چرا زیارت اربعین از علامت‌های مؤمنان است
کد خبر: 4086040
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۳
چرا زیارت اربعین / 7

چرا زیارت اربعین از علامت‌های مؤمنان است

امام جمعه موقت شیراز با اشاره به روایاتی از امام حسن عسکری(ع) که در آن علامت‌های مؤمن را برشمرده است، به چهار ویژگی که در زیارت اربعین آمده و سبب شده است از علامت‌های مؤمنان محسوب شود، اشاره کرد.

حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالرضا محمودی، امام جمعه موقت شیرازحجت‌الاسلام و المسلمین عبدالرضا محمودی، امام جمعه موقت شیراز در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، ضمن تسلیت فرا رسیدن اربعین حسینی با اشاره به اهمیت زیارت اربعین گفت: یکی از مناسب‌ هایی که در منابع روایی برای بزرگداشت آن تأکید شده، پاسداشت و بزرگداشت اربعین حسینی است.

وی با بیان اینکه ائمه معصومین(ع) این بزرگداشت را به اشکال مختلف با گفتار و رفتار خود بیان کردند، افزود: از جمله روایاتی که برای بزرگداشت اربعین وارد شده، روایت مشهوری از امام حسن عسکری(ع) است که فرمودند علامت مؤمن پنج مورد است؛ نمازهای ۵۱ رکعتی در شبانه روز که ۱۷ رکعت آن، واجب و مابقی نوافل است، قرائت زیارت اربعین مخصوصاً در ایام اربعین حسینی، انگشتری را در دست راست داشتن، پیشانی را بر روی خاک گذاشتن و  آخرین علامت مؤمن، بلند گفتن «بسم الله الرحمن الرحیم» است.

امام جمعه موقت شیراز با طرح این سؤال که چه عاملی باعث شده است که زیارت اربعین به خودی خود یکی از علامات مؤمن محسوب شود، تصریح کرد: بهترین پاسخی را که می‌توانیم برای این سؤال دهیم، مراجعه به خود زیارت اربعین است که از امام صادق (ع) روایت شده است.

وی با تصریح اینکه با مراجعه به زیارت مذکور می‌بینیم که امام صادق(ع) محور اساسی فرهنگ حسینی را در زیارت اربعین نقل فرمودند، بیان کرد: اولین نکته، معرفی امام حسین(ع) در این زیارت است که در اولین فراز اربعین امام صادق(ع) این‌گونه زیارت را شروع می‌کنند «سلام بر ولی خدا  کسی که ولایت الهی را خداوند به او سپرده  است، ولی و حبیب خداست، سلام بر برگزیده خدا و فرزند برگزیده خدا که امیرالمؤمنین علی(ع) باشد» و همچنین در فراز دیگر می‌فرمایند «سلام بر حسین مظلوم شهید، سلام بر کسی که اسیر این دشواری‌ها، بلاها و سختی‌هاست، کسی که کشته گریه‌ها است» پس در این فراز از زیارت اربعین اولین رسالت را می‌ببینیم که امام صادق(ع) در معرفی امام حسین(ع) دنبال ‌کردند.

محمودی با یادآوری اینکه همچنین در زیارت اربعین، رسالت امام حسین(ع) را معرفی می‌کند که دو رسالت عمده است، اضافه کرد: در این زیارت می‌فرماید در جای دعوت که امام حسین(ع) باید دعوت می کرده است، جای هیچ عذری نیست و به هر شکلی که ممکن بوده، حضرت جبهه مقابل را به حق دعوت کرده  و از خیر خواهی دریغ نورزیده است و رسالت دوم که در این زیارت اشاره کرده، این است که امام حسین(ع) خون قلب خود را برای نجات انسان‌ها  از جهالت و تحیر در ضلالت بذل کرد. پس همه ما آنچه از امکانات و اختیار داریم، باید به پیروی و تأسی از سید الشهدا در راه دین بذل کنیم.

وی با بیان اینکه معرفی ویژگی‌های جبهه مقابل و اعدا سیدالشهدا(ع) سومین ویژگی است که در زیارت اربعین اشاره می‌کنیم، اظهار کرد: در زیارت مذکور معرفی می‌کند کسانی که در مقابل امام حسین(ع) ایستادند چه ویژگی‌هایی داشتند از جمله اینکه دنیا آن‌ها را غره کرده بود و آخرتشان را فدا کردند. این سومین نکته بود که مقام زیارت اربعین را به ما معرفی می‌کند.

مدیر حوزه‌های علمیه بانوان فارس با اشاره به اینکه چهارمین نکته در زیارت اربعین معرفی وظیفه ما است، گفت: اینکه وظیفه ما چیست؟ با امام حسین(ع) و ولایت ایشان باشیم، نه با دشمنان ایشان و ولایتشان؛ پس باید در هر زمان و موقعیتی توجه داشته باشیم وقتی که قلم می‌زنیم، وقتی به مردم خدمت می‌کنیم و در هر جایگاهی که باشیم، آیا با حضرت هستیم و به گونه‌ای است که در مقابل دشمنان ایشان داریم خدمت می‌کنیم و ثروت و مالمان هزینه می‌شود؟

محمودی در پایان یادآور شد: این نکات چهارگانه که ذکر شد باعث می‌شود که یک ویژگی اختصاصی را در این زیارت اربعین ببینیم به همین دلیل است که امام حسن عسکری(ع) می‌فرمایند از علامت مؤمن، خواندن زیارت اربعین است؛ چون اساس قیام امام حسین(ع) در این زیارت آمده و ما را راهنمایی کرده است که با امام حسین(ع) باشیم، نه اینکه با دشمنان و جبهه مقابل ایشان؛ از طرف دیگر «کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا» همه روزگاری که زندگی می‌کنیم، عاشوراست تا اینکه ببینیم در چه موقعیتی هستیم و خود ارزیابی کنیم.

انتهای پیام
captcha