برجسته‌سازی نقاط مشترک دروازه ورود به وحدت اسلامی است + فیلم
کد خبر: 4093422
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۳
امام جمعه بیروت در گفت‌وگو با ایکنا:

برجسته‌سازی نقاط مشترک دروازه ورود به وحدت اسلامی است + فیلم

سیدعلی فضل‌الله، امام جمعه بیروت تأکید کرد که راه رسیدن به تقریب و بازکردن دروازه وحدت اسلامی، اجتهاد فقهی با هدف از بین‌بردن مسائل تنش‌‌آفرین و برجسته‌سازی نقاط مشترک مسلمانان است.

سیدعلی فضل اللهضرورت پایبندى به اصول و مبانى تقریب بین مذاهب اسلامى و لزوم فعالیت و تلاش در راه مصالح امت و التزام به وحدت و همبستگى اسلامى از بدیهیات کتاب و سنت و موردنظر دین اسلام و سفارش ائمه(ع) است، اگرچه بیگانگان در راستای منافع خود با دسیسه‌چینی میان مسلمانان بر اختلافات فرقه‌ای و قومی دامن می‌زنند.

سیدعلی فضل‌الله، روحانی شیعه لبنان و امام جمعه مسجد منطقه «حاره حریک» بیروت در گفت‌وگو با ایکنا به ضرورت‌ها و عوامل زمینه‌ساز وحدت اسلامی پرداخت و بر لزوم تلاش برای ایجاد تقریب بین مذاهب اسلامی از طریق اتکا بر نقاط مشترک و اجتهاد در دین تأکید کرد.

فضل الله در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا تقریب به معنای اتحاد فرقه‌ها و یک فرقه‌شدن آنهاست، گفت: طبعا مقصود از تقریب شیعه‌شدن یک سنی یا سنی‌شدن یک شیعه نیست، چنین چیزی از اهداف تقریب نیست و از اهداف کسانی نیست که که برای گرد هم‌آوردن فرقه‌های اسلامی تلاش می‌کنند.

وی افزود: کسانی که برای تقریب و نزدیک‌کردن مسلمانان به یکدیگر تلاش می‌کنند، در تلاش هستند که نقاط اشتراک مسلمانان را روشن کنند، زیرا ما عادت داریم وقتی با هم تفاوت‌هایی داریم، نقاط اختلاف را ببینیم، اما نقاط همگرایی را نمی‌بینیم.

نقاط همگرایی شیعه و سنی زیاد است

این روحانی مشهور لبنانی تصریح کرد: نقاط مشترک مسلمانان سنی و شیعه بسیار زیاد است و همه کتاب‌هایی که از سوی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی منتشر شده است، نشان می‌دهد که چه تعداد از نقاط همگرایی بین اهل سنت و شیعه وجود دارد و نقاط اشتراک چه در سطح تشریعی یا اعتقادی و چه در سطح مفاهیم و حتی در مسائل تاریخی، بسیار بیشتر از نقاط اختلاف است.

فردا//برجسته‌سازی نقاط مشترک دروازه ورود به وحدت اسلامی است + فیلم

سید‌علی فضل‌الله گفت: نقش مجمع بین‌المللی تقریب مذاهب اسلامی این است که تصویری را ارائه دهد که مسلمانان را به هم نزدیک‌تر کند.

وی افزود: ما همیشه به اهل سنت که نگاه می‌کنیم و به شیعیان ‌که می‌نگریم، نگاهمان از منظر اختلاف است، وقتی اهل سنت هم از منظر اختلاف به ما نگاه کنند، ما از آن‌ها کینه به دل می‌گیریم و آن‌ها هم از ما کینه به دل می‌گیرند اما اگر از منظر همگرایی و نقاط مشترک بنگریم، این امر، آن‌ها را به ما نزدیک‌تر می‌کند و برای گفت‌وگو به یکدیگر نزدیک می‌شویم.

این روحانی برجسته لبنانی تأکید کرد: اگر به اشتراکات و آنچه این فاصله را از بین می‌برد فکر کنیم، نمی‌توانیم به گفت‌وگو برسیم.

علی فضل‌الله به بحث تقریب در اجتهاد اشاره کرد و گفت: موضوع دیگر تقریب، تلاش برای گشایش میدان اجتهاد است تا بتوانیم در بسیاری از زمینه‌ها فاصله‌ها را به هم نزدیک کنیم، زیرا در بسیاری از موارد، اگر بخواهیم امور را به همان صورتی که هست نگاه داریم، همین طور می‌ماند؛ اما با تقویت اجتهاد، ممکن است به تقریب بیشتر برسیم و این چیزی است که باید برای آن تلاش کنیم، چه در سطح تاریخی و چه در سطح ایدئولوژیک و عقیدتی و این به گفت‌وگوی بین علما کمک می‌کند.

خطیب مسجد جامع حاره حریک بیروت گفت: گفت‌وگو می‌تواند فاصله‌ها را نزدیک‌تر کند در حالی که می‌دانیم که در گذشته در مورد بسیاری از مسائل امکان گفت‌‌‌وگو وجود نداشت. مسائل زیادی وجود دارد که می‌توان در آنها تجدید اجتهاد کرد تا به استنباط مشترک رسید، مثلاً در گذشته شیعه‌ای نبود که پشت سر یک سنی یا بالعکس نماز گزارد، اما براساس اجتهاد در این زمینه، این مسئله ممکن شد.

نقش مجمع تقریب در وحدت

روحانی برجسته لبنانی تصریح کرد: نقش تقریب در اینجاست که به دنبال فعال‌کردن اجتهاد فقهی باشیم تا بتوانیم به مسائل مشترک‌تری نسبت به گذشته برسیم و مجمع تقریب در این خصوص نقش بسزایی دارد.

فضل‌الله درباره دلایل نبود تقریب بین مسلمانان در سال‌های گذشته گفت: اولاً نمی‌توانیم بگوییم اثری از همکاری برای دستیابی به وحدت نیست؛ بلکه نشانه‌هایی از وحدت وجود دارد و اوضاع را بهتر از قبل می‌بینیم. امروز گفت‌وگو و نشست‌ها بین علما وجود دارد.

وی افزود: اما بهتر است بگوییم که تلاش برای وحدت در معرض توطئه‌ها قرار دارد. طرف‌هایی هستند که تا آرامش بین اقوام و فرقه‌های مختلف مذهبی را می‌بینند درصدد تنش‌زایی و ایجاد تفرقه برمی‌آیند و این کار را با ‌شبکه‌های ماهواره‌ای تحت فرمان خود یا ارتباط‌گیری با برخی طرف‌ها یا هر طریق دیگری مرتکب می‌شوند.

فضل‌الله با بیان اینکه ما برای رسیدن به وحدت در حال مبارزه و نبرد هستیم، افزود: در این نبرد ما همواره نیاز به پشتیبانی و تقویت داریم. باید سلاح‌های جدیدی بسازیم و آماده رویارویی با هر مانع و توطئه‌ای باشیم، از همین رو کار به آن سادگی که تصور می‌کنیم نیست؛ زیرا دستگاه‌های امنیتی، فرهنگی و سیاسی برای هیزم انداختن به آتش تفرقه و اختلاف تلاش می‌کنند و اگر مسلمانان متحد شوند دشمن این را برای خود مشکل و معضل بزرگی می‌بیند.

وی پایبندی به ارزش‌های اسلامی را هم راه حل عملی تحقق وحدت اسلامی خواند و گفت: ما مسلمانان باید بدانیم که با هم برادریم و بر نقاط مشترک بین یکدیگر تأکید کنیم و به دنبال تحریک‌کردن یکدیگر نباشیم.

اسرائیل دشمن همه جهان اسلام است

فضل‌الله مسئله فلسطین را قطب نمای وحدت مسلمانان توصیف کرد و گفت: وقتی پای توهین به مقدسات و ظلم به رژیم غاصب صهیونیستی به میان می‌آید، همه مسلمانان با یکدیگر متحد می‌شوند.

این روحانی لبنانی با بیان اینکه دشمن صهیونیستی تنها به اشغال سرزمین فلسطین اکتفا نمی‌کند، گفت: دشمن صهیونیستی یک دشمن طبیعی نیست، او همه جهان اسلام را هدف گرفته و به دنبال از هم پاشیدگی جهان اسلام است. باید نسبت به ورود این دشمن به داخل بدنه جهان عربی و اسلامی هوشیار بود.

ترجمه گفت‌و‌گو: الهام مؤذنی

انتهای پیام
captcha