جهاددانشگاهی حلقه میانی حوزه دانش بنیان و صنعت است
کد خبر: 4094223
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۸
عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس:

جهاددانشگاهی حلقه میانی حوزه دانش بنیان و صنعت است

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی گفت: جهاد دانشگاهی، حلقه میانی حوزه دانش بنیان، پژوهش و صنعت است.

آئین معارفه رئیس جهاد دانشگاهی واحد خراسان شمالیبه گزارش ایکنا از خراسان شمالی، محمد وحیدی، نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، روز دوشنبه دوم آبان ماه در آئین معارفه رئیس جهاد دانشگاهی واحد خراسان شمالی که با حضور مهدی باصولی، معاون پشتیبانی و مدیریت منابع و عیسی علیزاده، معاون هماهنگی امور مجلس جهاددانشگاهی برگزار شد، اظهار کرد: با تقویت جهاددانشگاهی در استان‌ها می‌توان سطح کیفی آموزش‌ها را ارتقا داد تا در نهایت ارتباط حوزه دانش‌بنیان با بخش‌های پژوهشی و صنعتی نیز تقویت شود.

وی با تأکید بر ضرورت توجه ویژه به شرکت‌های دانش بنیان، ادامه داد: مبنای اولیه شکل‌گیری شرکت‌ها و اتفاقات دانش بنیان در کشور، جهاددانشگاهی بود و نگاه امام خمینی (ره) نیز در تشکیل نهادهایی مانند جهاددانشگاهی، پر شدن حلقه مفقوده بین بخش‌های مختلف با کمک گرفتن از این مجموعه انقلابی بود.

وی گفت: جهاددانشگاهی وظایف و مسئولیت‌های خودش را دارد و در کنار آن‌ها نیز ساختارهای جدیدی از بدو تأسیس تاکنون به آن اضافه شده است که مجموع فعالیت‌های آن تأثیرات موثری در کشور دارد.

وحیدی تصریح کرد: شرکت‌های دانش بنیان کشور طی یک سال، گردش مالی 400 هزار میلیارد تومانی داشته‌اند که 3 برابر اعتبار تملک دارایی کشور بوده است و نشان می‌دهد این حوزه در کشور پتانسیل بسیاری برای شکوفایی دارد.

این نماینده مجلس ادامه داد: جهاددانشگاهی در استان‌های نوپا مانند خراسان شمالی باید تقویت شده و تمرکززدایی در اجرای پروژه‌ها از شهرهای بزرگ نیز باید اتفاق بیفتد تا شاهد پیشرفت استان‌های کوچکتر و نوپا نیز باشیم.

این نماینده مجلس، احداث مرکز درمان سرطان پستان، اصلاح نژاد دام و ژنتیک اسب ترکمن را از جمله موضوعاتی دانست که می‌تواند توسط جهاد دانشگاهی در خراسان شمالی پیگیری و از سوی دفتر مرکزی نیز حمایت شود.

وحیدی گفت: مطالعات آب‌های ژرف در خراسان شمالی نیز یکی از طرح هایی است که به عنوان فرصت مطالعاتی در دشت میانی استان مصوب شده و می‌تواند توسط جهاددانشگاهی پیگیری شود.

این نماینده مجلس همچنین از تلاش‌های انجام شده در جهاد دانشگاهی خراسان شمالی تقدیر کرد و خدمات این مجموعه را در ارتقای سطح علمی و کیفیت آموزش‌ها، تأثیرگذار دانست.

معاون پشتیبانی و مدیریت منابع جهاد دانشگاهی کشور نیز در این جلسه با تقدیر از حمایت‌های نمایندگان از فعالیت‌های جهاد دانشگاهی در کشور، گفت: مجموعه جهاد دانشگاهی در کشور نیازمند همراهی و مساعدت بیشتر نمایندگان مجلس است تا اقدامات آن توسعه یافته و اثرگذاری بیشتری نیز داشته باشد.

باصولی اظهار کرد: جهاددانشگاهی در خراسان شمالی پشتوانه‌ چند هزار نفره جهاد دانشگاهی سراسر کشور با بنیه پژوهشگاه‌ها، و مراکز آموزشی و تخصصی در جهاد دانشگاهی کشور دارا است که تمام قد از آن حمایت می‌کند.

وی تصریح کرد: یکی از مهمترین اقدامات، تعریف مأموریت ویژه برای جهاد دانشگاهی واحد خراسان شمالی است تا هدفمند و با قدرت به سمت آن حرکت کرده و به رونق استان کمک کند.

وی بر ضرورت جلوگیری از پراکنده کاری در جهاددانشگاهی تأکید کرد و افزود: به دنبال رونق خدمات دانش‌بنیان با بهره‌گیری از رفیع پژوهشگاه و پژوهشکده‌های جهاددانشگاهی در واحد خراسان شمالی هستیم و یکی از راه‌های آن، توجه به آمایش سرزمینی و ظرفیت‌های منطقه است.  

معاون هماهنگی امور مجلس جهاددانشگاهی نیز در این آئین اظهار کرد: نمایندگان استان خراسان شمالی در مجلس شورای اسلامی نیز از جمله نمایندگان تأثیرگذار و دغدغه‌مند هستند که رشد و تعالی خراسان شمالی را دنبال می‌کنند و در تحقق برنامه‌های جهاددانشگاهی یاری‌رسان هستند.

علیزاده تأکید کرد: حمایت مسئولان استانی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی از جهاددانشگاهی و افزایش تعاملات در این خصوص می‌تواند منجر به تقویت اقدامات جهاد دانشگاهی برای رفع نیازمندی شود. 

در این آیین حکم دهقانی فیروزآبادی، رئیس جهاددانشگاهی، به مهسا پرنیان به عنوان رئیس جهاددانشگاهی واحد خراسان شمالی تقدیم و از زحمات مهندس محسن رحمانی، رئیس سابق این نهاد تقدیر شد.

انتهای پیام
captcha