بر اهمیت زیارت اربعین گفت: در روایتی از امام حسن عسکری(ع)، زیارت اربعین امام حسین(ع) به عنوان یکی از علامت‌های مؤمنان شناخته شده است یعنی شیعیانی که در عرصه ایمان دارند رشد می‌کنند اگر بخواهند به اهداف بلند بندگی برسند به زیارت اربعین این حضرت مشرف شوند.

وی به بعد اجتماعی و سیاسی رزمایش اربعین اشاره و بیان کرد: امروز اجتماع بزرگ شیعیان که به عنوان بزرگترین اجتماع پیاده‌روی چند روزه دنیا باید ثبت شود، نماد قدرت محبان و پیروان مکتب اهل بیت(ع) و در واقع رزمایش اربعین تمرینی است برای زمینه‌سازی ظهور امام زمان(عج) که قرار است بیاید و آرمانهای جد خود را فریاد بزند و آن‌ها را به سر منزل مقصود برساند.

استوار میمندی افزود: امروز اجتماع اربعین خاری در چشم دشمنان اسلام و بشریت است لذا هر چقدر این رزمایش به صورت منظم‎تر، با شکوه‌تر و با صلابت‌تر برگزار شود قطعاً در ایجاد زمینه‌های ارتقا معنویت، رشد و توسعه فرهنگ اهل بیت(ع) و زمینه‌سازی ظهور مؤثر خواهد بود.

مدیر حوزه‌های علمیه فارس با اشاره به پیاده‌روی اربعین اظهار کرد: زیارت اربعین در قالب پیاده‌روی سیره‌ای است که در این سال‌ها به عنوان سنت حسنه ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه پیاده‌روی اربعین  از یک طرف نمادی از پیاده‌روی کاروان اسیران کربلا است که این مسیر کربلا به سمت کوفه را پیاده رفتند، اضافه کرد: این پیادهروی از طرف دیگر نماد حرکت به سمت اهداف بلند عاشورایی است که جز با تلاش، مجاهدت و تحمل سختی‌ها محقق نخواهد شد و همچنین با همه سختی‌هایی که دارد نماد این است که ما در راه تحقق اهداف کربلا حاضر هستیم این سختی‌ها را به جان بخریم و تحمل کنیم.

انتهای پیام
captcha