ضرورت جانشین‌پروری در واحدهای استانی جهاد دانشگاهی
کد خبر: 4094225
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۴
معاون هماهنگی و امور مجلس جهاددانشگاهی بیان کرد:

ضرورت جانشین‌پروری در واحدهای استانی جهاد دانشگاهی

معاون هماهنگی و امور مجلس جهاددانشگاهی گفت: رؤسای واحدهای جهاد دانشگاهی باید به دنبال جانشین پروری در همه حوزه‌ها باشند تا زمینه رشد برای واحدها و برای افراد فراهم شود.

عیسی علیزاده، معاون هماهنگی و امور مجلس جهاددانشگاهیبه گزارش ایکنا از خراسان شمالی،‌ عیسی علیزاده، معاون هماهنگی و امور مجلس جهاددانشگاهی، روز دوشنبه، دوم آبان ماه در نشست با اعضای جهاددانشگاهی خراسان شمالی با بیان اینکه در برخی از واحدها ریل‌گذاری‌های درست انجام شده و به بلوغ رسیده‌اند، بیان کرد: در واحدهایی مانند خراسان شمالی نیز تعریف مأموریت و ریل‌گذاری یک فرصت محسوب می‌شود.

وی حوزه فرهنگی را از ظرفیت‌های ویژه جهاددانشگاهی دانست و افزود: دو خبرگزاری ایسنا و ایکنا به عنوان خبرگزاری‌های مستقل و تخصصی، هم برای کشور و جامعه و هم برای استان‌ها بسیار مؤثر هستند.

علیزاده همچنین مرکز افکارسنجی ایسپا را از مراکز پرسشگری مورد وثوق در کشور دانست و افزود: این مرکز می‌تواند به عنوان بازوی اصلی مسئولان و برنامه‌ریزان عمل کند.

وی ابراز امیدواری کرد که با همت و همیاری اعضای جهاددانشگاهی خراسان شمالی، این واحد هر چه سریع‌تر مسیرهای توسعه‌ای را طی کند و برای مردم و استان منشأ اثر باشد. 

مهدی باصولی، معاون پشتیبانی و مدیریت منابع جهاد دانشگاهی نیز در این نشست با اشاره به اینکه خراسان شمالی دارای ظرفیت‌های بسیار زیادی در فرهنگ، سرمایه‌های انسانی، منابع طبیعی و ... است، اظهار کرد:  میزان توسعه این استان با ظرفیت‌های بالای آن تناسب ندارد.

وی با بیان اینکه جهاددانشگاهی واحد خراسان شمالی از سال ۸۳ راه‌اندازی شده و جزو واحدهای نسل سوم جهاد محسوب می‌شود، گفت: این واحدها نیازمند تقویت، حمایت و تعریف مأموریت ویژه هستند.

وی با بیان اینکه این واحدها باید در مسیر توسعه قرار گیرند و چاره‌ای جز این امر وجود ندارد، ادامه داد: این واحدها نیاز دارند برای پیشرفت برنامه‌ای برای توسعه داشته باشند.

باصولی بیان کرد: برنامه‌ها و فعالیت‌های آموزشی می‌تواند برای واحدهای جهاددانشگاهی درآمدزا باشد اما جهاددانشگاهی در کنار این اهداف، مأموریت‌های کلان‌تری در حوزه‌های فرهنگی و پژوهشی دارد که باید به آن‌ها به‌صورت ویژه پرداخته شود.

وی با تأکید بر اینکه سرمایه‌ انسانی، مهم‌ترین سرمایه جهاد دانشگاهی است، گفت: برنامه توسعه واحدها را باید اعضای واحد با توجه به مزیت‌های نسبی هر استان تدوین کنند و دفتر مرکزی نیز برای انجام آن‌ها حمایت‌های لازم را خواهد داشت.

وی ادامه داد: اساساً برنامه واحدهای جهاد دانشگاهی مبتنی بر ظرفیت‌های استانی و منطقه‌ای است که چه نیازهایی در آن محل وجود دارد و با توجه به مطالعات آمایش سرزمینی می‌توان برنامه‌ریزی کرد.

معاون پشتیبانی و مدیریت منابع جهاددانشگاهی همچنین با اشاره به ظرفیت‌های عظیم جهاددانشگاهی در سراسر کشور و در مراکز تخصصی و پژوهشگاه‌های این نهاد، اظهار کرد: برخی واحدهای جهاددانشگاهی در سطح کشور خدمات بی‌نظیر و متفاوتی را ارائه می‌دهند که می‌توان از آن‌ها الگو گرفت.

وی همچنین تأکید کرد: توجه جدی به نیرو و منابع انسانی، از نیازهای اساسی است و در این راستا باید نظاماتی تهیه شود.

مهسا پرنیان، رئیس جهاددانشگاهی خراسان شمالی نیز در این جلسه گفت: استان سرسبز خراسان شمالی که به فرموده مقام معظم رهبری، گنجینه فرهنگ‌ها و معرفت‌هاست، قابلیت‌ها و پتانسیل‌های زیادی در حوزه‌های مختلف از جمله فرهنگی، کشاورزی و دامپروری و صنایع دارد و مهم‌ترین دارایی این استان، اقوام فهیم آن هستند که از قومیت‌های مختلف با مسالمت در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند.

وی افزود: متأسفانه این استان از نظر شاخص‌های توسعه، جزو محروم‌ترین استان‌های کشور است و در بسیاری از شاخص‌ها در رتبه‌های آخر کشوری است؛ لذا این وضعیت می‌طلبد که ظرفیت‌های ملی به کار گرفته شود و این ظرفیت‌ها به استان بیاید تا به محرومیت‌زدایی استان کمک کند و خدماتی در شأن این مردم فهیم ارائه شود.

وی گفت: بدون شک یکی از این ظرفیت‌ها، جهاددانشگاهی است که ما در حال تلاش هستیم به پشتوانه ظرفیت‌های ملی جهاددانشگاهی، زیرساخت‌هایی تخصصی در استان ایجاد شود.

پرنیان ادامه داد: در این راستا پیگیری پروژه‌هایی را در دستور کار است که راه‌اندازی مرکز استانی شبکه ملی درمان سرطان پستان از آن جمله است که در سفر ریاست جمهوری 10 میلیارد تومان اعتبار به این طرح اختصاص یافته، همچنین از سوی مجلس شورای اسلامی نیز 8 میلیارد تومان اعتبار برای این طرح منظور شده است.

وی تجهیز مرکز اصلاح به‌نژادی دام سبک، راه‌اندازی مرکز توسعه فناوری‌های نوین اصلاح نژاد اسب اصیل ترکمن، پیگیری تخصیص اعتبار از معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری به خانه خلاق تولید محتوای جهاددانشگاهی و پیگیری برای تخصیص اعتبار برای اتمام ساختمان نیمه کاره جهاددانشگاهی را از دیگر پروژه‌های در دست اجرا و در دست پیگیری ذکر کرد.

وی گفت: امیدواریم در سالی که به فرموده مقام معظم رهبری با نام «تولید، دانش بنیان  و اشتغالزایی» نامیده شده، جهاددانشگاهی با حمایت مسئولان استانی و ملی بتواند گام‌های مؤثری در این زمینه  در استان بردارد.

انتهای پیام
captcha