استراتژی‌های کلیدی تایلند در صنعت حلال
کد خبر: 4086299
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۹

استراتژی‌های کلیدی تایلند در صنعت حلال

علی‌رغم اینکه تایلند دارای پایگاه مصرف‌کنندگان مسلمان بسیار کوچکی است، اما پتانسیل عظیمی را برای تأمین منابع تولیدکنندگان غذا و نوشیدنی حلال به نمایش گذاشته و از بزرگترین صادرکنندگان محصولات حلال در جهان است. علاوه بر این، پتانسیل عظیمی برای گردشگری حلال از خود نشان داده است.

به گزارش ایکنا به نقل از ASEAN Briefing، مسلمانان در تایلند تحت سلطه بودایی‌ها در اقلیت هستند و بین 8 تا 12 درصد از جمعیت 70 میلیونی تایلند را تشکیل می‌دهند.

اکثریت مسلمانان در جنوبی‌ترین استان‌های تایلند یعنی ساتون، یالا، پاتانی و ناراتیوات زندگی می‌کنند. همچنین تعداد زیادی از مسلمانان در بانکوک و مناطق شهری آن حضور دارند.
از نظر تاریخی، فرهنگی و سیاسی، مسلمانان برای قرن‌ها نقشی جدایی‌ناپذیر در تایلند ایفا کرده‌اند. جمعیت مسلمانان تایلند از نظر قومی متنوع و از نظر زبانی تایلندی هستند. برخی از مسلمانان تایلند از گروه‌های قومی چین، اندونزی، پاکستان، کامبوج و بنگلادش به تایلند مهاجرت کرده‌اند. دو سوم مسلمانان تایلند را مالایی‌های تایلندی تشکیل می‌دهند که زبان و فرهنگ مشترکی با مسلمانان مالزی دارند. اکثر مسلمانان تایلند سنی مذهب هستند.
با این حال، علی‌رغم اینکه تایلند دارای پایگاه مصرف‌کنندگان مسلمان بسیار کوچکی است، این کشور پتانسیل عظیمی را برای تأمین منابع تولیدکنندگان غذا و نوشیدنی حلال (F&B) به نمایش می‌گذارد، به‌ویژه که تایلند یکی از بزرگترین صادرکنندگان محصولات F&B حلال در جهان است. علاوه بر این، این کشور همچنین پتانسیل عظیمی برای گردشگری حلال نشان می‌دهد.

گرفتن تأییدیه حلال تایلند 

مانند اکثر مسلمانان در سراسر جهان، مسلمانان تایلند نیز به مفهوم حلال پایبند هستند و به همین دلیل توصیه شده محصولاتی که به مسلمانان تایلند فروخته می‌شوند دارای گواهی حلال باشند.

شورای مرکزی اسلامی تایلند(CICOT) نهادی منصوب از سوی دولت است که مسئول صدور گواهینامه و نظارت بر محصولات حلال در تایلند است. این نهاد علاوه بر نظارت بر محصولات حلال، مرجع رسیدگی به امور اسلامی در این کشور مانند مقوله ازدواج است.

همه چیز در مورد صنعت حلال در تایلند
نحوه دریافت گواهی حلال در تایلند به مانند سایر کشورهای منطقه ASEAN نیازمند ارائه مدارک و انجام آزمایش‌های مختلف بر روی محصولات تولید شده است.

استانداردهای دریافت مجوز حلال در تایلند

1 . ارائه مدارک به شورای اسلامی مرکزی تایلند

مشاغلی که به دنبال دریافت گواهی حلال هستند، موظفند درخواست خود را به CICOT ارسال کنند. یک مسئول متخصص در امور حلال برای بررسی صحت مدارک منصوب و در صورت کامل بودن مدارک آنها را به کسبه اطلاع می‌دهد. اگر صاحب کسب و کار در پایش سند شکست بخورد، باید مشکلات را تصحیح و مدارک را دوباره ارسال کند.

2 . آموزش حلال

کسب‌وکارهایی که قبلاً گواهی حلال نداشته‌اند، باید در مؤسسه استاندارد حلال تایلند که سازمان مذهبی قانونی انحصاری تحت نظارت CICOT با هدف قانون‌گذاری امور شرعی اسلامی در تایلند است، آموزش ببینند. آموزش مربوط به تولید محصولات حلال خواهد بود. در صورت انجام بازرسی از شرکت، کسب و کار باید مدرکی دال بر سوابق آموزشی به حسابرسان حلال ارائه دهد.

3 . کمیته حسابرسی حلال

پس از اینکه شرکت آموزش خود را به پایان رساند، CICOT یک کمیته حسابرسی حلال را تشکیل خواهد داد که متشکل از دانشگاهیان، دانشمندان علوم غذایی، متخصصان تولید و متخصصان بخش دام (در مورد کشتارگاه) است.

4 . تجزیه و تحلیل آزمایشگاهی

تیم ممیزی حلال نمونه‌هایی را از خطوط تولید و مواد خام شرکت جمع‌آوری خواهد کرد که برای تجزیه و تحلیل آزمایشگاهی به مؤسسه استاندارد حلال تایلند ارسال می‌شود. نتایج به کمیته حلال بازگردانده می‌شود.

5 . ممیزی در محل

تیم ممیزی حلال یک ممیزی از کل فرآیند تولید/تولید را انجام خواهد داد، این شامل ممیزی انبارها و مواد خام است.

6 . تصویب

در نهایت CICOT تأیید نهایی را ارائه می‌دهد و گواهی حلال و قرارداد را برای تجارت ارسال می‌کند.

ظرفیت بالای تایلند برای تولید محصولات حلال

با وجود اینکه تایلند یک کشور با اقلیت مسلمان است، دوازدهمین صادرکننده جهانی محصولات حلال و پنجمین تولیدکننده غذاهای حلال است. غذای حلال 20 درصد از کل صادرات مواد غذایی تایلند را تشکیل می‌دهد و 60 درصد از صادرات غذای حلال آن به کشورهای مسلمان‌نشین اندونزی، مالزی و برونئی انجام می‌شود.
برای در نظر گرفتن این چشم‌انداز، انتظار می‌رود ارزش بازار جهانی غذای حلال تا سال 2027 به بیش از 2 تریلیون دلار آمریکا برسد و مسلمانان تا سال 2030،‌ 25 درصد از جمعیت جهان را تشکیل دهند.

تایلند در صدر صادرکنندگان مواد غذایی حلال
با حمایت مستمر دولت، تایلند موقعیت خوبی برای تبدیل شدن به قطب تولید F&B حلال در منطقه دارد. وزارت بازرگانی تایلند به‌طور مرتب کمپین‌هایی را برگزار می‌کند که محصولات و خدمات دارای گواهی حلال این کشور را تبلیغ تا صنایع حلال این کشور از افزایش قدرت خرید مصرف‌کنندگان مسلمان در سراسر جهان سود ببرند.
از جمله مهم‌ترین صادرات مواد غذایی تایلند می‌توان به برنج، محصولات تهیه شده از تاپیوکا (نشاسته استخراج‌شده از ریشه‌های گیاه مانیوک است)، کنسرو ماهی تن و میوه‌ها و سبزیجات فرآوری شده اشاره کرد. این کشور سبد محصولات حلال خود را به محصولات آرایشی بهداشتی، مرغ، گوشت قرمز و گوشت‌های گیاهی دارای گواهی حلال گسترش داده است.
پیش‌بینی می‌شود صادرات مواد غذایی تایلند در سال 2022، 8.4 درصد افزایش یابد و این کشور را به عنوان سیزدهمین صادرکننده بزرگ مواد غذایی در جهان قرار دهد.
تایلند چندین استراتژی کلیدی در صنعت غذای حلال مانند افزایش ظرفیت در صدور گواهینامه حلال و فرمولاسیون و ارتقاء تحقیق و توسعه خود برآورده کرده است.

گردشگری حلال در تایلند

یکی دیگر از پتانسیل‌های قابل توجه اقتصاد حلال تایلند، بخش گردشگری حلال آن است که یکی از سریع‌ترین بخش‌های در حال رشد در صنعت حلال است.
این بازار می‌تواند تا سال 2026 به 230 میلیون گردشگر برسد و ارزش آن 300 میلیارد دلار باشد.

تلاش تایلند برای جذب گردشگران مسلمان

بر اساس شاخص جهانی سفر مسلمانان در سال 2022، تایلند در میان 10 مقصد برتر ترجیحی مسلمانان خارج از کشورهای سازمان همکاری اسلامی(OIC) در رتبه چهارم قرار گرفت.
گردشگری بخشی جدایی‌ناپذیر از اقتصاد تایلند است و این صنعت در حدود 20 درصد از کل تولید ناخالص داخلی قبل از همه‌گیری کمک می‌کند و حدود 64 میلیارد دلار برای اقتصاد محلی به ارمغان می‌آورد.

ترجمه از محمدحسن گودرزی

انتهای پیام
captcha