گردشگری حلال؛ نقطه قوت گردشگری سلامت ایران
کد خبر: 4087034
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۲
سعید ناطقی بیان کرد:

گردشگری حلال؛ نقطه قوت گردشگری سلامت ایران

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه مزیت حلال بودن گردشگری ایران می‌تواند امتیازی برای گردشگری سلامت باشد، تصریح کرد: گردشگری حلال می‌تواند ما را از بقیه رقبا پیش بیندازد.

گردشگری حلال نقطه قوت گردشگری سلامت ایران

در حالی که بسیاری از کشورهای همسایه ایران در حال گسترش خدمات گردشگری سلامت و جذب بیماران سایر کشورها بوده و ارزآوری قابل توجهی در این زمینه دارند، حوزه درمان ایران می‌تواند با استفاده از ظرفیت ارائه خدمات حلال سلامت دست برتر در حوزه جذب گردشگر سلامت در منطقه را داشته باشد.

گسترش گردشگری سلامت در کشور یعنی ارزآوری قابل توجه برای بیمارستان‌ها و مراکز درمانی و نیز افزایش درآمد پزشکان و پرستاران که می‌تواند منجر به مانایی آنها در کشور و کاهش مهاجرت پزشکان و پرستاران شود.

در همین خصوص سعید ناطقی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با ایکنا، در پاسخ به این سؤال که چقدر به مسئله توانمندی ایران در ارائه گردشگری حلال در حوزه گردشگری سلامت توجه و از این ظرفیت برای تبلیغ گردشگری سلامت ایران بهره گرفته شده است؟ گفت: ما ظرفیت‌های بسیار شگرفی در این عرصه داریم و صدور انقلاب را می‌توانیم از این طریق داشته باشیم، یعنی یکی از بهترین راهکارها برای صدور انقلاب نشان دادن توانمندی ایران در زمینه ارائه خدمات سلامت به مردم سایر کشورها است.

وی اضافه کرد: خدمات رویان، درمان ناباروری، انتقال جنین و ... در ایران بر اساس قوانین شرع و فقه انجام می‌شود و این خدمات با این ویژگی‌، مشتریان خاص خود را در جهان دارد. البته مسئله گردشگری حلال منحصر به خدمات پزشکی نیست و مثلاً اگر بتوانیم پلاژهای ویژه بانوان را در سواحل راه‌اندازی کنیم، بسیاری از بانوان مسلمان کشورهای اسلامی از این خدمات استقبال خواهند کرد. مکان‌های ویژه‌ای مثل پارک بانوان در کشور نیز مورد استقبال زیاد قرار گرفته است و این نیازی است که وجود داشته و فقط کافی بوده که به این نیاز پاسخ داده شود.

انطباق؛ خدمت دست‌نیافتنی ایران در گردشگری سلامت

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: مسئله گردشگری سلامت هم عیناً همین است، وقتی در بیمارستان‌های خودمان تلاش بر این است که بحث انطباق را رعایت کنیم و اگر خانمی باردار بود یا مشکل جسمی داشت بتواند از حریمی برخوردار باشد و تا حد ممکن توسط پزشکان خانم درمان شود، این خدمتی است که در سایر کشورهای همسایه دست‌یافتنی نیست. البته نمی‌گویم این مسئله را کامل در کشور اجرا کرده‌ایم اما ترند، تمایل، نگاه و بینش ما به سمت انطباق است و حداقل‌هایی در این زمینه فراهم شده است. اما همین حداقل‌ها برای بیماران بسیاری از کشورها خدماتی دست‌نیافتنی است.

وی حلال بودن خدمات و گردشگری در ایران را یک نقطه قوت ایران در مقایسه با سایر کشورها دانست اما خاطرنشان کرد: در کنار همه این مزیت‌ها، باید حواسمان باشد، همه این امور فرع است و اصل مسئله ارائه خدمت ناب و با کیفیت پزشکی با قیمت متعارف و بدون حواشی است تا بیمار خارجی احساس نکند ضرر کرده است. اول باید این بستر را فراهم و فرایندها را تعریف و به کار بیندازیم و از آنها نتیجه بگیریم و وقتی این مسائل محقق شد، به مواردی که مسائل عقیدتی را در بردارند، بپردازیم چرا که این امور می‌تواند به عنوان نقطه قوت تبلیغات باشد.

ناطقی تصریح کرد: اگر بگوییم انطباق را رعایت می‌کنیم اما وقتی بیماری از خارج از کشور به ایران می‌آید احساس کند که در قبال پولی که پرداخت می‌کند، خدمات مناسبی دریافت نمی‌کند، پول‌ اضافی برای خدمات مختلف می‌پردازد و ... احساس خسارت کرده و دیگر تمایلی به دریافت خدمات حتی خدمات حلال با رعایت موازین شرعی نخواهد داشت.

وی گفت: پس بستر اصلی کار گردشگری سلامت ارائه خدمات منصفانه و با کیفیت بالا است و برای اینکه تمایزمان را نسبت به سایر کشورها نشان دهیم، مسائل گردشگری حلال می‌تواند ما را از بقیه پیش بیندازد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران در پاسخ به این سؤال که چقدر بیمارستان‌های ما برای فعالیت در حوزه گردشگری سلامت آماده هستند؟ گفت: تعداد این بیمارستان‌ها زیاد نیستند شاید در علوم پزشکی تهران 30 درصد بیمارستان‌های ما اکنون این ظرفیت را دارند که وارد این عرصه شوند، اما معتقدم اگر این مسئله رونق بگیرد به سرعت بقیه نیز تمایل به فعالیت در این حوزه خواهند داشت.  

مهاجرت پزشکان و پرستاران به خاطر تعرفه پایین است

وی در پاسخ به این سؤال که مهاجرت پزشکان و پرستاران چه قدر به گردشگری سلامت آسیب خواهد رساند و چه راهکاری برای کاهش مهاجرت پزشکان وجود دارد؟ گفت: مهاجرت‌ها به خاطر تعرفه‌های پائین پزشکی و پرستاری است و ما بارها این مسئله را ما مطرح کرده‌ایم؛ تا این مسئله اصلاح نشود پزشکان و پرستاران خواهند رفت.

ناطقی اضافه کرد: اما متأسفانه گوش شنوا برای این مسئله کم است و برخی به دنبال فعالیت‌های پوپولیستی هستند تا با ضربه زدن به جامعه پزشکی برای خودشان کسب اعتبار کنند. در جامعه پزشکی هم مثل سایر جوامع شغلی از قاضی و وکیل و روحانی گرفته تا مهندس و معمار و ... افراد مختلف هستند، اما اینکه این مسئله را سنگ بنا قرار دهیم و به جامعه پزشکی ضربه بزنیم نتایجی به غیر از همین مهاجرت‌ها حاصل نخواهد کرد.

انتهای پیام
captcha