قیام ۷۲ ملت در قامت اربعین
کد خبر: 4086043
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۳

قیام ۷۲ ملت در قامت اربعین

امروز در سالروز اربعین حسین(ع)، زواری از ۷۲ ملت در بین الحرمین و در قامت اربعین حسینی به ندای هل من ناصرا ینصرنی سیدالشهدا لبیک می‌گویند و به یقین، قلب جهان در کربلای معلی به تپش افتاده است.

اربعین حسینی، پیاده رویامروز در سالروز اربعین حسین(ع)، زواری از ۷۲ ملت در بین الحرمین و در قامت اربعین حسینی به ندای هل من ناصرا ینصرنی سیدالشهدا لبیک می‌گویند و به یقین، قلب جهان در کربلای معلی به تپش افتاده است.سالیان سال از واقعه عاشورا و اربعین شهادت حسین بن علی(ع) می‌گذرد، اما هیچگاه اشک و عزای شیعیان بر شهید مظلوم کربلا رنگ نباخت و حرارت قلب‌ها به سردی نگرایید و کربلای حسین، معراج ملکوتیان شد تا جهانی را به حیرت وادارد.

و امروز چه سعادتی نصیب زوار اربعینی می‌شود که در پناه حسین بن علی، آمرزیده می‌شوند، چنانچه در روایتی از کامل الزیارات که از معتبرترین کتاب‌های ۱۲۰۰ سال اخیر است، به نقل از معصوم(ع) ذکر شده: کسى که از شیعیان ما بوده و حسین علیه السّلام را زیارت کند از زیارت برنگشته مگر آنکه تمام گناهانش آمرزیده می‌شود و براى هر قدمى که برمی‌‏دارد و هر دستى که بالا می‏‌رود و اسبش را حرکت داده و می‌راند، هزار حسنه ثبت شده و هزار گناه محو گشته و هزار درجه مرتبه‏ اش بالا می‌رود.

حجت الاسلام جلیل جلیلی، امام جمعه سردرود در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، با بیان اینکه پیاده روی اربعین در راستای توجه به عزاداری سیدالشهدا(ع) است، اظهار کرد: این سیره عزاداری برای امام حسین(ع) از زمان حضرات معصوم(ع) وجود داشته و تجمع میلیونی امروز نیز تداوم همان سیره معصومان است.

وی با اشاره به اینکه در بسیاری از منابع، سابقه زیارت اربعین به زمان ائمه معصومین(ع) بازمی‌گردد، اضافه کرد: مرحوم قاضی طباطبایی نیز در کتاب تحقیق درباره اولین اربعین حضرت سید الشهداء (ع) آورده‌اند که زیارت اربعین از زمان ائمه معصوم(ع) برقرار بوده و حتی در زمان بنی امیه و بنی عباس نیز وجود داشته است.

وی با اشاره به فضیلت‌های والای زیارت اربعین، اظهار کرد: در آموزه‌های وحدانی ما همواره به جایگاه زیارت ائمه(ع) تاکید و نسبت به فضیلت‌های آن اشاره شده است.

جلیلی، با بیان این‌که زیارت اربعین فی النفسه عملی بافضیلت بوده، اما این حرکت در زمان فعلی و به صورت میلیونی و با پای پیاده یک حرکت مهم جهانی است، اضافه کرد: امت اسلام همواره از تفرق رنج برده و دچار زیان شده، اما تجمع میلیونی اربعین یک اجتماع بی‌نظیر و میدان اتحاد است و میلیون‌ها نفر از ملیت‌های مختلف در این تجمع حاضر می‌شوند.

این مدرس حوزه و دانشگاه، با اشاره به اینکه در روز اربعین، امت اسلام و به ویژه شیعیان دل‌هایشان پیرامون محبت اهل بیت(ع) جمع می‌شود، افزود: این گردهم‌آیی و تجمع پیامی خاص برای دنیا دارد تا عالم را متوجه گرداند که علی‌رغم تمامی سلیقه‌ها، اختلافات زبانی و مکانی، سیدالشهداء محور وحدت بوده و همین اتحاد  و همدلی، بسیاری از توطئه‌ها را خنثی می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه حضور میلیونی در زیارت اربعین پاسخی دندان‌شکن به توطئه‌های دشمنان است، گفت: دشمن به شدت در راستای تفرقه انداختن تلاش می‌کند تا بین ملت‌های مسلمان و همسایه اختلاف انگیزی کرده و تجمع میلیونی اربعین را کمرنگ جلوه داده و کم‌رونق کنند.

وی با اشاره به اینکه أَفْضَلُ‏ الْأَعْمَالِ‏ أَحْمَزُهَا؛ برترین کارها، دشوارترین آنها است، خاطرنشان کرد: زیارت اربعین با پای پیاده نیز جزو همین اعمال است، چراکه زنان و مردان از کودک گرفته تا پیر برای زیارا امام حسین(ع) حرکت کرده و سختی‌ها را به جان می‌خرند که فضیلت بسیاری دارد.

جلیلی، با اشاره به سابقه زیارت با پای پیاده‌، اظهار کرد: زیارت با پای پیاده در سیره علما و بزرگان دینی ما وجود دارد و بسیاری از بزرگان مانند محدث نوری و بزرگانی که در نجف حضور داشتند، حد فاصل نجف تا کربلا را با پای پیاده طی کرده و به زیارت سیدالشهداء می‌رفتند.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه طبق روایات، خون سیدالشهدا عامل بقای اسلام است، ادامه داد: قیام حضرت سیدالشهدا دارای ویژگی‌های خاصی است که منجر به بقای این عزاداری‌ها تا به امروز شده و یکی از شاخصه‌های اصلی آن، تلفیق موزون عاطفه و احساس با عقلانیت است.

وی با تاکید بر اینکه عزاداری‌های سیدالشهداء در محرم هر سال باعث تمدید جریات معنویت شده و خون تازه‌ای در رگ‌های معنوی جامعه جاری می‌سازد، یادآور شد: این جریان معنوی و ارادت قلبی شیعیان به مکتب حسینی، عامل بقای عزاداری‌ها تا به امروز شده است.

پیامبر(ص)، اولین پایه‌گذار زیارت سیدالشهدا

حجت‌الاسلام رسول برگی، مدرس حوزه و دانشگاه، نیز در گفت‌وگو با ایکنا با تاکید بر اینکه در دین اسلام برای هر عمل، ثواب و جایگاهی ذکر شده است، افزود: زیارت حضرت سیدالشهدا از جمله اعمالی است که نه تنها برای عمل زیارت بلکه برای گام‌هایی که در این مسیر برداشته می‌شود نیز اجر و ثواب در نظرگرفته شده است.

وی با اشاره به روایتی از پیامبر گرامی اسلام در باب فضیلت زیارت سیدالشهدا مبنی بر اینکه هر قدمی که برای زیارت یا عزای اباعبدالله حسین(ع) برداشته شود، دارای اجر و ثواب است، گفت: این روایت در کتب اهل سنت نیز مورد اشاره قرار گرفته و بیش از ۲۰ سند از منابع اهل سنت برای آن ذکر شده است؛ همچنین در کتاب سیرتنا سنتنا از علامه امینی نیز بدان پرداخته شده است.

وی با بیان این‌که نبی مکرم اسلام با فرمایشات خود در باب زیارت سیدالشهدا اولین پایه‌گذار زیارت سیدالشهدا بوده است، اضافه کرد: در بحارالانوار آمده که حضرت عیسی و موسی نیز هر کدام جداگانه و قبل شهادت امام حسین(ع) به زیارت کربلا رفته‌اند‌.

برگی، با بیان روایتی از  نبی مکرم اسلام در باب فضیلت زیارت سیدالشهدا، گفت: روایت شده که نبی مکرم اسلام در مورد سیدالشهدا خطاب به عایشه گفته‌اند: هر کس حسین را زیارت کند، خداوند برای او ثواب حجی از حج‌های مرا می‌نویسد. عایشه می‌پرسد: ثواب حجی از حج‌های شما؟ پیامبر می‌فرماید: بله، بلکه ثواب دو حج از حج‌های من. عایشه دوباره می‌پرسد: ثواب دو حج؟ پیامبر می‌فرماید: بله و ثواب چهار حج و پیامبر اکرم مرتب بر تعداد حج‌ها می‌افزود.

رییس شورای شهر تبریز با تاکید بر این‌که این فرمایشات نبی مکرم اسلام باعث شد تا رسم زیارت و پیاده روی برای سیدالشهدا شروع شود و بعد از شهادت حضرت نیز این جریان به اوج برسد، خاطرنشان کرد: جابربن‌عبدالله انصاری به همراه عطیه عوفی نیز از نخستین زائران حرم امام حسین(ع) بودند که زیارت اربعین سیدالشهدا(ع) را پایه‌ریزی کردند.

وی با بیان اینکه برخلاف برخی گفته‌ها که عطیه عوفی را غلام جابر معرفی می‌کنند، او یک عالم مبرز و مفسر قرآن بود و چندین جلد تفسیر نوشته بود، اضافه کرد: عطیه در مورد زیارت جابر نقل می‌کند که او قبل از آن‌که به سراغ تربت حسین(ع) برود، با آب فرات غسل زیارت کرده و خودش را خوشبو می‌سازد و آهسته گام برمى‌دارد و در هر گام ذکر می‌گوید، چراکه می‌گفت طبق فرموده پیامبر(ص) هر قدمی که برای زیارت سیدالشهدا برمی‌داریم، دارای ثواب و حسنه است.

وی با تاکید بر این‌که بعد از جابر و عطیه نیز اهل بیت حضرت سیدالشهدا در اربعین به زیارت آمدند و این حرکت قرن به قرن تداوم یافت، اضافه کرد: برای تحقیق کافی در این رابطه می‌توان به کتاب "تحقیق درباره اولین اربعین حضرت سید الشهداء (ع)" سید قاضی طباطبایی، اولین شهید محراب که کتابی تاریخی و مستند است، مراجعه کرد.

برگی خاطرنشان کرد: در باب اجر و ثواب زیارت اربعین نیز کامل الزیارات بهترین و جامع‌ترین منبع بوده و میزان اجر و ثوابی که برای زیارت امام حسین(ع) درنظر گرفته شده است، آدمی را به حیرت وامی‌دارد.

وی با بیان این‌که زیارت اربعین پیام دیگری نیز دارد و آن همراهی شیعیان با مکتب حسین(ع) است، افزود: شیعیان در اربعین حسینی با پای پیاده عازم زیارت می‌شوند تا اعلام کنند که اگر در روز عاشورا حضور نداشتند، به خونخواهی از سیدالشهدا در اربعین شهادتش و قرن‌ها بعد به زیارت خواهند آمد و ندای امام‌شان را لبیک خواهند گفت.

برگی، با تاکید بر این‌که خونخواهی از امام حسین(ع) تا همیشه جریان دارد، خاطرنشان کرد: برای هیچ کدام از پیامبران و ائمه، اربعین برگزار نمی‌شود و این امر تنها برای امام حسین(ع) وجود دارد.

انتهای پیام
captcha