اهمیت مرجعیت خبری در موضوع عفاف و حجاب
کد خبر: 4091905
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۶

اهمیت مرجعیت خبری در موضوع عفاف و حجاب

مدیرکل تبلیغات اسلامی چهارمحال‌وبختیاری با طرح این پرسش که آیا مرجعیت خبری در موضوع حجاب و عفاف متعلق به صدا و سیما یا شبکه‌های اجتماعی وابسته به نظام است یا خیر؟ گفت: افکار عمومی گاه در مواردی متأثر از مجموعه دستگاه‌های مرتبط با نظام نیست.

مهدی طاهری، مدیرکل تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی طاهری، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان امروز، 23 مهرماه در «نشست شورای اطلاع‌رسانی استان» که به میزبانی اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان برگزار شد با اشاره به اینکه صرف سیاستگذاری بدون توجه به غایت نمی‌تواند سودمند باشد، اظهار کرد: در خصوص سیاستگذاری رسانه باید این نکته مورد توجه قرار گیرد که این سیاستگذاری در نهایت تا چه میزان به هدف و مقصود نائل می‌شود، مرجعیت خبری یکی از شاخص‌ها و میزان‌ها برای ارزیابی اثرگذاری اجتماعی رسانه است و باید دید آیا سیاستگذاری رسانه در نهایت منجر به اعتماد عمومی به این مجموعه‌ها هست یا خیر که اگر این اعتمادسازی اتفاق نمی‌افتد قاعدتاً باید در سیاستگذاری‌ها بازاندیشی و بازنگری بشود.

وی با طرح این پرسش که آیا مرجعیت خبری در موضوع حجاب و عفاف متعلق به صدا و سیما یا شبکه‌های اجتماعی وابسته به نظام است یا خیر؟ ادامه داد: اگر در این حوزه مرجعیت خبری نداشته باشیم طبعاً میزان تأثیر اجتماعی ما نیز به شدت تقلیل خواهد یافت و لذا هزینه‌هایی که برای نظام و دولت تحمیل می‌شود، بسیار زیاد خواهد بود. باید گفت که افکار عمومی گاه در مواردی متأثر از مجموعه دستگاه‌های مرتبط با نظام نیست.

طاهری بیان کرد: مهم‌تر از دیدن خبر، ادراک آن است و در حوزه جنگ‌های شناختی، دیدن خبر موضوعیت ندارد بلکه فهم خبر و ذهنیتی که ایجاد می‌شود، مهم است. برای نمونه، با یک تحلیل ساده می‌توان دریافت که مؤلفه‌هایی چون امید به زندگی، رفاه اجتماعی و نظیر اینها نسبت به 50 سال قبل ارتقا یافته است اما با اینحال، میزان رضایت عمومی از وضعیت موجود در مقایسه با 50 سال گذشته کاهش یافته است، یعنی مردم به‌واسطه کاهش فقر، افزایش رفاه و امید به زندگی راضی‌تر نیستند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی ادامه داد: این حالت گویای آن است که میان واقعیت و ادراک از واقعیت فاصله وجود دارد و جریان‌های مقابل تلاش می‌کنند ادراک عمومی از واقعیت‌ها را تغییر دهند و لذا برداشتی که از واقعیت می‌شود متفاوت از خود واقعیت است. پرسش اینجاست که چگونه می‌توان درک از واقعیت را قوت بخشید چرا که لااقل اگر جریان‌های خودی به این درک از واقعیت برسند، طبعاً تأثیر گرفتن از جریان‌های مقابل کمتر خواهد شد.

طاهری با اشاره به روایت‌هایی که از ماجرای مرگ مهسا امینی اتفاق افتاد، تصریح کرد: این روایت‌ها منجر به درگیری اجتماعی میان عقلانیت و غیر عقلانی بودن یک مسئله شد، مثلاً اینکه هیچ اجتماع بشری عقلانی مخالف پلیس نیست اما دیدیم، سیستم ادراکی حتی در برخی خودی‌ها به گونه‌ای به هم ریخت که علیه پلیس سخن گفتند، پیداست که ادراک چنین افرادی از تحلیل مسئله به هم ریخت و به یکباره در تقابل با عقلانیت قرار گرفت.

ضرورت توجه به هیجانات اجتماعی

وی با اشاره به ضرورت توجه و دقت در حوزه رسانه به هیجانات اجتماعی ، بیان کرد: اگر به هیجانات اجتماعی دقت نشود به آشوب منجر خواهد شد و توجه به آن سبب تعالی اجتماعی خواهد شد، متأسفانه کمتر به این موضوع و ابعاد روانشناختی مسائل توجه شده و لذا دچار اشکال شده‌ایم.

طاهری با تأکید بر اینکه با عنوان قرارگاه عفاف و حجاب موافق نیستم، توضیح داد: از فرمایشات رهبر معظم انقلاب استفاده می‌کنیم که ایشان بارها و از جمله در ماجرای اخیر و موضوع مهسا امینی فرموده‌اند که مسئله اصلی ما عفاف و حجاب نیست بلکه مسئله فراتر از این است؛ در اینجا نیز مسئله واقعیت و ادراک آن مطرح می‌شود، گشتی در خیابان‌های شهرکرد و مشاهده بانوان کم‌حجاب نباید ما را به این نتیجه برساند که در مسئله حجاب قافیه را باخته‌ایم.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان با اشاره به ضرورت نگاه کلان به مسئله حجاب و عفاف، تصریح کرد: ایشان قائل به الگوی زن مسلمان ایرانی هستند که مسئله حجاب نیز ذیل این الگو مطرح می‌شود؛ باید در قرارگاه‌های اجتماعی بتوانیم به این الگو که سال‌هاست مورد تأکید رهبری است، بپردازیم و حتی زن کم‌حجاب نیز مشمول این موضوع شود. لذا تمام درگیری کار ناظر به یک مسئله جزئی همچون حجاب نیست بلکه باید نگاه کلان به این مسئله مورد توجه قرار گیرد.

طاهری گفت: امروز انقلاب اسلامی به میزانی از بلوغ رسیده است که ادعای ایجاد تمدن نوین اسلامی دارد چرا که تمدن‌ها بر مبنای جهل شکل نمی‌گیرند و وقتی رهبر معظم انقلاب دستیابی به تمدن نوین اسلامی در گام دوم انقلاب را مطرح می‌کنند، پیداست که انقلاب اسلامی به این بلوغ رسیده است. لذا هجمه‌هایی در این مسیر وجود دارد و جریانات مقابل تلاش می‌کنند هیجانات اجتماعی را به دست بگیرند که این طبیعی است و از این هجمه‌ها و مشکلات در ادامه مسیر نیز خواهیم داشت.

انتهای پیام
captcha