راه مبارزه با جهل و انحراف جهاد تبیین است
کد خبر: 4084295
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۳

راه مبارزه با جهل و انحراف جهاد تبیین است

امام‌جمعه شاهدیه با اشاره به اینکه دنیای امروز گرفتار جاهلان بی‌عقل شده است، گفت: اگر جامعه‌ای عاقل شد دچار انحراف نمی‌شود و لذا راه مبارزه با جهل و انحراف جهاد تبیین است.

محمود دهقان نیری، امام جمعه شاهدیهبه گزارش ایکنا از یزد، حجت‌الاسلام محمود دهقان‌نیری، امام‌جمعه شاهدیه، امروز، 18 شهریورماه در خطبه‌های این هفته نماز جمعه با اشاره به خطابات قرآن در آیه ۱۱۹ سوره مبارکه توبه اظهار کرد: در این آیه شریفه خداوند متعال از اهل ایمان دو چیز خواسته است؛ نخست رعایت تقوا است زیرا که تقوا گوهر گرانمایه‌ای است که در کنار آن سعادت دنیا و آخرت انسان تأمین می‌شود.

وی ادامه داد: دوم همراهی با صادقین است. صادقین چه کسانی هستند؟ به‌طور قطع نمونه کامل و جامع صادقین اهل بیت(ع) هستند. ولی در آیات قرآن کریم ویژگی‌های خاصی برای صادقین شمرده شده است که بر غیر اهل بیت(ع) تطبیق دارد، از جمله آیه ۱۵ سوره مبارکه حجرات که می‌فرماید: «الَّذِينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ ثُمَّ لَمْ يَرْتَابُوا وَجَاهَدُوا بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنفُسِهِمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ أُولَٰئِكَ هُمُ الصَّادِقُونَ» و یا آیه هشت سوره مبارکه حشر می‌فرماید: «الَّذِينَ أُخْرِجُوا مِن دِيَارِهِمْ وَأَمْوَالِهِمْ يَبْتَغُونَ فَضْلًا مِّنَ اللَّهِ وَرِضْوَانًا وَيَنصُرُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ أُولَٰئِكَ هُمُ الصَّادِقُونَ.»

امام‌جمعه شاهدیه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه در آستانه اربعین حضرت سیدالشهدا(ع) قرار داریم، گفت: اربعین از مختصات اباعبدالله‌الحسین(ع) است و برای هیچ یک از حضرات معصومین چیزی به نام زیارت اربعین نداریم.

وی ادامه داد: برای اربعین حضرت سیدالشهدا(ع) دو زیارت وارد شده است، یکی زیارتی است که از جابر بن عبدالله انصاری صحابی بزرگ پیامبر اعظم(ص) نقل شده است. دوم زیارتی است که از امام صادق(ع) وارد شده است. این زیارت، اگر چه طولانی نیست، ولی محتوای بسیار عظیمی دارد و در ابعاد گوناگون برای ما درس است.

دهقان‌نیری با اشاره به درس اول از این زیارت بیان کرد: در بخشی از این زیارت آمده است: ‌«وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِيكَ لِيَسْتَنْقِذَ عِبَادَكَ مِنَ الْجَهَالَةِ وَ حَيْرَةِ الضَّلَالَةِ»؛ هدف قیام وجود مبارک امام حسین(ع) نجات مردم از دو آسیب بزرگ بود. یکی نجات مردم از جهل، و دوم نجات مردم از گمراهی و انحراف. مهمترین عامل بدبختی بشر هم همین دو چیز بوده است. اهمیت این موضوع به حدی است که ولی خدا برای تحقق آن جان خودش و اهل بیتش را فدا می‌کند.

وی ادامه داد: نقطه مقابل جهل گاهی علم آمده است و گاهی عقل. خطر جاهلان بی‌عقل برای بشر بیشتر از جاهلان بی‌سواد است. بی‌سوادی هم آسیب است ولی بی‌عقلی خطرش به مراتب بیشتر است. کسانی که امام حسین را شهید کردند جاهلان بی‌عقل بودند نه جاهلان بدون علم. دنیای امروز نیز گرفتار جاهلان بی‌عقل شده است. اگر جامعه‌ای عاقل شد دچار انحراف نمی‌شود. راه مبارزه با جهل و انحراف جهاد تبیین است. یعنی بکوشیم، اولاً خود گرفتار جهل و انحراف نشویم. ثانیاً دیگران را از جهل و ضلالت برهانیم.

امام‌جمعه شاهدیه با اشاره به درس دوم گفت: عامل سقوط انسان را سه چیز معرفی کرده است که دنیاطلبی، هواپرستی و اطاعت و همراهی با فاسدان و گناهکاران از آن جمله است.

انتهای پیام
captcha