احتمال بازگشایی مرزها وجود دارد
کد خبر: 4084605
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۲
وزیر راه بیان کرد:

احتمال بازگشایی مرزها وجود دارد

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه احتمال بازگشایی مرزها وجود دارد، گفت: در این خصوص ما تعیین کننده نیستیم بلکه وزارت کشور باید اعلام کند.

به گزارش ایکنا، مهر نوشت: رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی در برنامه زنده تلویزیونی درباره وضعیت مرزها با عراق اظهار کرد: امسال با توجه به شرایطی که پیش آمد و عدم ثبت نام همه مردم در سامانه سماح، آمار دقیقی وجود ندارد.

وی با اشاره به گزارش‌هایی که بیان می‌کند برخی از زائران بدون ثبت نام در سامانه سماح وارد عراق شده‌اند، گفت: تعداد این افراد را دقیق نمی‌دانیم.

قاسمی با بیان اینکه برای بازگشت زائران در سازمان راهداری در حال برنامه‌ریزی هستیم، اظهار کرد: پیش بینی‌های لازم انجام شده تا تعدادی از زائران با قطار و تعدادی هم با اتوبوس‌هایی که به همین منظور تدارک دیده شده، وارد کشور شوند؛ هنگام بازگشت زائران از زیارت اربعین حتماً مشکلاتی هست، ولی تلاش می‌کنیم این کمبودها را به حداقل برسانیم.

وی درباره اینکه چرا فروش بلیت‌های اربعین به سامانه سماح متصل نشد؟ گفت: چون در سال‌های گذشته بخشی از مردم بدون ویزا به عراق می‌رفتند، امسال نیز برخی دیگر مانند گذشته بدون ثبت نام در سامانه سماح و حتی برخی بدون گذرنامه وارد عراق شده‌اند.

وی تصریح کرد: از آنجایی که در پیک برگشت زائران اربعین، مردم خسته هستند، در حال برنامه‌ریزی هستیم تا مردم با اتوبوس‌های سایر دستگاه‌ها به شهرهای خود مراجعه کنند.

قاسمی ادامه داد: برای بازگشت ۱۰۰ هزار نفر نیز هواپیما در نظر گرفته‌ایم. ظرفیت هوایی کشور محدودیت‌هایی دارد، امسال با به کارگیری نیروهای مسلح، در حال افزایش ظرفیت به ۱۲۰ هزار نفر هستیم؛ این رقم، حداکثر توانی است که در صنعت هوایی جمهوری اسلامی ایران وجود دارد.

وزیر راه و شهرسازی درباره استرداد بلیت اتوبوس‌های اربعین در پی بسته شدن مرزها با عراق، تأکید کرد: مدیریت همایش اربعین در اختیار وزارت کشور است و ما در وزارت راه تنها بخش حمل و نقل آن را اداره می‌کنیم؛ امروز به ما گفته شد زائرانی که در مرزها هستند، برگردانده شوند که تعدادی اتوبوس برای بازگشت مسافرانی که به مرزها رفته بودند، اعزام کردیم.

وی با بیان اینکه احتمال بازگشایی مرزها وجود دارد، گفت: در این خصوص ما تعیین کننده نیستیم بلکه وزارت کشور باید اعلام کند.

قاسمی خاطرنشان کرد: وزیر کشور دقایقی قبل به من اعلام کرد که فعلاً دست نگه دارید تا به شما بگوییم اتوبوس‌ها خالی به مرزها بیایند یا پُر.

انتهای پیام
captcha