فضیلت و ثواب زیارت اربعین در روایات معصومین(ع)
کد خبر: 4085274
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۱

فضیلت و ثواب زیارت اربعین در روایات معصومین(ع)

زیارت اربعین امام حسین(ع) در واقع چهلمین روز شهادت ایشان و یارانشان بوده که از امتیاز و فضیلت ویژه‌ای برخوردار است. نمونه‌‌هایی از ثواب زیارت اربعین با پای پیاده در روایات معصومین(ع) بیان شده که تقدیم مخاطبان ایکنا می‌شود.

اربعینبه گزارش ایکنا از گلستان، زیارت اربعین امام حسین(ع) در واقع چهلمین روز شهادت ایشان و یارانشان است که از امتیاز و فضیلت ویژه‌ای برخوردار است. در اینجا نمونه‌‌هایی از ثواب زیارت اربعین با پای پیاده در روایات معصومین(ع) بیان شده است.

امام حسن عسگری(ع) در حدیثی از زیارت اربعین با عنوان علامت ایمان یاد می‌کند و می‌فرماید: «عَلَامَاتُ الْمُؤْمِنِ خَمْسٌ صَلَاةُ الْإِحْدَى وَ الْخَمْسِینَ وَ زِیَارَةُ الْأَرْبَعِینَ وَ التَّخَتُّمُ بِالْیَمِینِ وَ تَعْفِیرُ الْجَبِینِ وَ الْجَهْرُ بِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ‏» علامت‌های مومن پنج چیز است‌: نماز پنجاه و یک رکعت، زیارت اربعین، انگشتر کردن در دست راست، پیشانی بر خاک نهادن و بسم‌الله الرحمن‌الرحیم در نماز آشکار گفت.» (وسائل‌الشیعه، ج 14، صفحه 478)

امام صادق(ع) درباره ثواب زیارت اباعبدالله الحسین(ع) آن هم پای پیاده به حسین بن ثویر فرمودند: «ای حسین کسی که از منزلش بیرون آید و قصدش زیارت قبر حضرت حسین ابن علی(ع) باشد اگر پیاده رود خداوند منان هر قدمی که برمی دارد یک حسنه برایش نوشته و یک گناه از او محو می‌فرماید تا زمانی که به کربلا برسد و پس از رسیدن به آن مکان شریف خداوند او را از رستگاران قرار می‌دهد تا وقتی که مراسم و اعمال زیارت به پایان برساند.(کامل الزیارات صفحه 132)

حضرت در حدیث دیگری می‌فرمایند «کسی که به زیارت قبر حضرت حسین بن علی‌(ع) می‌رود، زمانی که از اهلش جدا شد با اولین گامی که بر می‌دارد تمام گناهانش آمرزیده می‌شود؛ سپس، با هر قدمی که برمی‌دارد پیوسته تقدیس و تنزیه شده تا به قبر برسد و هنگامی که به آنجا رسید حق تعالی او را خوانده و با وی مناجات نموده و می‌فرماید: «بنده من از من بخواه تا به تو اعطا نمایم‌، من را بخوان تا اجابتت نمایم، از من طلب کن تا به تو بدهم، حاجتت را از من بخواه تا برایت روا سازم.» (کامل الزیارات صفحه 133)

همچنین در روایتی دیگر از حضرت صادق‌(ع) آمده است: «اَلبَرَکَهُ مِن قَبرِ الحُسَینِ بنِ عَلىٍّ علیه ‏السلام عَشَرَهُ اَمیالٍ»؛ تا ده میل اطراف قبر حسین بن على علیه‏ السلام برکت است. (بحارالأنوار ج ۹۸، ص۱۱۶)

یکی از کارهای نیک و توصیه شده در روایات کمک و تجهیز دیگران به منظور زیارت قبر سیدالشهدا(ع) است. هشام از امام صادق‌(ع) سؤال می‌کند: کسی که به خاطر بیماری یا مشکلی نتواند به زیارت امام حسین(ع) برود و در عوض شخص دیگری را روانه کند چه اجری دارد؟ حضرت فرمودند: به ازای هر درهمی که خرج می‌کند، خداوند همانند کوه احد برایش حسنه می‌نویسد؛ چندین برابر آنچه هزینه کرده را در همین دنیا به او برمی‌گرداند، بلاها را از او دور کرده و مالش را حفظ می‌کند. (کامل الزیارت/ ص293)

پیامبر اکرم‌(ص) می‌فرمایند: «وَ هِىَ أَطْهَرُ بُقاعِ اْلأَرْضِ وَ أَعْظَمُها حُرْمَةً وَ إِنَّها لَمِنْ بَطْـحاءِ الْجَنَّـةِ» کربلا پاکترین بقعه روى زمین و از نظر احترام بزرگترین بقعه‌‏ها است و الحق که کربلا از بساط‌هاى بهشت است. (بحار‌الانوار، ج 98، ص 115 و نیز کامل الزیارات، ص246 )

انتهای پیام
captcha