اقتصاد مهارتی جایگزین اقتصاد آموزشی شود
کد خبر: 4092046
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۷

اقتصاد مهارتی جایگزین اقتصاد آموزشی شود

رئیس دانشگاه علمی - کاربردی استان کردستان با تأکید بر اینکه اقتصاد آموزشی باید به سمت اقتصاد مهارتی پیش برود، افزود: براین اساس ما به دنبال افزایش دانشجو در این دانشگاه نیستیم چراکه در تلاشیم اقتصاد آموزشی را به اقتصاد مهارتی تبدیل کنیم تا حرکت در مسیر اکوسیستم یا زیست بوم فناوری را شاهد باشیم.

شاهین فکور رئیس دانشگاه علمی کاربردی کردستان

به گزارش ایکنا از کردستان، شاهین فکور، رئیس دانشگاه علمی - کاربردی استان کردستان امروز، ۲۳ مهرماه در جمع خبرنگاران رسانه‌های گروهی استان کردستان با تبریک سی‌و‌یکمین سالگرد تأسیس این دانشگاه اظهار کرد: در سال 1370 طرح تأسیس این دانشگاه مطرح شد که هدف آنها تأمین نیاز بازار کار بوده و از این‌رو دانشگاه بدنبال تربیت نیروی ماهر و کارآمد در قالب پروژه‌های مهارت‌افزایی و کارآفرینی است.

وی با اشاره به اینکه اگر راهبردهای این دانشگاه به اشتغال منتهی شود مسیر خود را درست رفته است، افزود: مراکز علمی - کاربردی باید به مراکز کاریابی تبدیل شود و دانشجویان را برای ایجاد شغل پرورش دهد.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کردستان بیان کرد: دوره‌های آموزشی دانشگاه علمی - کاربردی پودمانی، کوتاه مدت و مهارتی بوده است تا دانش آموخته را برای ایجاد شغل و کارآفرینی آماده کند در این راستا برای تحقق اهداف خود نیازمند توجه بیشتر دولت و مسئولان بوده است.

وی با اشاره به اینکه هدف دانشگاه علمی - کاربردی افزودن تعداد فارغ‌التحصیلان بیکار در جامعه نیست، افزود: در حال حاضر 43 درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها در کشور بیکار هستند و براین اساس در برنامه ششم تدوین شد تا 30 درصد آموزش‌ها مهارتی شود و در برنامه هفتم این میزان به 50 درصد خواهد رسید.

فکور در ادامه گفت: 13 مرکز آموزش علمی - کاربردی در شهرستان‌های استان فعال شده که 3 هزار و 300 دانشجو در این دانشگاه‌ها مشغول به ادامه تحصیل هستند و در ورودی مهرماه نیز یک‌هزار و 209 نفر دانشجوی جدید پذیرفته شدند‌.

وی با تأکید بر اینکه اقتصاد آموزشی باید به سمت اقتصاد مهارتی پیش برود، افزود: براین اساس ما به دنبال افزایش دانشجو در این دانشگاه نیستیم چراکه در تلاشیم اقتصاد آموزشی را به اقتصاد مهارتی تبدیل کنیم تا حرکت در مسیر اکوسیستم یا زیست بوم فناوری را شاهد باشیم.

وی با اشاره به اینکه در سرکلاس درس مهارت ایجاد نمی‌شود، گفت: باید زیرساخت‌های فناورانه را در مراکز دانشگاه علمی - کاربردی استان فراهم کنیم و همه مراکز باید حداقل یک مرکز نوآوری و فناورانه داشته باشند.

فکور از تأسیس خانه خلاقیت در دانشگاه علمی- کاربردی خبر داد و گفت: تا پایان سال خانه خلاقیت در دانشگاه علمی - کاربردی راه‌اندازی خواهد شد و ایده‌ها نوآورانه جوانان در مراکز نوآوری پردازش و بررسی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بین‌الملل شدن یکی از مراکز علمی - کاربردی استان کردستان در دستور کار قرا گرفته است، افزود: سعی بر این است تا پایان سال‌جاری چند رویداد دوجانبه را با اقلیم کردستان عراق در قالب کارگاه آموزشی کوتاه مدت، نمایشگاه و یا همایشی اجرا کنیم.

رئیس دانشگاه علمی - کاربردی استان کردستان گفت: از ویژگی‌های دیگر این دانشگاه داشتن مدرس خبره براساس مهارت و توانایی است که فراخوان کشوری آن آبان‌ماه جاری اعلام خواهد شد و یک‌هزار و ۵۰۰ مدرس خبره، با داشتن مهارت‌های مختلف جذب خواهند شد.

وی افزود: 70 رشته کاردانی و 63 رشته کارشناسی ناپیوسته در مراکز علمی کاربردی تدریس می‌شود و در چهار گروه فرهنگ و هنر، مدیریت و خدمات اجتماعی، کشاورزی و صنعت رشته‌ها تعریف شده‌اند.

فکور یادآور شد: به زودی کلینیک مشاوره اشتغال و کارآفرینی دانشگاه جامع علمی - کاربردی در کردستان راه‌اندازی خواهد شد و در این قالب به جوانان و نوجوانان استان کردستان مشاوره شغلی داده می‌شود.

انتهای پیام
captcha