آمارهای غلطی درباره تعداد جنگ‌های پیامبر(ص) ارائه شده است
کد خبر: 4094301
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۹
علی‌اکبر علیخانی:

آمارهای غلطی درباره تعداد جنگ‌های پیامبر(ص) ارائه شده است

استاد دانشکده مطالعات جهان گفت: بنده تک‌تک جنگ‌های پیامبر(ص) را تحلیل کرد‌ه‌ام و آنها جنگ نبودند و شاید جنگ‌های جدی پیامبر(ص) بیش از 4 ، 5 جنگ نبود و تعداد کشته‌‌شدگان همه جنگها هم کمی بیش از 500 نفر بود.

علی اکبر علیخانیبه گزارش ایکنا، علی‌اکبر علیخانی، دانشیار دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران، شامگاه دوم آبان در نشست علمی «پارادوکس اسلامی صلح و خشونت» از سلسله‌نشست‌های دومین پیش‌نشست همایش بین‌الملل ادیان و صلح‌آفرینی در هزاره سوم» با انتقاد از وارونه جلوه‌ دادن سیره پیامبر(ص) به خصوص تحلیل‌های غلط از جنگ‌های دوره ایشان، گفت: بنده تک‌تک جنگ‌های پیامبر را تحلیل کرد‌ه‌ام و آنها عموما جنگ نبودند و شاید جنگ‌های جدی پیامبر(ص) بیشتر از 4 ، 5 جنگ نبود.

وی افزود: تمام کشته‌های دوره پیامبر(ص) از زمان بعثت تا وفات ایشان از هر دو طرف یعنی مسلمین و مشرکین و منافقان حدود 540 نفر و همه این جنگ‌ها دفاعی بود؛ جز چند مورد که در مدینه رخ داد. وقتی دو لشکر اسلام و شرک روبه‌روی هم قرار می‌گرفتند، پیامبر(ص) می‌فرمود که جنگ را شروع نکنید تا دشمن شروع نکرده است؛ سه جنگ در دوره امام علی(ع) به ایشان تحمیل شد که هیچ‌کدام را ایشان آغاز نکردند و طرف مقابل شروع کرد.

دانشیار دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران تصریح کرد: این حرف نادرستی است که برخی می‌گویند پیامبر(ص) برای گسترش اسلام جنگید؛ این اهانت به پیامبر(ص) و اسلام است، زیرا دین اسلام با منطق پیش رفت و دین باید مبتنی بر منطق و عقلانیت رشد کند و به زور نمی‌توان کسی را مجبور به دینداری کرد. حتی در جنگ خیبر که برخی آن را خشونت علیه یهودیان تعبیر می‌کنند، پیامبر(ص) برای جنگ نرفتند و قصد تعیین تکلیف با آنها را داشتند ولی طرف مقابل آرایش جنگی گرفتند و با توطئه و پیامبر(ص) را وارد جنگ کردند.

آمارهای غلط برای مخدوش‌ کردن چهره پیامبر(ص)

علیخانی اظهار کرد: آماری که درباره تعداد کشته‌شدگان جنگ‌های پیامبر(ص) ارائه شد بدون توجه به آمار کشته‌شدگان در نبرد با بنی‌قریظه بوده است، زیرا در اینجا گفته شده که 600 نفر کشته شدند، ولی به نظر بنده این آمار هم درست نیست و تعداد کشته‌‌شدگان بیش از 10 تا 20 نفر نیست.

راهبردهای اسلام برای صلح

علیخانی اظهار کرد: در عرصه صلح و مدارا به وفور دلایلی داریم که اسلام طرفدار جدی آن بوده است؛ بنده هشت راهبرد نظری مبتنی بر آیات قرآن و سیره نبوی، هشت راهبرد انسانی، راهبردهای پیش‌برنده همزیستی، راهبردهای عینی و عملی همزیستی و در مجموع بیش از 30 راهبرد را مبتنی بر صد آیه قرآن در این زمینه استخراج کرده‌ام. در تحقیقاتم نشان داده‌ام که آیات قرآن در 17 حوزه با جنگ و خشونت به وضوح و با صراحت تضاد دارد. بنابراین آیات و گزاره‌های سنت نبوی در باب همزیستی و صلح ده‌ها برابر آن است که برخی اسلام را دین خشونت معرفی کرده‌اند. البته دلایل این افراد برای خشن جلوه‌ دادن اسلام مورد نقد قرار گرفته است.

چرا دنیای اسلام درگیر جنگ است؟

وی با بیان اینکه از دیگر دلایلی که مبتنی بر نفی خشونت وجود دارد این است که ادیان الهی و حتی غیر الهی ماهیت اخلاقی دارند و دین نمی‌تواند مروج بی اخلاقی و جنگ و خونریزی باشد، گفت: امام علی(ع) در نامه به مالک فرمودند که به شدت از خون ریختن بپرهیز. ایشان از واژه «ایاک» استفاده کرده و ایاک شدیدترین واژه برای پرهیز دادن در زبان عربی است؛ امام(ع) ادامه دادند که هیچ چیزی به اندازه اینکه خون به ناحق ریخته شود حکومت و دولت را از بین نمی‌برد و موجب نابودی حکومت نمی‌شود و اولین چیزی که خدا بازخواست می‌کند خون‌هایی است که بر زمین ریخته می‌شود.

علیخانی در پایان اظهار کرد: اگر دلایلی که برای خشونت اسلام آورده می‌شود رد شده که شده و اگر صدها راهبرد و روش برای صلح و همزیستی وجود دارد که هست و اگر همه جنگ‌های پیامبر دفاعی بوده که هست، چرا دنیای اسلام تا امروز درگیر جنگ و خشونت است که متاسفانه به نام دین انجام می‌شود. این خشونت‌ها به اسم اسلام و قرآن از دوره بعد از وفات پیامبر(ص) شروع شد و تا امروز به نام اسلام ادامه دارد.

انتهای پیام
captcha