پایان مسابقات قرآن استان تهران و آغاز فرایند رقابت‌های کشوری
کد خبر: 4085883
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۲
اهم رویدادهای قرآنی هفته

پایان مسابقات قرآن استان تهران و آغاز فرایند رقابت‌های کشوری

مراسم اختتامیه چهل‌وپنجمین مسابقات قرآن استان تهران این هفته با معرفی نفرات راه‌یافته از این استان به مسابقات کشوری برگزار شد. اجراهای کاروان قرآنی نور در مسیر راهپیمایی نجف به کربلا، تخصیص سه میلیارد تومان برای حمایت از موسسات مردمی حفظ قرآن، انتصاب سرپرست دبیرخانه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی قرآن و تشکیل کمیته آسیب‌شناسی فعالیت‌های قرآنی در وزارت علوم نیز از دیگر خبرهای مهم این هفته بود.

به گزارش ایکنا، آغاز هفته‌ سوم شهریورماه ۱۴۰۱ در امور قرآنی کشور با اخبار و رویدادهایی چون اختتامیه چهل‌وپنجمین مسابقات قرآن استان تهران، راه‌‌اندازی موکب خادمان قرآن در مسیر نجف تا کربلا، تخصیص سه میلیارد تومان برای حمایت از موسسات مردمی حفظ قرآن، اهدای سه هزار جلد کلام الله مجید به مواکب قرآنی اربعین حسینی، اعلام اسامی منتخبان «مشکات» از پنج قاره، تشریح فعالیت کاروان قرآنی ویژه بانوان در مسیر اربعین، اعلام اسامی سه حافظ قرآن ایرانی بار اعزام به مسابقات کویت، انتصاب سرپرست دبیرخانه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی ترویجی قرآنی، تشکیل کمیته آسیب‌شناسی فعالیت‌های قرآنی در وزارت علوم، تشریح برنامه‌های قرآنی مرکز امور قرآنی اوقاف ویژه اربعین، معرفی راه‌یافتگان به مرحله کشوری مسابقات سراسری قرآن و غیره همراه بود. چکیده اخبار و رویدادهای هفته‌ای که سپری شد در ذیل می‌خوانید؛

اهدای ۳ هزار جلد کلام الله مجید به مواکب قرآنی اربعین حسینی

طی هفته‌ای که سپری شد، سه هزار جلد مصحف شریف با مشارکت مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، شورای عالی قرآن و بعثه مقام معظم رهبری در مواکب قرآنی که به همت حشدالشعبی عراق مستقر در نجف، کربلا و مسیر پیاده‌روی اربعین مستقر هستند، اهدا شد.

مسابقات قرآن استان تهران با تجلیل از برگزیدگان به کار خود پایان داد

مرحله استانی چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم که از ۲۰ مرداد در استان‌های مختلف شروع شده، تا پایان شهریورماه در دو بخش آقایان و بانوان ادامه دارد.مرحله استانی مسابقات قرآن تهران نیز از ۱۴ شهریور در بخش بانوان آغاز شد و رقابت‌های این بخش به مدت دو روز ادامه داشت. در ادامه و از ۱۶ شهریور نیز رقابت‌ها در بخش آقایان آغاز و تا عصر روز شنبه ۱۹ شهریور ادامه داشت که مراسم اختتامیه چهل و پنجمین دوره مسابقات قرآن کریم استان تهران با تجلیل از نفرات برگزیده عصر شنبه ۱۹ شهریور برگزار شد.

رادیو قرآن هم گام با زائران اربعین در پویش «تلاوت کربلایی»

زائران و راهیان پیاده‌روی اربعین می‌توانند از صحنه‌های قرائت قرآن خود یا همسفرانشان عکس بگیرند و برای رادیو قرآن ارسال کنند تا در صفحه رسمی رادیو قرآن منتشر شود.همچنین قاریان می‌توانند با یک قرائت کوتاه در مسیر پیاده‌روی اربعین و ارسال فیلم آن به دایرکت صفحه رادیو قرآن، مخاطبان را در این مسیر با خود همراه کنند.

تخصیص ۳ میلیارد تومان برای حمایت از موسسات مردمی حفظ قرآن

جلسه کارگروه طرح و برنامه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم روز ۱۹ شهریورماه در دبیرخانه این ستاد واقع در سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد.در بخشی از این جلسه دستورالعمل‌ برنامه‌های مصوب اتحادیه کشوری موسسات و تشکل‌های قرآن و عترت مورد بررسی قرار گرفت. در این بخش به دلیل شباهت برنامه‌های مربوط به «حمایت از موسسات مردم‌نهاد» و «حمایت از مدارس شبانه‌روزی حفظ قرآن کریم» و دارا بودن اهداف و سازوکار اجرایی مشترک، مقرر شد اعتبار آنها در برنامه اول تجمیع شود.

به عبارت دیگر، مبلغ دو میلیارد تومان اعتبار مدارس شبانه‌روزی به یک میلیارد تومان اعتبار موسسات مردم‌نهاد اضافه و در مجموع سه میلیارد تومان برای برنامه «حمایت از موسسات و مراکز آموزشی مردمی حفظ قرآن کریم» تصویب شد.

پایان مسابقات قرآن استان تهران و آغاز فرایند رقابت‌های کشوری

موکب خادمان قرآن در مسیر نجف تا کربلا راه‌‌اندازی شد

جمعی از خادمان قرآنی کشور، با هدف انس بیشتر زائران حسینی در پیاده‌روی اربعین، موکب خادمان قرآن و عترت را در مسیر نجف تا کربلا راه‌اندازی کردند و از قاریان، حافظان و مدرسان قرآن برای حضور و ارائه خدمات به زائران دعوت کرده‌اند.

موکب خادمان قرآن و عترت در عراق، مسیر طریق العلماء، دو کیلومتر مانده به جِسرُ الکَفل برپا شده است و قرار است تا برنامه‌های مختلفی ازجمله برگزاری محافل انس با قرآن، میز کودک و نوجوان و پذیرایی در ایستگاه صلواتی اجرا کند.

حمایت از رویدادهایی که استادان قرآنی طراح و متولی آن باشند

علیرضا معاف، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی هفته‌ای که سپری شد در گفت‌و‌گو با ایکنا، درباره برنامه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای حمایت از فعالیت‌های قرآنی ـ مردمی در قالب برگزاری جشنواره‌ها و مسابقات گفت: مسابقات یکی از بهترین عرصه‌های استعدادیابی، رشد و پرورش نخبگان‌ است. 

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه مسابقات سراسری قرآن سازمان اوقاف امسال تحولات بزرگی را در حوزه‌های مفهومی و بخش بانوان خواهد داشت، گفت: مسابقات ازجمله موضوعاتی است که در آن موازی‌کاری اشکال ندارد و از رویدادهایی که بزرگان و استادان قرآنی طراح و متولی آن باشند، حمایت می‌کنیم.

شگفتی مجری تلویزیون از توانمندی نخبه قرآنی

طی هفته‌ای که سپری شد برنامه تلویزیونی صبح دیگر که در ایام هفته از شبکه آموزش سیما پخش می‌شود با حضور محمدمهدی حق‌گویان، حافظ کل قرآن کریم به روی آنتن رفت.در این برنامه نیما کرمی، مجری برنامه به طرح سوالاتی از نخبه قرآنی کشورمان حول نحوه اجرای روش‌های ارائه محفوظاتش پرداخت.

اعلام استان رکورددار در آزمون اعطای مدرک تخصصی حفظ قرآن

دومین مرحله از هفدهمین دوره آزمون اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریمی شامل آزمون‌های شفاهی از ۱ تا ۲۰ شهریورماه سال جاری در تمامی استان‌ها برگزار شد. در این دوره برخلاف سنوات گذشته تمامی مراحل آزمون شفاهی شامل حسن حفظ، صوت و لحن، وقف و ابتدا و تجوید با استفاده از ظرفیت داوران مجاز بومی برگزار می‌شود و این سازمان صرفاً نقش هدایت و نظارت بر آزمون‌ها را بر عهده داشتند.

رئیس اداره امور قرآنی اداره کل تبلیغات اسلامی استان تهران در این خصوص گفت: تهران با ثبت‌نام ۱۳۳۲ حافظ در مرحله اول آزمون اعطای مدرک تخصصی و قبولی ۵۶۰ نفر راه‌یافته به مرحله دوم این آزمون، بیشترین حفاظ شرکت‌کننده در سطح استان‌ها را داشته است.

اعلام اسامی منتخبان «مشکات» از ۵ قاره

در دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم مشکات تعداد ۷۳ کشور شرکت کرده‌اند‌ که مرحله مقدماتی پس از ارسال آثار قرائت تقلیدی توسط شرکت‌کنندگان و ارزیابی و ضبط صحت حفظ آقایان و خانم‌ها در رشته حفظ کل قرآن کریم برگزار شد.

در نهایت نتایج مرحله مقدماتی دومین دوره مسابقات بین‌‌المللی مشکات که با حضور ۷۳ کشور از پنج قاره همراه بود در سه رشته قرائت تقلیدی ویژه آقایان و حفظ کل قرآن کریم ویژه آقایان و بانوان اعلام شد.

فعالیت کاروان قرآنی ویژه بانوان در مسیر اربعین

مینو اصلانی، رئیس شورای بانوان و مسئول کمیته بانوان ستاد فرهنگی اربعین در گفت‌وگو با ایکنا، درباره اجرای طرح حضور بانوان فعال قرآنی در مسیر اربعین و اهداف آن گفت: پس از سال‌ها که از اعزام هرساله کاروان قرآنی نور(کاروان آقایان قاری و حافظ قرآن) برای حضور در مراسم پیاده‌روی اربعین و ارائه خدمات قرآنی می‌گذرد، انتشار فراخوان حضور بانوان در این مسیر نیز مورد استقبال کمیته قرآنی و ستاد مرکزی اربعین حسینی قرار گرفت.
 
مسئول کمیته بانوان ستاد فرهنگی اربعین گفت: درصددیم برای سال آینده فراخوان گسترده‌تری را برای حضور بانوان قاری و حافظ در عتبات داشته باشیم و علاوه بر حمایت مالی نیاز به تسهیل‌گری امور از سوی مسئولان داریم تا بتوانیم مکان‌های مناسب برای اجرای تلاوت بانوان داشته باشیم.
 

یازدهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کشور کویت مهرماه امسال پس از دو سال تعطیلی به خاطر شرایط کرونایی دنیا، برگزار می‌شود.بر اساس اعلام مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه و کمیته اعزام و دعوت از قاریان، سه حافظ کل از کشورمان در این رویداد حضور خواهند یافت.

شجاع زویدات از خوزستان در رشته حفظ کل همراه با قرائات دهگانه، علی غلام‌آزاد از استان زنجان در رشته حفظ کل قرآن و رضا رضایی از استان گیلان در رشته حفظ کل در بخش شکوفه‌ها به عنوان نمایندگان جمهوری اسلامی ایران به یازدهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کشور کویت اعزام خواهند شد.

حذف چراغ خاموش برنامه «مصباح»

شبکه قرآن و معارف سیما از همان معدود رسانه‌های تخصصی حوزه قرآن است که طی برخی ادوار و براساس سلیقه مدیران شبکه، با به روی آنتن بردن برنامه‌های انتقادی سعی در بهبود وضعیت قرآنی کشور داشته است که می‌توان به «پلاک ۱۱۴»، «رصد» و این آخری «مصباح» اشاره کرد. برنامه‌ای که این روزها بدون هیچ توضیحی از فهرست پخش شبکه حذف شده است.

هفت حافظ و قاری برای اعزام به مسابقات جهانی آماده می‌شوند

مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با هدف ارتقای سطح توانمندی‌ها و آمادگی بیشتر شرکت‌کنندگان راه‌یافته به مسابقات بین‌المللی قرآن کشورهای ترکیه، کرواسی، کویت و مالزی در نظر دارد، یک دوره آمادگی نمایندگان ایران را به صورت برخط برگزار کند.

حمید مجیدی‌مهر، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اعزام نمایندگان کشورمان به مسابقات بین‌المللی قرآن گفت: اعزام نمایندگان طی هفته‌های آینده خواهد بود و بر همین اساس این دوره آموزشی طی ۲۳ تا ۲۵ شهریورماه برپا می‌شود.

سرپرست دبیرخانه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی ترویجی قرآنی منصوب شد

با حکم علیرضا معاف، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حسین سلیمانی، سرپرست کمیسیون توسعه فعالیت های تبلیغی ترویجی قرآنی شد.معاف در این حکم ضمن قدردانی از خدمات و تلاش‌های مرتضی خدمتکار، مدیر کل پیشین کمیسیون خطاب به حسین سلیمانی آورده است:

نظر به تجربه و شایستگی و بنا بر پیشنهاد قائم مقام معاونت و موافقت مقام عالی وزارت، به موجب این ابلاغ به عنوان «سرپرست دبیرخانه» کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی ترویجی قرآنی» منصوب می‌شوید.

تشکیل کمیته آسیب‌شناسی فعالیت‌های قرآنی در وزارت علوم

رشید جعفرپور، قائم‌مقام معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، در مورد فعالیت‌های دینی و قرآنی وزارت علوم، گفت: در مجموعه وزارت علوم اداره‌ای با عنوان اداره‌ فعالیت‌های دینی و قرآنی ذیل معاونت فرهنگی و اجتماعی فعالیت می‌کند که در آن تمامی فعالیت‌های حوزه دین و قرآن در دانشگاه‌ها سیاستگذاری می‌شود.

قائم‌مقام معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم با اشاره به آغاز فعالیت‌های اجرایی سی‌وهفتمین دوره جشنواره قرآن و عترت دانشجویان کشور تا نیمه‌های مهرماه، از تشکیل کمیته‌ای در اداره کل فرهنگی و اجتماعی این وزارتخانه برای آسیب‌شناسی فعالیت‌های قرآنی وزارت علوم خبر داد.

خطای راهبردی دستگاه‌های قرآنی چیست؛ راه‌‌ حلی به نام هیئت نظارت

برخی از فعالان قرآنی کشورمان بر این باورند که فضای فعالیت‌های قرآنی کشور در ماه‌های اخیر دچار رکود و انحراف از مسیر گذشته شده است. در صورت همراهی صاحب‌نظران و پیشکسوتان قرآنی سلسله گفت‌وگوهایی با همین موضوع و بررسی دلایل آن بر روی خروجی ایکنا قرار می‌گیرد که طی این هفته با نظرات محمدحسین محمدزاده، عضو حقیقی شورای توسعه فرهنگ قرآنی، که سال‌های متمادی در عرصه مدیریتی فعالیت‌های قرآنی حضور داشته، همراه شد.

عضو حقیقی شورای توسعه فرهنگ قرآنی با اشاره به اینکه برخی دستگاه‌های قرآنی در اجرای برنامه‌ها دچار خطای راهبردی هستند، برخی از این دستگاه‌ها و نمونه‌ای از این خطاها را برشمرد.

طرح حفظ سوره یس برگزار می‌شود

طرح حفظ سوره مبارکه یس از سوی کانون قرآن و عترت(ع) دانشگاه شهید بهشتی ویژه عموم دانشجویان برگزار می‌شود. از ویژگی‌های این طرح یادآوری روزانه شماره آیات، بررسی تلاوت آیات از سوی مربی و تعامل گروهی است.

برنامه‌های قرآنی مرکز امور قرآنی اوقاف ویژه اربعین

حمید مجیدی‌مهر، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا با اشاره به راه‌اندازی بیش از ۳۵۰ موکب حسینی از سوی این سازمان در داخل و خارج از مرز، گفت: علاوه بر خدمات‌رسانی به زائران حسینی، برنامه‌های فرهنگی و قرآنی متنوعی نیز برای این موکب‌ها در نظر گرفته شده است.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف با اشاره به برپایی بیش از ۳۵۰ موکب حسینی در داخل و خارج از کشور از سوی این سازمان، گفت: در این مواکب علاوه بر خدمات‌رسانی به زائران حسینی، فعالیت‌های قرآنی متنوعی در قالب اجرای کرسی‌های تلاوت و محافل انس با قرآن تدارک دیده شده است.

انتشار جدیدترین اثر گروه‌ هم‌خوانی تسنیم

گروه‌ هم‌خوانی و مدیحه‌سرایی تسنیم استان اصفهان در ایام اربعین و ماه صفر اقدام به انتشار نماهنگی جدید کرده است.این گروه‌ هم‌خوانی جدیدترین اثر خود را که به تلاوت سوره مبارکه تکویر اختصاص دارد، بر اساس تلاوت خاطره‌انگیز استاد «سعید مسلم» از این سوره انجام داده است.

«عبدالمجید مساحتی» معلم پیشکسوت قرآن درگذشت

عبدالمجید مساحتی، مداح، قاری قرآن و موذن حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) که از قدیمی‌ترین مداحان و معلمان قرآن شهرری شناخته می‌شد دار فانی را وداع گفت. وی متولد اسفند ۱۳۰۳ بود و در کسوت معلمی قرآن و مداحی مشغول بود.

مساحتی سال‌ها افتخار خادمی آستان حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) را داشت و بر فراز گلدسته‌های این حرم اذان می‌گفت. آن مرحوم همچنین مسئول خانه مداحان شهرری و از مبارزان انقلاب اسلامی در سال‌های منتهی به پیروزی انقلاب بود.

معرفی راه‌یافتگان به مرحله کشوری مسابقات سراسری قرآن

مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در اطلاعیه‌ای نفرات راه یافته به مرحله مقدماتی چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم را اعلام کرد. در این اطلاعیه اسامی برگزیدگان رشته‌های قرائت تحقیق، قرائت ترتیل، حفظ کل و حفظ ۲۰ جزء قرآن کریم به تفکیک استان و در دو بخش بانوان و آقایان اعلام شده است.

بر اساس اطلاعیه، مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف اسامی منتشر شده شامل نفرات راه یافته از ۲۸ استان کشور که تا کنون مرحله استانی مسابقات خود را برگزار کرده‌اند، است. به دلیل فعالیت ادارات کل اوقاف و امور خیریه استان‌های لرستان، چهارمحال و بختیاری و هرمزگان در موکب‌های اربعین، رقابت‌های این سه استان‌ در تاریخ ۳۰ و ۳۱ شهریورماه برگزار می‌شود و بر همین اساس اسامی نفرات راه یافته به مرحله کشوری مسابقات سراسری قرآن از این سه استان پس از برگزاری رقابت‌ها اعلام و به نتایج منتشر شده اضافه خواهد شد.

برگزاری دوره حفظ شش‌ساله قرآن در دارالقرآن نائین

دارالقرآن‌الکریم شهرستان نایین کلاس‌های پاییزه را در سه رده پیش از دبستان، ابتدایی و راهنمایی و بزرگسال برگزار می‌‌کند.کلاس‌های رده سنی پیش از دبستان شامل نقاشی، حفظ قرآن، دوره مهدالرضا (آموزش روخوانی قرآن قبل از دبستان)، رباتیک، کارگاه خلاقیت، داستان و ... است.

اهداف فعالیت کاروان قرآنی نور برای عربستان روشن شود

برای بررسی بهتر عملکرد کاروان قرآنی اعزامی به حج تمتع ۱۴۰۱، در نشستی با موضوع «کاروان قرآنی نور، فرصت‌ها و دستاوردها» و با حضور محمدتقی میرزاجانی، مسئول دبیرخانه کمیته اعزام و دعوت از قاریان قرآن کریم؛ قاسم رضیعی، سرپرست کاروان نور اعزامی به سرزمین وحی در سال‌های ۱۳۸۷ و ۱۴۰۱؛ مسعود نوری، قاری عضو کاروان قرآنی حج ۱۴۰۱؛ صالح اطهری‌فرد، سرپرست کاروان قرآنی در حج ۱۳۹۴؛ اسماعیل شادالویی، هماهنگ‌کننده محافل قرآنی بعثه مقام معظم رهبری؛ محمد پارساییان، خبرنگار بعثه مقام معظم رهبری در حج ۱۴۰۱ و حجت‌الاسلام مهدی شجاع، سرپرست کاروان قرآنی در حج ۱۳۹۸ به گفت‌وگو نشستیم.

در بخش اول این نشست تأکید شد که استفاده از ظرفیت قرآنی در حج به یک راهبرد تبدیل شده است و تأکید مقام معظم رهبری ذهنیت مثبتی را درباره ظرفیت عظیم قرآن در حج برای مسئولان حج و زیارت ایجاد کرد و حتی با وجود محدودیت امکانات، شاهد حمایت‌ها و در نتیجه رکوردشکنی در اجرای محافل قرآنی نسبت به ادوار قبل بودیم؛ در بخش دوم این نشست مهمترین مشکلات و چالش‌های حضور کاروان قرآنی حج تمتع اشاره و تاکید شد که تلاوت قرآن در حج به امر تشریفاتی تبدیل شده است و باید به دنبال فضای جدید و ظرفیت‌سازی در این حوزه باشیم. با رایزنی با عربستان می‌توان فرصت قرائت قرآن در جمع حاجیان دیگر کشورها را یافت.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha