5 درصد طرح جهش ملی مسکن متعلق به ایثارگران است
کد خبر: 4088666
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۷

5 درصد طرح جهش ملی مسکن متعلق به ایثارگران است

معاون رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران بیان کرد: دولت در راستای تعهد تولید ۴ میلیون مسکن در ۴ سال، به مسکن ایثارگران نیز توجه کرده و این موضوع را حل می‌کند، حداقل ۵ درصد طرح جهش ملی مسکن متعلق به ایثارگران است.

شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، معاون رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران، امروز، ۷ مهر در شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت استان که در سالن غدیر استانداری برگزار شد، استن مرکزی را استانی تاریخ‌ساز دانست و بیان کرد: امام راحل از این خطه از سرزمین برخاسته و حق بزرگی برگردن تاریخ و همه ملت ایران و جهان بشری دارد.

وی ضرورت خودسازی را مورد اهمیت برشمرد و با تشریح فعالیت‌های صورت گرفته در استان، ادامه  داد:  در حوزه مسکن تفاهم‌نامه‌ای بین بنیاد شهید و استانداری مرکزی در جهت تأمین ۲ هزار مسکن ویژه ایثارگران منعقد شده که ۳۲۵ واحد در طرح اقدام ملی به این جامعه اختصاص پیدا کرده که در حد قرارداد است و به نظر می‌رسد در این حوزه استان مرکزی عقب است. برخی عناوینی که به ایثارگران در حوزه مسکن در ۴۰ سال اختصاص پیدا کرده کمتر از ۳۰ درصد اجرایی شده است.

قاضی‌زاده افزود: دولت در راستای تعهد تولید ۴ میلیون مسکن در ۴ سال، به مسکن ایثارگران نیز توجه کرده و این موضوع را حل می‌کند، حداقل ۵ درصد طرح جهش ملی مسکن متعلق به ایثارگران است. ۸۷۰ هزار نفر ایثارگر در کشور تحت پوشش بنیاد شهید و امور ایثارگران قرار داشته و ۸۰ هزار نفر این افراد تاکنون هیچگونه خدماتی در حوزه خانه، زمین و یا تسهیلات مسکن دریافت نکرده‌اند. همچنین در حال حاضر 6 هزار و 130 نفر در استان مرکزی واجد شرایط اخذ تسهیلات زمین برای مسکن هستند.

وی با اشاره به وجود ۶۴۸ گلزار و 5 هزار و 402 مزار شهید در استان مرکزی، از عدم ساماندهی 54 گلزار خبر داد و افزود: اعتبارات عمرانی نیز استانی است و بنیادشهید و امور ایثارگران اعتبار عمرانی ندارد؛ بنابراین مطالبه عمرانی از سازمان نداشته باشید. در سفر ریاست جمهوری ۱۰ میلیارد تومان به منظور ساماندهی گلزار شهدا اختصاص پیدا کرده است.

قاضی‌زاده هاشمی در خصوص فعالیت‌های صورت گرفته در بخش اشتغال نیز گفت: ۲۰۰۴ ایثارگرفاقد شغل در استان مرکزی ثبت‌نام کردند. بند ج ماده ۸۷ قانون برنامه ششم دولت را موظف کرده که فرزندان  شهدا و جانبازان تعیین تکلیف شوند، البته بسیاری از این افراد شرایط استخدام دولتی ندارند و از طرفی دولت نیز استخدام ندارد. شرایط جذب ۲۶ نفر فراهم شده که هنوز مشغول به کار نشده‌اند که سازمان برنامه و بودجه در این راستا باید همکاری لازم را داشته باشند.

به گفته وی تاکنون در استان مرکزی ۳۱۰ نفر تبدیل وضعیت شده‌اند. بنیاد شهید تنها یک دستگاه گزارش‌دهنده است و ابزار قانونی برای برخورد ندارد، برخی این قانون را انجام نمی‌دهند و ما نمی‌توانیم این دستگاه‌ها را ملزم به اجرا کنیم؛ از این رو پیشنهاد می‌شود مجلس این ابزار قانونی را به بنیاد دهد. اجرای مصوبه جایگزینی فرزندان ایثارگران در دستور کار بنیاد شهید و امور ایثارگران بوده و این مهم از طریق مجلس شورای اسلامی در حال پیگیری است.

قاضی‌زاده حوزه درمان را حوزه‌ای پرهزینه برای بنیاد شهید دانست و اضافه کرد: این حوزه 10 هزار میلیارد تومان برای این نهاد بار مالی دارد، در صورتی که بودجه سنواتی این نهاد 4 هزار و 400 میلیارد تومان است. همچنین 2 هزار میلیارد تومان بدهی در زمینه خدمات درمانی از دولت قبل برای بنیاد شهید و امور ایثارگران باقی مانده که این نهاد 2 راهکار محدود کردن خدمات یا کاهش سطح خدمات و یا افزایش منابع را برای جبران این بدهی‌ها پیشرو دارد.

یادآور می‌شود، در این جلسه حکم فرزاد مخلص‌الائمه، استاندار مرکزی به عنوان رئیس شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و احکام سایر اعضا اعطا شد.

انتهای پیام
captcha