دفاع مقدس حماسه‌ای نادر و ماندگار در تاریخ است + فیلم
کد خبر: 4087064
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۴
مدیر شبکه افق:

دفاع مقدس حماسه‌ای نادر و ماندگار در تاریخ است + فیلم

صادق یزدانی در نشست خبری مجموعه مستند «کمپ هفت» گفت: در جهان حماسه‌های ماندگار بسیار اندک هستند که یکی از این نوادر مطمئناً هشت سال دفاع مقدس است.

به گزارش ایکنا؛ نشست خبری مجموعه مستند «کمپ هفت» با موضوع دفاع مقدس از نگاه جوانان آزاده با حضور حجت‌الله اسحاقی؛ تهیه‌کننده مجموعه، صادق یزدانی؛ رئیس شبکه افق، حمید رضایی  و جلیل هاشمی امروز 30 شهریور در شبکه افق برگزار شد.

در ابتدای جلسه اسحاقی در سخنانی گفت: آزادگان نوجوان قهرمانان دیروز و امروز هستند که نامشان در تاریخ این سرزمین با افتخار برده خواهد شد. در این مجموعه تلاش کردیم زندگی آزادگان نوجوان را در زمان حال مد نظر قرار دهیم. هدف این امر نیز نشان دادن موفقیت آنها در شرایط فعلی بود.

وی ادامه داد: آزادگان همانگونه که در ایام جنگ از خود ایثار و فداکاری در راه وطن نشان دادند امروز نیز در عرصه‌های مختلف به کار خود ادامه می‌دهند. بزرگانی نظیر؛ جلیل هاشمی، حمید رضایی، حجت ملک، داریوش نظرزاده و .. از جمله این افراد هستند. در ضمن تلاش کردیم نگاه یک بُعدی و خاص به موضوع نداشته باشیم. برای مثال تنها آزادگان سپاه و بسیج را موضوع کارمان قرار ندادیم بلکه از ارتشیان سرفراز نیز در این مجموعه استفاده شده است.

اسحاقی ادامه داد: در دوران اسارت جدا از سختی‌های که وجود داشت برخی لحظات شاد نیز دیده می‌شد به ویژه نمایش‌های طنزی که رزمندگان اجرا می‌کردند گواه بارز این امر است. البته طنزی که رزمندگان اجرا می‌کردند به نوعی مبارزه نیز محسوب می‌شد چون شادی و نشاط اسرا برای بعثی‌ها درد بزرگی بود.

صادق یزدانی مدیر شبکه افق نیز در این جلسه بیان کرد: «کمپ هفت» کاری متفاوت در حوزه دفاع مقدس است. در جهان حماسه‌های ماندگار بسیار کم هستند که یکی از آنها هشت سال جنگ تحمیلی است در دفاع مقدس یک رهبر وجود داشت که مسیر را مشخص می‌کرد. امام(ره) با فرامین خود به همه اقشار شور و شعور می‌داد تا به جهاد علیه دشمن بعثی برخیزند. همچنین پیوندی که بین امت و امام(ره) وجود داشت هشت سال دفاع مقدس را از تمام جنگ‌های معاصر متفاوت می‌کرد.

مدیر شبکه افق ادامه داد: تصویرگری ارزش‌های دفاع مقدس از وظایف رسانه است اما این رسالت باید به شکلی درست مد نظر قرار گیرد یعنی به سوژه‌های که به آن پرداخته نشده نظر کنیم. شبکه افق با همین هدف تلاش دارد آموزه‌های مد نظرش را در قالب کارهای تصویری به مخاطبان عرضه کند. یکی از این موضوعات توجه به آزادگانی است که بدون اسلحه با دشمن مبارزه کردند.

یزدانی با بیان اینکه توجه به آزادگان تنها به ایام خاصی خلاصه نشود، گفت: معمولاً به آزادگان تنها در ایامی چون سالروز آزادی آزادگان و رحلت حاج آقا ابوترابی پرداخته می‌شود ولی شبکه افق امسال در هفته دفاع مقدس با رویکردی جدید به این حوزه نظر داشته است. وصیتنامه شهدا معانی بسیاری دارد اگر با دقت آنها را بخوانیم متوجه می‌شویم در کنار شور، شعوری هم دیده می‌شود. این شور منبعث از شعوری است که امام(ره) به جوانان داده بود.

یزدانی تاکید کرد: درباره آزادگان نوجوانان، موضوع بسیار است که تهیه‌کننده مجموعه «کمپ هفت» به 50 سوژه رسید، ولی در این مجموعه تنها هفت نفر از آزادگان نوجوان تصویرسازی شده‌اند. در آینده مطمئناً دیگر سوژه‌های انتخابی تهیه‌کننده نیز در قالب فیلم مستند ثبت خواهد شد.

در ادامه مراسم حمید رضایی، پزشک آزاده بیان کرد: آزادگان آنچه را که امروز دارند از مقاومتی به دست آوردند در زمان اسارت تحمل کردند. حاج آقا ابوترابی در هدایت آزادگان نقش مهمی داشتند. وی با هدایت‌های خود به اسراء به ویژه اسرای نوجوان مسیر صحیح را نشان می‌داد. وی همیشه تاکید داشتند آزادگان در ایام اسارت باید داشته‌های علمی خود را بالا برند برای همین بسیاری از اسراء زبان‌های خارجی را در ایام اسارت آموختند.

جلیل هاشمی دیگر آزاده حاضر در جلسه بیان کرد: در مجموعه «کمپ هفت» حرف اسرا زده شده است البته آنچه می‌بینیم تمام حرف اسرا نیست بلکه بخشی از آن را بر می‌گیرد. زندگی هر یک از اسرا می‌تواند الهام‌بخش یک کار نمایشی باشد به‌شرطی‌که به آن با زبان فاخر نگریسته شود. رمز موفقیت فیلم‌های دفاع مقدسی رویکرد غیرکلیشه‌ای آنهاست چون در سال‌های اخیر کلیشه آسیب جدی برای کارهای دفاع مقدسی شده است.

وی ادامه داد: در شبکه افق تلاش شده نگاه‌های جدید و نو مد نظر قرار گیرد. برای مثال در این مجموعه جدا از انگیزه‌های دینی و انقلابی به مفاهیم چون وطن‌پرستی هم نگاه می‌شود. خاصیت پرداخت‌های جدید و تازه به دفاع مقدس این است که تماشاگر می‌تواند با آن ارتباط برقرار کند.

هاشمی در انتهای سخنانش گفت: برنامه‌های نظیر «کمپ هفت» نشان می‌دهد هنوز هم بعد از 30 سال جنگ تحمیلی حرف‌های برای گفتن وجود دارد. تنها کافی است که نگاهی پژوهشی به این حوزه داشته باشیم. فیلمسازی که می‌خواهد در این حوزه ورود کند باید علاوه بر تحقیقات میدانی از مطالعات کتابخانه‌‌ای سود بهره برده باشد این اتفاق در مجموعه«کمپ هفت» به خوبی رخ داده است.

در انتهای این گزارش اسحاقی تهیه‌کننده مجموعه مستند «کمپ هفت» اعلام کرد: شبکه‌های نظیر افق به سازندگان این امکان را می‌دهد تا با در اختیار داشتن امکانات کافی نگاهی جدید به موضوعات دفاع مقدسی داشته باشد این اتفاق به نظرم رمز موفقیت این شبکه است.

انتهای پیام
captcha