آیین‌نامه برگزاری رشته اذان بازنگری شود
کد خبر: 4088334
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۳
بررسی وضعیت مسابقات قرآن اوقاف از نگاه داوران و متسابقان / ۱۸

آیین‌نامه برگزاری رشته اذان بازنگری شود

شرکت‌کننده رشته اذان در چهل و پنجمین دوره مسابقات قرآن اوقاف استان مرکزی با انتقاد از تغییر وضعیت برگزاری این رشته در مسابقات اوقاف، گفت: آیین‌نامه برگزاری این رشته باید بازنگری شود.

اذانحمیدرضا محمودی، شرکت‌کننده رشته اذان در چهل و پنجمین دوره مسابقات قرآن اوقاف استان مرکزی، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، تغییر در برگزاری مسابقات رشته اذان در این دوره از مسابقات را مورد انتقاد  قرار داد و افزود: تمام متسابقان برای ارتقا نیاز به افزایش انگیزه دارند، سال‌ها قبل برای متسابقان رشته اذان دوره‌های آمادگی برگزار می‌شد، اما این امتیاز اکنون از ما سلب شده است.

وی با اشاره به اینکه به متسابقان رشته اذان اهمیت چندانی داده نمی‌شود، اظهار کرد: شرکت‌کنندگان در این رشته نیاز به مشاوره و راهنما دارند، اما این مهم مورد غفلت قرار گرفته است، بنده در مسابقات قرآن اوقاف گیلان نفر برتر کشور شناخته شدم، پس از کسب رتبه انتظار داشتیم برای ارتقای سطح بچه‌ها اقداماتی صورت گیرد، اما این اتفاق نیفتاد و شیوع کرونا نیز بر این مهم دامن زد و تقریباً در این سال‌ها مسابقات با کیفیت پایین‌تری نسبت به سال‌های قبل برگزار می‌شود.


بیشتر بخوانید


محمودی با یادآوری انتقاد خود از تغییر در برگزاری مسابقات اذان، ادامه داد: امسال مسابقات اذان به صورت فایل صوتی ضبط و جهت داوری به تهران ارسال شد، حضور داوران، مستمعان و سایر متسابقان در رشته‌های دیگر به برگزاری این رشته از مسابقات هویت می‌بخشید. برگزاری مسابقات بدون داور و با کیفیت پایین انگیزه را از شرکت‌کنندگان این رشته می‌گیرد.

وی ادامه داد: بنده گمان نمی‌کنم ارسال فایل با کیفیت پایین به کسب رتبه این مرحله و اخذ جواز حضور در مسابقات کشوری منتج شود. بهتر بود رشته اذان در گام اول از سوی داوران استانی داوری شود و در صورت داشتن کیفیت، فایل به تهران ارسال شود. بنده در این رشته از استاد حسینعلی شریف در حسن اجرای اذان امتیاز 10 گرفتم، اگر کیفیت اجرا با دلایلی همچون سیستم صوتی پایین آید مقصر مؤذنان ما نیستند.

محمودی با اشاره به اعتراض‌های وارده به داوری مرحله استانی رشته اذان در سال 1400، اضافه کرد: درست است که سال گذشته به نحوه داوری اعتراض‌هایی شد، اما نباید این امر منتج به عدم حضور داوران شود. وجود داوران قوت قلبی برای شرکت‌کنندگان این رشته است. داوطلبان این رشته نیز همچون سایر رشته‌ها نیاز به روحیه دارند و نباید از این مهم غفلت شود.

وی خودباوری در مسابقات قرآن را یکی از عوامل کسب موفقیت دانست و افزود: حضور داوران و اشاره به نکات و رفع اشکال در همان جلسه به متسابق کمک می‌کند تا نقاط ضعف خود را برطرف کند. انتظار ما این است که مسئولان همانطور که برای کسب رتبه سایر رشته‌ها دغدغه دارند، برای رشته اذان نیز اهمیت قائل شوند. افزایش اعتماد به نفس کمک می‌کند تا تمام داوطلبان به خودباوری رسیده و مسیر موفقیت را بیش از پیش ادامه دهند. وجود داوران حین برگزاری مسابقات از استرس می‌کاهد، وقتی شرکت‌کننده در مرحله استانی بدون داور اذان خود را ارائه می‌دهد حتی با وجود کسب حدنصاب برای شرکت در مرحله کشوری که با حضور داوران به نام و شناخته انجام می‌شود، با اضطراب مواجه خواهد شد.

محمودی ادامه داد: جای سؤال دارد که چرا مؤذنانی همچون بنده که در مسابقات بنیاد شهید و اوقاف کشور که با حضور داوران تراز اول کشور برگزار می‌شود، صاحب رتبه و امتیاز برتر می‌شود، اما در مسابقات استانی سال گذشته رتبه چهارم را کسب می‌کنم؟ امسال قصد شرکت در مسابقات را نداشتم، اما بهتر دیدم امسال نیز باشم تا مسابقات را بهتر بررسی و ارزیابی کرده و زمینه حضور جوانان با انگیزه را فراهم کنم. بیان این نکات زیرسؤال بردن داوران و عوامل اجرایی مسابقات نیست و حرف ما این است به شرکت‌کنندگان رشته‌های اذان، دعاخوانی و رشته‌های معارفی نیز همچون سایر رشته‌ها اهمیت داده شود.

وی در پایان با بیان اینکه آیین‌نامه برگزاری رشته اذان باید مورد بررسی بیشتر قرار گرفته و بازنگری شود، ادامه داد: شنیده‌ها حاکی از این است که مسابقات اذان قرار است از مسابقات اوقاف جدا و به صورت مستقل برگزار شود؛ این امر دلیل بر اهمیت دادن به این رشته نیست و با این کار از ارزش این مسابقات کاسته خواهد شد. داوری رشته اذان توسط داورانی که مسابقات قرائت و حفظ را داوری می‌کند به ارتقای سطح این رشته کمک می‌کند، اما اگر این رشته از بدنه مسابقات خارج شود، هیچ‌گاه استان‌ها برای داوری این رشته از داوران کشوری و بین‌المللی استفاده نخواهند کرد.

انتهای پیام
captcha