بایدها و نبایدهای امر به معروف و نهی از منکر
کد خبر: 4089435
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۴

بایدها و نبایدهای امر به معروف و نهی از منکر

دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر لرستان با بیان اینکه نهی از منکر به تذکر لسانی بدحجابی تقلیل پیدا کرده است، اظهار کرد: جای تأسف است که در جامعه ما امر به معروف و نهی از منکر غالباً در نهی از منکر خلاصه شده است و کسی با امر به معروف کاری ندارد.

حجت‌الاسلام یونس مهدوی‌نیا، دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر لرستانبه گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر لرستان، حجت‌الاسلام یونس مهدوی‌نیا، دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر لرستان امروز، یازدهم مهر در یک گفت‌وگوی خبری با اشاره به برگزاری نشست هم‌اندیشی مسئولان کارگروه رسانه‌ای شهرستان‌های لرستان که اخیراً به‌صورت وبینار برگزار شد، گفت: در راستای ترویج فریضتین امر به معروف و نهی از منکر و مقابله با تهاجم فرهنگی غرب و معاند، ستاد امر به معروف و نهی از منکر کارگروه امر به معروف و نهی از منکر رسانه‌ای در ۱۰ شهرستان استان لرستان تشکیل داده است.

وی در ادامه به کلام حضرت علی(ع) در حکمت ۳۷۴ نهج‌البلاغه با این مضمون «تمام کارهاى نیک و حتى جهاد در راه خدا در برابر امر به معروف و نهى از منکر چون آب دهان است در برابر دریاى پهناور» اشاره کرد و افزود: با توجه به تقسیم عبادات به عبادات فردی و اجتماعی، امر به معروف و نهی از منکر به‌عنوان یک عبادت اجتماعی است که همانند دیگر عبادات باید یک مقدمات، مقارنات و مبطلات‌ای داشته باشد.

مهدوی‎نیا با اشاره به اهمیت امر به معروف و نهی از منکر و اینکه امر به معروف و نهی از منکر محور تمدن و نظام اسلامی است، اضافه کرد: امر به معروف و نهی از منکر، یک امری است که می‌توان بر اساس آن حکومت اسلامی تشکیل داد کمااینکه امر به معروف و نهی از منکر یعنی اداره امور مردم را به خود مردم واگذار کردن و هیچ قدرتی به اندازه خود مردم در اصلاح امور و ایجاد نظم در جامعه مؤثر نیست .

دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر لرستان با اشاره به بیانات حضرت امام خمینی(ره) در بهمن ۵۷ که فرمودند: «من به پشتیبانی این ملت دولت تعیین می‌کنم» و این  یعنی قدرتی بالاتر از قدرت مردم نیست، گفت: مقدمات این عبادت نیازمند به چهار شناخت است که اولین شناخت شامل معروف و منکر و اینکه چه چیزی معروف است، می‌شود.

مهدوی با بیان اینکه انسان بعضی مواقع امر به چیزی می‌کند که شاید معروف نباشد یا چیزی را نهی می‌کند که منکر نیست، اضافه کرد: جای تأسف است که در جامعه ما امر به معروف و نهی از منکر غالباً در نهی از منکر خلاصه شده است و کسی با امر به معروف کاری ندارد.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه نهی از منکر هم به تذکر لسانی بدحجابی تقلیل پیدا کرده است، ادامه داد: ما منکرات دیگری از قبیل منکرات اعتقادی، اخلاقی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، نظامی، اداری، مالی، تجاری و خانوادگی از قبیل اعتقادات باطل، دروغ گفتن، غیبت کردن، بدعهدی، خیانت در امانت، ربا، رشوه، گران‌فروشی، کم‌فروشی، بددهنی و ... داریم که می‌توان به آنها پرداخت تا جامعه سالم داشته باشیم.

دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر لرستان افزود: نمی‌گویم تذکر لسانی نسبت به بدحجابی نباشد اتفاقاً با توجه به ضرورت و فوریت این بحث باید یکی از اولویت‌های آمران به معروف و ناهیان از منکر باشد ولی نباید تمام نهی از منکر را محدود در حجاب کرد و از دیگر منکرات غافل شد.

وی با اشاره به معنای معروف و اینکه هر چیزی که عقل و شرع آن را تأیید کند معروف است و آنچه را که عقل و شرع رد کند منکر است، تصریح کرد: مخاطب‌شناسی دومین شناختی است که لازمه امر به معروف و نهی از منکر است آمر به معروف و ناهی از منکر باید مخاطبش را بشناسد رگ خواب مخاطب در دستش باشد و بعد اقدام به امر به معروف و نهی از منکر کند.

وی در ادامه به روایتی از حضرت رسول اکرم(ص) پرداخت و گفت: شخصی خدمت رسول خدا رسید عرض کرد یا رسول‌الله من را موعظه کن حضرت فرمود: زبانت را کنترل کن شخص دیگری خدمت رسول خدا رسیدن و عرض کردن من را نصیحت کن حضرت فرمودند: زود عصبانی نشو، و این بیانگر این است که در واقع  طبیب یک نسخه را برای همه بیماران تجویز نخواهد کرد مخاطبش را می‌شناسد و با توجه به نیاز مخاطب نسخه تجویز می‌کند و آمر به معروف و ناهی از منکر نیز باید مخاطب خود را بشناسد.

مهدوی‌نیا با بیان اینکه روش‌شناسی سومین شناختی است که برای امر به معروف و نهی از منکر لازم است، افزود: آمر به معروف و ناهی از منکر باید شیوه مناسب را در امر به معروف و نهی از منکر بلد باشد.

 

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه هر کاری سبکی دارد و اگر ما نسبت به شیوه امر به معروف و نهی از منکر آگاه نباشیم، گاهی نه تنها امر به معروف و نهی از منکر اثربخش نیست بلکه ممکن است، کار را بدتر کند، گفت: باید بدانیم که چه آسیب‎ها و چه خطراتی در این موضوع وجود دارد و تلاش کنیم که این آسیب‌ها را برطرف کنیم.

وی با بیان اینکه یکی از آسیب‌ها و خطراتی که می‌تواند متوجه آمر به معروف و ناهی از منکر باشد ضرر دیدن است، اظهار کرد: آمران  به معروف و ناهیان از منکر برای برطرف کردن این خطر و آسیب می‌توانند با ثبت‌نام خود در سامانه امر به معروف و نهی از منکر مورد حمایت ستاد واقع شوند.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر لرستان اضافه کرد: برای مقدمات عبادت امر به معروف و نهی از منکر آمران به معروف و ناهیان از منکر باید نیت خدایی داشته باشند.

 

انتهای پیام
captcha